אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי עסקים קטנים: כללי הזהב שישיגו לכם יציבות כלכלית באדיבות: בנק דיסקונט

בעלי עסקים קטנים: כללי הזהב שישיגו לכם יציבות כלכלית

חשבו את ההכנסה החודשית למשפחה, הפרידו בין חשבון הבנק העסקי למשפחתי והפקידו כסף בחיסכון הפנסיוני מדי חודש - דורן שלפר, מנהל היחידה להשכלה פיננסית בבנק דיסקונט מספק מדריך הישרדות לעסקים

08.03.2016, 13:21 | יובל גמליאל
בישראל פועלים כיום כ-500 אלף עסקים. כמחציתם, עליהם נמנים רבע מיליון איש, הם עצמאים שאינם מעסיקים עובדים. המשמעות היא כי פרנסתן של רבע מיליון משפחות בישראל מתבססת על עסקים עצמאיים. אם נוסיף לכך את הנתונים לפיהם מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים ונסגרים כ-40 אלף, ורק מחציתם מצליחים לשרוד תקופה של חמש שנים, נגלה כי התמונה לא ורודה במיוחד ויש שיאמרו די שחורה.

אז מהן הסיבות לשרידותם הנמוכה של העסקים בישראל ומה עליהם לעשות על מנת לשגשג ולפרוח במציאות הכלכלית המורכבת השוררת במדינה? "אחת הסיבות העיקריות לכישלונם של עסקים קטנים רבים הוא חוסר ניהול פיננסי בעסק. אדם הפותח עסק חדש צריך ללמוד לפני כן כיצד מנהלים אותו בצורה נבונה פיננסית ואילו כלים עומדים לרשותו לצורך כך. יתירה מכך עליו ללמוד כיצד להפריד בין ניהול הכסף של העסק לניהול התקציב המשפחתי, דבר שמרבית בעלי העסקים לא מתייחסים אליו בצורה הולמת", כך אומר דורון שלפר מנהל היחידה להשכלה פיננסית בבנק דיסקונט.

לדבריו, במשפחות בהן אחד המפרנסים, או אולי אפילו שניהם, הם בעלי עסק קטן או עצמאים, נוצרת מציאות של שני ארגונים כלכליים, ולפעמים גם שלושה, דבר היוצר מציאות כלכלית מורכבת. "זהו אתגר כלכלי גדול שלעיתים קרובות גורם לקונפליקטים ומריבות בין בני הזוג. לעיתים קרובות מנהלים את שני "הארגונים" באותו חשבון בנק, ואם נקלעים לאוברדרפט, לא ברור אם זה בגלל הפעילות העסקית, ההוצאות המשפחתיות, או אולי שניהם. בחשבון הבנק רואים את התקבולים, שהם למעשה ההכנסה ברוטו. בתקופה בה התקבולים גבוהים יש נטייה לרכוש יותר. קצת 'שוכחים' שיש חודשים פחות טובים והתנודתיות הזו בהכנסות יוצרת כאוס. לא תמיד ברור כמה כסף העסק מכניס בפועל למשפחה, והאם יש מספיק כסף עבור החשבון לתשלומי המיסים. ועוד לא דיברנו על הפנסיה, לה צריך לדאוג בעל העסק באופן עצמאי, כאשר התמונה העגומה היא שלכ-80% מהעצמאים בישראל אין תכנית פנסיה מסודרת."

כדי שלא תיכנסו לסטטיסטיקה השחורה של עסקים הנסגרים בישראל, לימדו לנהל פיננסית את העסק, צילום: כרמית פלר כדי שלא תיכנסו לסטטיסטיקה השחורה של עסקים הנסגרים בישראל, לימדו לנהל פיננסית את העסק | צילום: כרמית פלר כדי שלא תיכנסו לסטטיסטיקה השחורה של עסקים הנסגרים בישראל, לימדו לנהל פיננסית את העסק, צילום: כרמית פלר

 

מה על עסק לעשות בכדי לשרוד ולא להיכנס לסטטיסטיקה השחורה?

"יש לפעול על פי תשעת כללי הזהב הבאים שיבססו וייצבו את העסק על עוגנים חזקים שיעזרו לו לשגשג ולעמוד איתן גם בתקופות כלכליות פחות טובות: ראשית, יש להגדיר הכנסה חודשית קבועה למשפחה בחישוב שנתי: מתייעצים עם הרו"ח או יועץ המס של העסק ומחשבים מהי ההכנסה השנתית נטו. מהסכום הזה מורידים את הכסף אותו רוצים להשקיע חזרה בעסק ושומרים בצד עוד כ-10% להוצאות בלתי צפויות (בלת"מ), ואת היתרה מחלקים ל-12. זוהי ההכנסה שהמשפחה צריכה לקחת בחשבון לצורך תכנון התקציב החודשי למשפחה. הכלל השני הוא שיש להפריד את חשבונות הבנק: חשבון אחד למשפחה, וחשבון אחר לעסק. התוספת הכספית הכרוכה בפתיחת חשבון נוסף היא זניחה יחסית לכספים שנחסוך בשל ההפרדה הניהולית. כך ניתן יהיה לראות בבירור את המצב הפיננסי של כל אחד מה'ארגונים' בנפרד, ובמקרה של אתגר כלכלי לטפל בהתאם."

אם הפרדתי את החשבונות באיזה אופן כדאי לי להעביר כספים לחשבון המשפחתי?

"כאן מגיע הכלל השלישי המדבר על העברה חודשית של "משכורת" קבועה מהעסק למשפחה: מעבירים מדי חודש בחודשו את ההכנסה החודשית שהגדרנו למשפחה, מחשבון העסק לחשבון המשפחה. יום קבוע בחודש. אפשר אפילו בהוראת קבע. בחודשים בהם ההכנסה תהיה גבוהה מהממוצע יישאר כסף בחשבון למימון החודשים בהם ההכנסה נמוכה יותר. כדאי לבדוק מדי חצי שנה, מקסימום שנה, שהחישוב שלנו עדיין נכון, או אולי צריך לבצע התאמות. הכלל הרביעי הוא הפרדה בין ההוצאות הביתיות והעסקיות: יש לשלם את ההוצאות הביתיות מחשבון המשפחה ואת ההוצאות העסקיות מחשבון העסק. כאשר מדובר על הוצאות מעורבות כמו רכב או הוצאות מוכרות לעובדים מהבית, מתנהלים לפי 'הרוב קובע'. אם עיקר ההוצאה היא ביתית ננהל אותה מהחשבון המשפחתי, ולהיפך אם עיקר ההוצאה היא עסקית. החישובים לצורך רשויות המס ייעשו ממילא עפ"י החשבוניות שנגיש לרו"ח או יועץ המס של העסק". הכלל החמישי הוא לזכור כי דיווח על הוצאות מקטין את ההכנסה ויכול לפעול לרעתנו: "לעיתים יש נטייה 'להעמיס' גם הוצאות ביתיות על הוצאות העסק על מנת לשלם פחות מס. בחודש אוגוסט סעיף הציוד המשרדי גדל פלאים בעסק, רמז: חזרה לביה"ס... כדאי לזכור שאם 'נשתדל' יותר מדי להקטין את ההכנסה, זה ישחק לרעתנו במקרים בהם נרצה להראות שיש לנו הכנסה גבוהה, כמו במקרה של לקיחת משכנתא".

מה אתה ממליץ לעשות למי שמקבל את רוב הכנסותיו במזומן?

"מלכודת התקבולים במזומן נוגעת לכלל השישי שלנו. לעיתים חלק מהתקבולים משולמים במזומן ע"י לקוחות העסק. הכסף נשאר בארנק, וכשהולכים לסופרמרקט, שולפים ומשלמים. הרי זה נראה די טיפשי להפקיד מזומן בחשבון העסק ואח"כ למשוך מזומן בחשבון המשפחה. אז זהו, שזה לא. להשארת הכסף המזומן בארנק שלנו יש אפקט התנהגותי שמעלה את הסיכוי לצריכה עודפת. המזומן שקיבלנו הוא התקבולים ברוטו. אנחנו צריכים להבין שחלק נכבד ממנו הוא למעשה לא שלנו, ונועד למימון הוצאות העסק ולתשלומי מיסים. יתרון נוסף להפקדת המזומן בבנק הוא שהבנק רואה את ההכנסה הנוספת הזו, וזה משפר את הפרופיל הפיננסי של העסק.

רבות מדובר על מלכודת הפנסיה של העצמאים שלא "גומרים את החודש" ונמנעים מלהפריש כספים לפנסיה. מה עצתך עבורם?

"הכלל השביעי שלנו נוגע להפרשת פנסיה מדי חודש באופן קבוע: ישנם לא מעט בעלי עסקים שמפקידים לטובת החיסכון הפנסיוני סכום חד פעמי גבוה רק בסוף השנה לפי המלצת הרו"ח. ואם אין מספיק כסף בחשבון לוקחים הלוואה לשם כך... לא ממש נבון מבחינה פיננסית. ישנם כמה יתרונות בהפקדה חודשית קבועה לחיסכון פנסיוני. כל חודש משלמים סכום הרבה יותר נמוך שניתן להתמודד איתו, וצוברים רווחים במהלך כל השנה. הרווח על אותו סכום כסף שנחלק ל-12 ונפקיד מדי חודש יהיה גבוה מאשר אם נפקיד אותו רק בסוף השנה בגלל אפקט הריבית דריבית". הכלל השמיני הוא יצירת תוכנית פיננסית להקמת עסק חדש או הרחבת עסק קיים: כדאי לבצע בדיקה מול התקציב המשפחתי מהי רמת ההכנסה המינימלית כדי לממן את ההוצאות המשפחתיות ההכרחיות, ומהו "מרווח הנשימה" של המשפחה. האם קיימים חסכונות שיממנו את התקופה בה ההכנסות יהיו נמוכות? מומלץ להימנע ממשיכת כספי הפיצויים, גם אם הם פטורים ממס. אומנם אלו בהחלט כספים שלכם, אבל מיועדים לגיל פרישה. משיכה שלהם עלולה לפגוע באופן דרמטי בקצבת הפנסיה החודשית. אם יש כדאיות כלכלית להקמת העסק החדש או הרחבתו, ניתן לשקול הלוואה למינוף העסק".

שלפר מציין עוד כי הכלל התשיעי והאחרון נוגע יצירת קרן חירום משפחתית. "לבעלי עסקים קטנים ועצמאים אין רשת ביטחון. אם לא עובדים אין הכנסה. במקרה של מחלה ממושכת של בעל העסק או אחד מבני המשפחה, הרעה במצב הביטחוני, או שינוי דרמטי בשוק, בעלי העסקים הקטנים יכולים לקרוס מבחינה פיננסית. לכן מומלץ לדאוג לקרן חירום בגובה של לפחות שלושה חודשי הכנסה, רצוי שישה חודשי הכנסה שתוכל לממן מקרים כאלו. לסיכום, אם בעלי עסקים יתנהלו על פי הכללים וההנחיות הללו, הם יצליחו להגדיל את הביטחון הפיננסי שלהם, גם של המשפחה וגם של העסק. ובמקום מריבות וצעקות, יוכלו להתרכז בהגשמת החלומות, גם של העסק וגם של המשפחה".

תגיות