אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסניפים שמעיקים על מכירת מגה נחשפים צילום: יריב כץ

הסניפים שמעיקים על מכירת מגה נחשפים

כלכליסט חושף את סניפי הרשת שדמי השכירות בהם מגיעים ל־10% מהמכירות, כפול מהמקובל. בענף מעריכים כי ללא טיפול בהסכמים אין טעם בהגשת הצעות

29.02.2016, 10:58 | נורית קדוש

שלושה ימים לסגירת המכרז למכירת רשת מגה, וחלק מהקונים הפוטנציאליים עדיין לא גיבשו כלל הצעות ובשיחות עם "כלכליסט" אף טוענים שאין בכוונתם לעשות כן, בעיקר על רקע שכר הדירה הגבוה שמשלמת הרשת בחלק לא מבוטל מסניפיה.

בכיר בענף מסר ל"כלכליסט" שכל עוד לא יטופלו הסכמי השכירות המכבידים וכל עוד לא יושגו הבנות ברורות עם עובדי הרשת, אין טעם לגבש הצעה לרכישת מגה.

יקר לא רק במרכז

 

ל"כלכליסט" נודע שבחלק מהסניפים מגה משלמת שכירות ודמי ניהול שמגיעים יחד ליותר מ־10% מהמכירות, בשעה שבענף היחס בין השכירות למכירות נע בין 2% ל־5%. לדוגמה, על חנות מגה בקניון איילון ברמת גן מגה משלמת לקבוצת עזריאלי 165 שקל למ"ר (שכירות ודמי ניהול), שהם 480 אלף שקל בחודש תמורת חנות של 2,900 מ"ר. מדובר ב־10.8% ממחזור המכירות של החנות שמסתכם ב־4.5 מיליון שקל בחודש.

בנווה אביבים בתל אביב עומדים השכירות ודמי הניהול על סניף בשטח של 900 מ"ר על 244 שקל למ"ר, שהם 220 אלף שקל בחודש שעוברים מרשת מגה לרבוע כחול נדל"ן. מחזור המכירות של החנות מגיע ל־2.5 מיליון שקל בחודש, כלומר דמי השכירות הם 8.8% מהמכירות החודשיות. סניף תל אביבי נוסף המאופיין בדמי ניהול גבוהים יחסית הוא הסניף בלונדון מיניסטור, שבו משלמת מגה 192 שקל למ"ר לרבוע כחול נדל"ן.

קראו עוד בכלכליסט

סניף מגה בקניון איילון. "עסקה לא משתלמת כלכלית", אומרים בענף, צילום: יריב כץ סניף מגה בקניון איילון. "עסקה לא משתלמת כלכלית", אומרים בענף | צילום: יריב כץ סניף מגה בקניון איילון. "עסקה לא משתלמת כלכלית", אומרים בענף, צילום: יריב כץ

מחירי שכירות גבוהים אינם מאפיינים רק את הסניפים במרכז. עזריאלי גובה ממגה 148 שקל למטר על הסניף בקניון מלחה בירושלים. הסניף הזה משתרע על 3,500 מ"ר, ולכן דמי השכירות החודשיים כולל דמי ניהול מגיעים ל־520 אלף שקל, 10.4% מהמכירות החודשיות — כ־5 מיליון שקל.

"רשתות משלמות עד 3% תמורת שכירות סניפים מחוץ לעיר ועד 5% מהמחזור תמורת סניפים עירוניים. המחירים שמגה משלמת בלתי סבירים והופכים אוטומטית את הסניפים שהשכירות בהם גבוהה כל כך להפסדיים", מסר קמעונאי גדול.

לטענת גורמים בכירים בענף קמעונאות המזון, ההוצאות של מגה גדולות כל כך שהיא עלולה להישאר הפסדית גם לגורם שירכוש אותה. לדבריהם, מגה עובדת על בסיס 28% רווחיות גולמית, אבל השכירות ושכר העובדים ברשת הם 25% מההכנסות. 5% נוספים מופנים לתשלומי ארנונה ו־4% נוספים לחברת החשמל. כך, עוד לפני ביטוחים והוצאות חובה נוספות הוצאות הרשת מצטברות ל־34% מההכנסות. לדברי הגורם, "הפער בין הרווחיות הגולמית לשיעור ההוצאות מציב את מגה כעסקה לא משתלמת כלכלית אפילו כשתהיה נקייה מחובות העבר".

הקונים הפוטנציאליים ביקשו מנאמני מגה להפעיל את סמכותם להפחתת השכירות שמשלמת הרשת, ואכן בשבוע שעבר פנו נאמני מגה לבית המשפט בבקשה למנות שמאי שיבדוק את חוזי השכירות של מגה. בכירים בענף העריכו שנאמני מגה רו"ח גבי טרבלסי ועורכי הדין אהוד גינדס ואמיר ברטוב יידרשו להחליט בימים הקרובים אם לדחות שוב את המועד האחרון להגשת הצעות, או לפרסם מכרז שונה לרכישת מגה בחלקים.

"אין כל סיבה שיוגשו הצעות השבוע כיוון שלא מדובר במכרז בפועל אלא במועד להגשת הצעות. אין סיבה לחשוף את הקלפים ועדיף להמתין ולראות מה יציעו המתחרים. תמיד אפשר להגיש הצעה טובה יותר בהתמחרות", מסר גורם המתעניין ברשת והעריך שאם יוגשו הצעות השבוע, הן יהיו לא ריאליות וינועו סביב 100–150 מיליון שקל, רק כדי לאותת על רצינות.

מוטי בן־משה. יעדיף הסדר חוב? , צילום: עמית שעל מוטי בן־משה. יעדיף הסדר חוב? | צילום: עמית שעל מוטי בן־משה. יעדיף הסדר חוב? , צילום: עמית שעל

 

בן משה עדיין כאן

 

אפשרות נוספת שעולה בקרב המתעניינים ברכישת מגה היא שמוטי בן־משה יגבש הצעת רכישה או יגיע בעצמו להסדר חוב עם נושי מגה ויחזיר את הרשת לקבוצת אלון רבוע כחול. אתמול אישר דירקטוריון אלון את מכירת רבוע כחול לבן משה. לטענת בכיר בענף, החובות של אלון רבוע כחול למגה, שעומדים על 991 מיליון שקל כמו שפורטו בדו"ח של הנאמנים הופכים את מגה לאטרקטיבית עבור בן־משה. לדברי הגורם, "מי שיקנה את מגה יקנה את פעילות הרשת ולא את החברה, בשעה שחובות אלון רבוע כחול הם לחברת מגה. במקום שבן־משה ישלם את חובות החברה־האם למגה באמצעות רבוע כחול, עדיף לו להשתמש בכסף כדי להגיע להסדר חוב עם הנושים ולהשיב את הרשת לתוך הקבוצה שרכש".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ל -2
בכלל שני סניפים מהשלושה שמוזכרים פה בכלל לא היו שייכים למגה מראש.. אלא לקבוצת עזריאלי (לא יזיק לך להבין את הכתוב) אז מה בדיוק העבירה פה? ומה בדיוק ההוכחה פה? שהשכירות לעומת המכירות גבוהה ולכן הסניף אולי לא ריווחי? סתם אנשי עסקים גרועים שלא הצליחו לחזות את המכירות בסניפים כמו שצריך. אם הסניף ירוויח יותר אז החלק היחסי של השכירות ירד... מתמטיקה פשוטה. זה לא אומר שהשכירות לא כמחיר השוק או כמקובל באזורים אלו.. זה רק אומר שהסניף לא ממש רווחי.
29.02.16
1.
השאלה היא האם דמי השכירות גבוהים או שהמכירות נמוכות
השוואה לא ממש טובה. היא אולי מצביעה על בעיה אבל לא על הגורם. אם בקניון אילון אלו דמי השכירות המקובלים למ"ר או בנווה אביבים אז זו ההשוואה לא? בקניון עוד אפשר לדרוש הנחה לפעמים כי סופר מביא לקוחות ומעלה את פדיון שאר החנויות (ואת ריוחיות הקניון) אבל בסניף כמו נווה אביבים שהוא ברחוב ואין מאחוריו קניון ההשוואה פשוט לא נכונה. אולי בגלל שהרשת כושלת, המכירות בה נמוכות ואז מגיעים דמי השכירות לרמה כזו? ההשוואה טובה כדי להצביע על סניפים עם בעיה אבל לא בטוח שהורדת השכירות היא הפתרון. ספציפית נווה אביבים - סניף שממקום מעולה, אין לו מתחרים, יש לו חניה חינם צמוד ועדיין מפסיד כי המלאי בו גרוע, תמיד חסרים דברים והסחורה נראית רע יחסית למתחרה (שופרסל) בצידה השני של השכונה. חנויות במתחם של סניף זה משלמות 300-350 שקל למ"ר ככה שהשכירות בסניף משקפת הנחה של 25% בממוצע וזה די משקף כהנחה לגודל. בקיצור - סתם ניסיון הפעלת לחץ של הנאמנים לזכות בעוד הנחות או להסביר למה אין קונים והם יכולים להשאר בתפקידם עוד כמה חודשים ולהרוויח 50,000 שקל בחודש.
דני חשבונאי  |  29.02.16