אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

השיגעון החדש של אלון מאסק: מווינה לבודפשט בפחות מ-20 דקות

המיליארדר מקים בימים אלה מסילה ניסיונית בקליפורניה, עליה מתוכננת לנוע רכבת "הייפרלופ" סופר-מהירה; כעת, החזון שלו מגיע לאירופה

14.03.2016, 17:52 | שירות כלכליסט
החזון של אילון מאסק לרכבת "הייפרלופ" (Hyperloop) - רכבת שנוסעת במהירות של 1,290 קמ"ש ומחברת בין ערים מרוחקות, מגיע לאירופה.

קראו עוד בכלכליסט

על פי התוכנית של החברה העומדת מאחורי התוכנית, הייפרלופ טרנספורטיישן טכנולוג'יס, מערכת הרכבות האירופית תחבר בין ברטיסלאבה בסלובקיה לווינה באוסטריה ובודפשט בהונגריה; בינתיים, ממשלת סלובקיה כבר אישרה את התוכנית הניסיונית.

הרכבת תוכל להעביר נוסעים במרחק של 56 ק"מ בין וינה לברטיסלאבה בפחות משמונה דקות, והמסע בן 160 הקילומטרים בין בירת סלובקיה לבודפשט ייארך עשר דקות. בדומה, הנסיעה בין וינה לבודפשט, המרוחקות זו מזו 240 ק"מ ושעתיים וחצי נסיעה במכונית, תיקח פחות מ-20 דקות.

הדמיית רכבת ההייפרלופ - 240 ק"מ ב-20 דקות, הדמיה: Tesla הדמיית רכבת ההייפרלופ - 240 ק"מ ב-20 דקות | הדמיה: Tesla הדמיית רכבת ההייפרלופ - 240 ק"מ ב-20 דקות, הדמיה: Tesla

הרעיון של הייפרלופ נחשף ב-2013 על ידי מאסק, היזם המיליארדר שעומד מאחורי חברת המכוניות החשמליות טסלה, כחלופה זולה לתחבורה ציבורית.

אף שהרכבת היא מיזם חדש, הקונספט שבבסיסה ישן מאוד: צינורות פניאומטיים שמשחררים אוויר בלחץ גבוה כדי להעביר חפצים מנקודה לנקודה. בעבר שימשו צינורות כאלה להעברת תכתובות פנימיות בתוך בנייני עסקים ותקשורת. הרעיון של מאסק דומה, אבל במקום קפסולות קטנות מלאות בניירות מגולגלים שנעות מעלה ומטה, הקפסולות שלו ענקיות ומלאות באנשים, והן נעות בתוך צינורות פנאומטיים הנמתחים על פני כדור הארץ. לפי הפתרון שמציע מאסק, לחץ האוויר בצינורות יהיה נמוך במיוחד וקפסולות השינוע ינועו באמצעות שילוב בין מדחסים שפולטים אוויר ובין אינדוקציה אלקטרו־מגנטית. מסילה ניסיונית אמורה להיבנות בקליפורניה עד סוף השנה - ולשמש לבדיקת המערכת.

 

מאסק מעריך כי תהליך הקמת הקו בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו צפוי להימשך כעשור, ועלותו תהיה נמוכה מ־6 מיליארד דולר. מחיר הכרטיס צפוי להיות נמוך הרבה יותר: רק 20 דולר לכיוון אחד. אם תעבוד המערכת ללא תקלות, בכל חצי שעה תשוגר קפסולה חדשה ובה 28 נוסעים, ולפי מאסק תוכל המערכת לשנע 7.4 מיליון אנשים בשנה לכל כיוון. לשם השוואה, על פי מחקר שנערך ב־2009, בכל שנה טסים בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו קצת יותר מ־6 מיליון אנשים. 

 

הדמיית רכבת ההייפרלופ. תאים אינדיווידואלים המופעלים ע"י לחץ אוויר, הדמיה: Hyperloop הדמיית רכבת ההייפרלופ. תאים אינדיווידואלים המופעלים ע"י לחץ אוויר | הדמיה: Hyperloop הדמיית רכבת ההייפרלופ. תאים אינדיווידואלים המופעלים ע"י לחץ אוויר, הדמיה: Hyperloop

"הייפרלופ באירופה תקצץ את זמני הנסיעה בין הערים באופן חסר תקדים. מערכת תחבורה מסוג זה תגדיר מחדש את מושג הנסיעות היומיות לעבודה ותגביר את שיתוף הפעולה חוצה הגבולות באירופה", אמר ואצל הודאק, שר הכלכלה הסלובקי. "ההרחבה של מערכת הרכבת תוביל לעלייה בביקוש ליצירת מרכזי חדשנות נוספים באירופה".

תגיות

26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

25.
גם אחרי שמחשבים ומגיעים ל-7 מלון בשנה יש בעיות
נתחיל מזה שהמספר 6 מליון לא בא טוב ולכן עיגלו ל- 7 מליון. ניחא. עם 7 מליון כרטיסי נסיעה בשנה, ההכנסה היא 140 מליון דולר בשנה או 6 מליארד דולר בארבעים שנה. עלות ההקמה היא 6 מליארד דולר. הרווחיות בטח תהיה סביב 25 אחוז כלומר המערכת תחזיר את ההשקעה בתוך 160 שנה, אם לא תהיינה בעיות מיוחדות. איפה קונים מניות של הדבר הזה - לא רוצה להמתין שלא יגמרו...
אלזה , ארנדל  |  18.03.16
לכל התגובות