אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תע"א ואלביט בקרב על בניית מטוס רה"מ צילום: אבי אוחיון לע"מ

בלעדי לכלכליסט

תע"א ואלביט בקרב על בניית מטוס רה"מ

שתי החברות הן המתמודדות העיקריות במכרז לרכישת המטוס והסבתו לצרכי רה"מ בעלות של 50 מיליון דולר. אל על צפויה לחבור לאלביט

10.03.2016, 06:50 | רעות שפיגלמן

המכרז שמסעיר את התעשיות הביטחוניות בישראל – מי יבנה את מטוס רה"מ. בהמשך להמלצות הוועדה הציבורית שאושרו על ידי הממשלה, תגיע בשבועות הקרובים לשיאה ההתמודדות במכרז לבניית האייר פורס 1 הישראלי. ל"כלכליסט" נודע כי שתי המתמודדות העיקריות במכרז צפויות להיות התעשייה האווירית מול אלביט מערכות שככל הנראה צפויה להתמודד במכרז בשיתוף עם חברת אל על.

קראו עוד בכלכליסט

במרץ 2015 מינתה הממשלה ועדת ציבורית שתדון באפשרות לרכוש מטוס לנשיא המדינה ולראש הממשלה וכן באפשרות לבנות משכן חדש לרה"מ שיכיל את משרדו ואת ביתו.

בראש הוועדה עמד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג וחבריה היו מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף עידו נחושתן ורו"ח איריס שטרק.

המסקנות שפורסמו שנה לאחר מכן ואומצו בהמשך גם על ידי הממשלה הביעו תמיכה בשני הנושאים. הרעיון שעומד בבסיס רכישת מטוס הוא שמדובר באלטרנטיבה שעל פני זמן חסכונית יותר למדינה על האפשרות של חכירת מטוס נוסעים בכל פעם שרה"מ נוסע לחו"ל.

בנימין ושרה נתניהו בטיסה לוושינגטון (ארכיון) , צילום: עמוס בן גרשום לע"מ בנימין ושרה נתניהו בטיסה לוושינגטון (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום לע"מ בנימין ושרה נתניהו בטיסה לוושינגטון (ארכיון) , צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

עלות רכישת המטוס והסבתו למטוס נוסעים לצרכי ראש הממשלה נאמדת ב־50 מיליון דולר, זאת לפני עלויות של תוספות מיגון של מערכות התראה, תקשורת והגנה מפני טילים ועלויות של חכירת מטוס מסחרי בזמן שהמטוס המיועד יעבור הסבה. על פי הערכות בתחום עלות המטוס צפויה להיות גבוהה יותר אולם בכל מקרה לא מדובר בסכום עצום והמוטיבציה העיקרית של החברות להתמודדות במכרז נובעת מיוקרתו.

בתעשיות הביטחוניות הביעו בימים האחרונים פליאה נוכח החלטת המדינה לצאת למכרז בנושא ולא להעניק לתעשייה האווירית מעמד של ספק יחיד במכרז, מכיוון שלשיטתם חטיבת בדק מטוסים של החברה היא הגוף הטבעי לאספקה של שירות מן הסוג הזה למדינה כיוון שהיא עוסקת ביום יום בפרויקטים דומים של הסבת מטוסים ותחזוקתם. אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן אמנם לא עוסקת בתחום בשוטף אך היא צפויה להתמודד במכרז יחד עם אל על.

למרות היעדר ניסיונה המוקדם היתרון של אלביט נובע מהמצב הפיננסי האיתן שלה ביחס לזה של תע"א ולכן ליכולתה ככל הנראה להגיש הצעה תחרותית יותר. בימים אלה נמצאת אלביט במגעים מתקדמים לעסקה משמעותית אחרת מול המדינה – רכישת החברה הביטחונית תעש.

אל על סירבה להתייחס לפניית "כלכליסט" בנושא. בתעשייה האווירית סירבו גם כן להתייחס ומאלביט מערכות נמסר בתגובה כי "כחברה בורסאית איננה מפרטת מהלכים עסקיים אלא רק כאשר מהלכים אלו ראויים לדיווח".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות