אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי רכבי דיזל: בקרוב תחויבו לשלם אלפי שקלים על מסנן צילום: עומר מסינגר

בלעדי לכלכליסט

בעלי רכבי דיזל: בקרוב תחויבו לשלם אלפי שקלים על מסנן

משרד התחבורה שוקל לחייב בעלי רכבי דיזל שיוצרו לפני 2005 להתקין מערכת להפחתת זיהום שעלולה לגרום נזק למנוע. נוסף על כך, העלות צפויה ליפול בחלקה על המדינה ובחלקה על הנהג. בענף מעריכים שמאות אלפי רכבים יידרשו להתקנה זו

09.03.2016, 06:49 | תומר הדר

משרד התחבורה יוזם מהלך שבמסגרתו יחויבו בעלי רכבי דיזל מסחריים שיוצרו לפני 2005 להתקין במכוניתם לוכד חלקיקים — מערכת מיוחדת להפחתת זיהום אוויר — כך נודע ל"כלכליסט". חלק מהעלות עתידה ליפול על בעלי הרכבים, וחלק על המדינה, אך משרד התחבורה טרם חשף כיצד תתבצע החלוקה. נוסף על כך, התקנת המערכת עלולה לגרום נזק למנועים של כלי הרכב, שכן הם לא יוצרו עם תשתית להתקנתה.

משמעות המהלך היא שכל רכבי השטח, הטנדרים וכלי הרכב שרשיונם מגדיר אותם כמסחריים ויוצרו לפני שנת 2005 יחויבו בהתקנת המערכת. גורמים בענף מעריכים שכיום נוסעים על כבישי ישראל מאות אלפי כלי רכב כאלה. המהלך יחול רק על רכבים שירצו להיכנס למרכזי הערים.

ישראל כץ. 8,000 שקל - העלות המרבית של לוכד חלקיקים , צילום: ששון תירם ישראל כץ. 8,000 שקל - העלות המרבית של לוכד חלקיקים | צילום: ששון תירם ישראל כץ. 8,000 שקל - העלות המרבית של לוכד חלקיקים , צילום: ששון תירם

גם מוניות ורכבי משא שמשקלם עולה על 3.5 טון יחוייבו בהתקנת המערכת. משרד התחבורה עשוי לחייב אותם לכך מכיוון שהם אינם עומדים בתקן הזיהום יורו 4 ומעלה. מדובר בתקן זיהום שנכנס לתוקף בשנת 2005. בחלק ניכר מרכבי הדיזל החדישים כבר מותקן מסנן חלקיקים שמהווה חלק ממערכות הרכב. רשימת דגמי הדיזל, המוגדרים מסחריים על פי מחירון הרכב של לוי יצחק ולכן יחויבו בהתקנה, ארוכה וכוללת בין היתר את איסוזו איפון, איסוזו טרופר, יונדאי H1, לנד רובר דיסקברי טויוטה היילקס, טויוטה פראדו ויונדאי גאלופר.

מערכת "לוכד חלקיקים" היא מערכת סינון ששוקלת כמה קילוגרמים ומותקנת במערכת הפליטה של המכונית. מחירה של מערכת כזו נע בין 2,000 שקל ל־8,000 שקל בהתאם לדגם וליצרן.

יצוין כי בדגמים משנת 2005 ומטה מסנן חלקיקים אינו חלק מקורי ממערכות הרכב, ועל כן עלול לפגוע בביצועי הרכב וגם בצריכת הדלק.

גורמים בענף הרכב מדגישים כי בחלק מן המקרים אמינותם של כלי רכב שיוצרו ללא המסנן עשויה להיפגע: "אי אפשר לקחת מכונית שתוכננה ללא חלק מסוים ולהוסיף אותו לאחר כמה שנים בלי לצפות שייגרם נזק למנוע", מסביר גורם בענף הרכב.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
מסנן חלקיקים
אין צורך לשים במנועי דיזל קל מסננים המנועים הם בעלי נפח קטן ואחוז הפליטה הוא קטן בדוק תקינות כל רכב לפי הוראות יצרן אסור לערוך שינויים ברכב דיזל קל גם כך הוא בקושי סוחב המסנן יחנוק את המנוע ויפגע בוא ואחר כך מנוע גמור באמת מזהם. יש לשים לב לעשן השחור שיוצא מרכבים כבדים ןלא קשור לשנת היצור רכב יוצא עם נתוני יצרן ועל פי חוק הוא תקין התקנות שיוצאות לגבי רכבי העתיד מיועדות לרכבים חדשים
שאול  |  11.09.18
לכל התגובות