אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי מיליון מייל: המכונית החכמה של גוגל גרמה לתאונה הראשונה שלה

אחרי מיליון מייל: המכונית החכמה של גוגל גרמה לתאונה הראשונה שלה

המכונית ניסתה להימנע ממכשול בכביש והתנגשה באוטובוס במהירות של 3 קמ"ש. גוגל טוענת שהתאונה נגרמה מאי הבנה נפוצה בין נהגים רק שהפעם "אחד הנהגים אינו אנושי"

01.03.2016, 16:18 | רפאל קאהאן

המכונית החכמה של גוגל כבר רשמה לזכותה מעל מיליון מייל ללא תאונה רצינית, אבל ההיסטוריה המרשימה הזו הסתיימה, לאחר שרכב ללא נהג של החברה התנגש באוטובוס. התאונה עצמה התרחשה ב-14 בפברואר אך דווחה לתקשורת רק אמש.

קראו עוד בכלכליסט

על פי דיווח של "הגארדיאן", מכונית חכמה של גוגל שנסעה במהירות המרשימה של 3 קמ"ש התנגשה באוטובוס ציבורי שנסע במהירות של כ-24 קמ"ש. איש לא נפגע. על פי הדיווח, המכונית ניסתה להימנע ממכשול שהופיע מולה על האספלט וסטתה ימינה מה שגרם לה להתנגש בצידו האחורי של האוטובוס.

מי אחראי לתאונה - המכונית או הנהג האנושי? מי אחראי לתאונה - המכונית או הנהג האנושי? מי אחראי לתאונה - המכונית או הנהג האנושי?

דו"ח התאונה אינו משית אשמה על אחד הגורמים. אך החוק במדינת קליפורניה קובע כי אמור להימצא תמיד ברכב נהג אנושי, שיתפוס פיקוד כאשר הוא מזהה מצב מסוכן. במקרה הזה, הנהג טען שהוא חשב שהאוטובוס יתרחק לפני הסטייה מכיוון שנסע מהר יותר מהמכונית האוטונומית.

התאונה דווקא סיפקה לגוגל הזדמנות להתגאות בכך שהמכונית הגיבה "לשינוי עדכני בתכנות שלה". החברה הקדישה לתאונה חלק ניכר מהדו"ח החודשי שלה, והוסיפה גם כי נגרמה כתוצאה מאי הבנה בין נהגים. "אירועים כאלה קורים מדי יום בין נהגים אנושיים", אמרו בגוגל, "הפעם זה קרה בין נהג אנושי לנהג לא אנושי".

התאונה מעלה שאלה חשובה בתחום האחריות הביטוחית. הילארי רואן, מומחית לביטוח הסבירה שהיא צפתה את העניין והסבירה שאנחנו ככל הנראה ניתקל ביותר ויותר מקרים מהסוג הזה, בהם יהיה קשה להוכיח אשמה. "על מי נטיל את האשמה, על הנהג האנושי, על התוכנה או על נהג האוטובוס?", תהתה.

"כולם יתחילו להאשים את התוכנה של הרכב כל פעם שתאונה כזו תתרחש", חזתה רואן. היא הסבירה גם שפרמיות הביטוח של רכבים חכמים בוודאי יהיו נמוכות יותר מאלה של נהגים אנושיים כי "תוכנה היא עדיין בעלת יכולת חישוב סיכונים יותר טובה. בני אדם פשוט אינם נהגים כה טובים". 

אם יוכרע שהמכונית או ליתר דיוק התוכנה, אשמה בתאונה, תהיה זו הפעם הראשונה בה רכב של גוגל מואשם בגרימת תאונה בעודו במצב נהיגה אוטונומי.

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
מתלהב
מדהים שאנשים כותבים שהמכונית נוהגת יותר טוב מבני אדם כאשר אפילו גוגל טוענים שעוד לא מוכנה לשימוש (מעבר למסגרת ניסוי). מראה כמה ההייפ התקשורתי משפיע! אנשים מקיאים הערכות מומחים מבלי לרדת לעומק הדברים ולחשוב. הרי אפילו אילון מאסק, שיש לו חלק גדול בהייפ, טוען שמכונית אוטונומית עוד לא מוכנה טכנולוגית וייקח כשנתיים (לדעתו, בעוד גוגל טוענים 3 -4 שנים).
n,i  |  02.03.16
16.
תאונה אפילו קטנה ברכב רובוטי נחקרת כמו תאונה אוירית להבדיל מתאונה אנושית
ויש עוד הבדל ברגע שהתוכנה תעודכן במקרה דומה כל הרכבים הרובוטים יעודכנו מידית כך שתמנע תאונה בתסריט דומה, להבדיל מבני אדם שלמרות שהם לומדים אחד מהשני זה לא לימוד מושלם לא כולם שותפים ללימוד ויש התנהגויות שונות, אצל בני אדם אם יש תאונה בלי נפגעים היא לא תיחקר ואם יש תאונה עם נפגעים היא תחקר אבל שום ממצא לא יובא לציבור כך שלא ניתן ללמוד מהתואנה כלום אולי זה נובע גם מהענינים המשפטים אבל התוצאה היא שאין שיפור נהיגה אצל אנשים אצל בני אדם היה ניתן לעשות שיפור אמיתי ביכולות הנהיגה והבנת הכביש אם כי לא ברמה דטרמינסיטית כמו אצל המכוניות הרובוטיות אבל זה היה מספיק להציל המון אנשים, אבל זה לא נעשה אף פעם וכנראה גם לא יעשה כבר והמכוניות הרובוטיות הם אלו שינהגו בעתיד ואולי לאנשים יהיה אסור לנהוג בכלל בכבישים רגילים , לא בטוח שבכלל יהיה הגה ופדלים כך שגם אם נרצה לנהוג לא בטוח שזה יהיה כבר אפשרי, אם אנשים הם ירצו לנהוג זה יהיה כמו מכוניות מרוץ במסלולים יעודיים לנהיגה אנושית, המכוניות הרובוטיות יורידו את כמות התאונות בצורה דרסטית הערכות שביותר מ 90%
אזרח , נהג  |  02.03.16
לכל התגובות