אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אולי תרצו משפחתית עם תוספות

אולי תרצו משפחתית עם תוספות

הבעיה: הנהג הישראלי מצביע בגלגלים, ומעדיף כלי רכב גדולים יותר. האתגר: היבואנים מעוניינים לפתות אותם לחזור לרכב המשפחתי. הפתרון: להציע מנועים שלא ראינו עד היום במחיר מפתה. כלכליסט ממפה את המשפחתיות שעשויות לשנות את השוק של 2016

07.03.2016, 08:17 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי, כך ניכר בשנים האחרונות, מעדיף "יותר גדול". פלח השוק של המכוניות המשפחתיות הולך ונחלש כשהצרכנים עוברים לג'יפונים. שוק מכוניות המנהלים - כדוגמת מאזדה 6 ודומותיה - נחלש לטובת רכבי כביש־שטח גדולים שמועדפים עתה באוכלוסיות הרלבנטיות, ומי שכיוון את עצמו עד כה למכוניות סופר־מיני מעדיף מכוניות מיני, או אפילו מכוניות גדולות יותר שרוכשים בתוכניות תשלומים.

 

מול השינויים בהרגלי הצריכה, יבואני הרכב נדרשים למידה גבוהה של יצירתיות כדי "להמציא מחדש" דגמים שהציבור פחות מעוניין בהם. האמצעי העיקרי במלחמה על כיסו של הלקוח הוא הצגה של מכוניות בעלות מנועים שלא שווקו עד כה בארץ.

בשוק מכוניות המנהלים השיקה יבואנית טויוטה אוונסיס בעלת מנוע בנפח 1.8 ליטרים במחיר שאינו רחוק ממכונית משפחתית. יבואנית סקודה הציגה סופרב בעלת מנוע קטן במיוחד של 1.4 ליטרים ובמחיר נמוך בהתאם. יבואנית סיטרואן הביאה את דגם הקקטוס עם מנוע של 1.2 ליטרים ותיבת הילוכים ידנית במחיר של מכונית סופר־מיני. בשוק מכוניות הסופר־מיני השיקה יבואנית סיאט איביזה בעלת מנוע בנפח ליטר ובמחיר של מכונית סופר־מיני, ועוד הזרוע נטויה.

הקרב רחוק מסיום. השנה צפוי להגיע לישראל מספר גדול של דגמים שייחשבו ל"שוברי שוק", יתומחרו באופן יצירתי ויגנבו לא מעט לקוחות. אלה הבולטים שבהם.

 

יונדאי איוניק - החשמלית הנטענת העממית הראשונה

 

מאז קריסתה של בטר פלייס ויתר השוק הישראלי על השאיפה לייצר מכוניות חשמליות, וניסיונותיהם של יבואני רכב כגון יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לשווק בארץ מכוניות פלאג אין הייבריד לא זכו להתלהבות רבה מדי של הציבור. עם זאת, ישראל הכשירה את הקרקע ליבואנים שירצו לייבא מכוניות כאלה: היא הורידה ל־20% בלבד את מס הקנייה על מכוניות בעלת מנוע בנזין ומנוע חשמלי שניתן לטעון מן השקע. עד כה טרם הוצגה מכונית פלאג אין הייבריד שיכולה ליצור שינוי אמיתי בשוק, ועושה רושם שקרן האור החשמלית שיכולה לשנות את המצב היא יונדאי איוניק (Ionic) - פלאג אין הייבריד משפחתית המצוידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים ובמנוע חשמלי וסוללה שניתנים להטענה משקע חשמלי. כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, שוקלת לייבא איוניק. לפי יונדאי, הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 50 ק"מ בכוחו של החשמל בלבד.

יונדאי איוניק יונדאי איוניק יונדאי איוניק

 

תחום הרכב החשמלי והפלאג אין אינו זר לכלמוביל, ובין היתר היא נמצאת במגעים עם הרגולטורים להתרת הטענה של מכוניות חשמליות משקע ביתי ולא רק מעמדת טעינה מיוחדת. בשנה שעברה, למשל, נמכרו בישראל 60 רכבי כביש־שטח של מיצובישי בעלי הנעת כלאיים חשמלית, שיובאו על ידי כלמוביל.

על רקע הניסיון שצברה הקבוצה בתחום זה ולנוכח זמינותה של יונדאי איוניק, לא מן הנמנע שכלמוביל תפעל לשיווק אגרסיבי של איוניק ולמיצוב שיאפשר לה להתחרות ישירות ברכבים משפחתיים.

גם אין לשכוח שיונדאי הקוריאנית להוטה לכבוש נתחי שוק מהותיים באמצעות איוניק ולהתחרות בקומץ יצרנים יפניים, כגון טויוטה והונדה, המשווקים מכוניות פלאג אין הייבריד. כמו כן יבואנית יונדאי תרצה בוודאי לחזק את מעמדה מול המתחרה העיקרית, החברה־האחות קיה.

 

סוזוקי באלנו - יפנית, אוטומטית, לא לליסינג

 

הלקוחות הפרטיים נוטשים את המכוניות המשפחתיות לטובת ג'יפונים, והמשפחתיות הופכות אט־אט לנחלתם של ציי הרכב בלבד. רבות מיבואניות הרכב בישראל השלימו עם המגמה הזו ונוהגות בהתאם. עם זאת, ישנן גם יבואניות רכב המייבאות מכוניות שנראות לכאורה מועמדות אידיאליות להצטרף לציי הרכב, אך בפועל הן משווקות בעיקר לצרכנים פרטיים, במחירים אגרסיביים. אחת היבואניות הללו היא מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי.

 

היבואנית מדגישה שמרכולתה אינה מיועדת לשימוש ציי רכב, כך שמכוניות סוזוקי אינן מיישרות קו עם מחירי המשפחתיות בישראל, ולרוב הן מתומחרות נמוך יותר. הבאלנו החדשה צפויה להפוך ללהיט מכירות בקרב צרכנים פרטיים שממתינים למכונית משפחתית, אך כזו שתתומחר מתחת למחיר המקובל של יותר מ־130 אלף שקל.

על הנייר המפרט של באלנו בהחלט מתאים לצרכנים בארץ: מנוע טורבו בנפח 1.2 ליטרים. בגרסה שתגיע לארץ המנוע לא ישודך להנעת כלאיים. על פי הערכות, באלנו החדשה תזכה לציון ירוק המסווג אותה כמכונית נקייה, מה שיבטיח שיבואנית סוזוקי תוכל כנראה למכור אותה במחיר הנמוך מזה המקובל בשוק המשפחתיות.

 

סוזוקי באלנו סוזוקי באלנו סוזוקי באלנו

 

טויוטה c-hr - ג'יפון היברידי עירוני

 

שוק רכבי הכביש־שטח, כך מודים גורמים רבים בענף הרכב, מתקרב לנקודת רוויה. שלוש שנים חלפו מאז חדרו לשוק, ולמעט יבואנית סיטרואן, קבוצת דוד לובינסקי, שמשווקת את הקקטוס בגרסה ידנית וזולה - שאר היבואנים לא הצליחו לצאת מהנוסחה, מה שלדעת גורמים בענף יביא בקרוב לשעמום מצד הצרכנים.

 

אלא שלטויוטה יש כנראה פתרון לכך, שיגיע בקיץ: c-hr, ג'יפון עירוני ראשון שיצויד במערכת הנעה היברידית. הדגם יצויד בדרך כלל במנוע בנזין בנפח 1.2 ליטרים בעל מגדש טורבו, אך הגרסה המעניינת היא זו שמצוידת במכלולי ההנעה של טויוטה אאוריס ההיברידית: מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים המשודך למנוע עזר חשמלי. צמד המנועים מפיקים ביחד 122 כוחות סוס.

טויוטה לא הציגה עד כה מתחרה בשוק הג'יפונים העירוניים, ולכן לא הסתפקה בחידושים רק במערכת ההנעה, אלא בחרה ל־c-hr קו עיצובי אגרסיבי ביותר שיהיה חידוש בעיני הצרכנים הישראלים, שכבר ראו הכל והתרגלו אפילו לניסאן ג'וק שעיצובו נחשב לנועז. בנוסף, טויוטה מבטיחה שה־c-hr יצויד במערכות בטיחות שיבלמו אותו באופן עצמאי ויתריעו בעת מעברי נתיבים - בהתאם לסטנדרט שיבואנית טויוטה יוניון מוטורס קבעה לכל דגמי טויוטה שהיא משווקת מ־2016 ואילך.

 

טויוטה c-hr טויוטה c-hr טויוטה c-hr

 

סיאט אטקה - מנוע חזק וזעיר. גם המחיר

 

רכב הכביש־שטח של סיאט, אטקה (Ateca), יגיע לישראל בקיץ, בשיאו של גל מכירות חסר תקדים של רכבי כביש־שטח באירופה ובישראל. מתחת למעטה החיצוני אטקה אינו נחשב לחריג: עוד רכב כביש־שטח בהיצע הדגמים הגדול של קונצרן פולקסווגן.

 

אלא שהמפרט הטכני של אטקה חושף יתרון מהותי לשוק הרכב הישראלי. שלא כמו כל אחיו לקונצרן שמשווקים כיום בישראל - מסקודה ייטי ועד פולקסווגן טיגואן - לאטקה מנוע זעיר של ליטר אחד בלבד. אך בזכות מגדש טורבו, המנוע מסוגל להתחרות בקלות במיטב המנועים הגדולים שמוצעים ברכבי הכביש־שטח כיום, ולמרות הנפח הצנוע הוא מפיק 116 כוחות סוס.

התוצאה היא שהרכב יקבל ציון ירוק טוב במיוחד ויזכה להטבה נאה במס הקנייה. יבואן סיאט, צ'מפיון מוטורס, כבר הוכיח בעבר עם איביזה, המצוידת במנוע דומה, שהוא יודע להעביר את ההנחה לצרכנים באמצעות מחיר "שובר שוק". גם אם יתמחר היבואן את אטקה קרוב למתחרים, בזכות הטבת המס הניכרת, הוא יוכל להעניק הנחות גדולות לצרכנים פרטיים ומוסדיים, ואלה יבטיחו מכירות נאות לרכב הכביש־שטח הראשון של סיאט.

 

סיאט אטקה, צילום: סיאט אטקה סיאט אטקה | צילום: סיאט אטקה סיאט אטקה, צילום: סיאט אטקה

 

פיאט טיפו - היצרן ילחץ להצלחה

 

יבואנית פיאט בישראל, סוכנות מכוניות לים התיכון, הפכה בשנים האחרונות למעין "יבואנית בוטיק" המתמחה בעיקר במכוניות ספורטיביות ואופנתניות כדוגמת פיאט 500. אך לו הדבר היה תלוי בה, היא היתה שמחה לשווק את דגמי פיאט המשפחתיים, שזכו להצלחה בלתי מבוטלת בארץ בשנות התשעים. אלא שפיאט לא מיהרה להעמיד לרשות היבואן דגמים משפחתיים בעלי תיבת הילוכים אוטומטית כמו שהשוק הישראלי אוהב.

 

התמונה עומדת להשתנות עם הטיפו החדשה. הגעתה לישראל היא חלק ממגמה נרחבת הרבה מעבר לגבולות ישראל: פיאט העולמית הציבה לעצמה מטרה להכפיל את הרווחיות שלה עד 2018. כדי להשיג את היעד השאפתני, תילחם פיאט כדי לחדור לכל פלח שוק, והיבואן הישראלי ייהנה מכך.

היצע מנועיה של הטיפו - וחשוב מכך, היצע תיבות ההילוכים - מותאם היטב לישראל: מנועים בנפח 1.4 ליטרים בעלי מגדש טורבו, ומנועים של 1.6 ליטרים שמשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שש מהירויות. אורכה של הטיפו 4.37 מטר, כך שתוכל להתחרות בכבוד בשוק המשפחתיות, ומנועי הטורבו צפויים להיות נקיים מבחינת פליטות מזהמים ולקבל בהתאם הטבות מס נאות, שיהפכו אותה לאטרקטיבית.

 

 פיאט טיפו פיאט טיפו  פיאט טיפו

תגיות