אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ת'אמת? נהניתי

ת'אמת? נהניתי

"אמת" הוא סרט אמריקאי סנטימנטלי ומוגזם. זה לא אומר שלא כיף לצפות בו

17.03.2016, 09:10 | אור סיגולי

שני סרטי קולנוע אמריקאיים על עולם העיתונות נעשו בשנת 2015. האחד הוא "ספוטלייט", שעדיין מוקרן על מסכי הקולנוע, והשני הוא "אמת", שיוצג בקולנוע מהיום. המסגרת הכללית של שני הסרטים אמנם זהה, אבל מדהים איזה שוני מוחלט יש ביניהם.

כאילו על כל החלטה שהחליט האחד, עשה השני בדיוק ההפך. בזמן ש"ספוטלייט" הוא סרט יבשושי, סזיפי וחיוור (בכוונה, יש שיאמרו), "אמת" הוא כולו פאתוס, רוח וצלצולים, היסטריה כללית וסחיטת רגש. הדמויות הראשיות ב"ספוטלייט" שקולות ורגועות, ואילו הדמויות הראשיות ב"אמת" נירוטיות כמעט ברמה אהרון־סורקינית. "ספוטלייט" נבנה לאט, לעתים אפילו שוכח את דרכו, בזמן ש"אמת" דוהר קדימה בלי להפסיק, גם כאשר הוא נתקל במהמורות.

בוש, תתבייש

הסרט מביא למסך את סיפורו של צוות תוכנית התחקירים הוותיקה "60 דקות". בשנת 2004 גילה הצוות, שבראשו עומדים מארי מייפס (קייט בלאנשט) והמגיש דן ראת'ר (רוברט רדפורד), מסמכים צבאיים המטילים כתם על עברו של הנשיא המכהן ג'ורג' וו' בוש, רגע לפני הבחירות. עד מהרה התחקיר עולה לשידור והופך לשיחת היום. אך בזמן שצוות התחקיר קוטף את פירות ההצלחה, צצים קולות הטוענים שהמסמכים מפוברקים, ומגג האולימפוס הצוות הופך לרדוף ונלעג, והקריירות של כל חבריו עומדות בסכנה.

הסרט אמת. מאדיר את גיבוריו ואת העולם שהם מנהלים בו, לעתים בהגזמה הסרט אמת. מאדיר את גיבוריו ואת העולם שהם מנהלים בו, לעתים בהגזמה הסרט אמת. מאדיר את גיבוריו ואת העולם שהם מנהלים בו, לעתים בהגזמה

את הסרט כתב וביים ג'יימס ונדרבילט, שמפגין שליטה בכל הקונספט הזה של "קולנוע אמריקאי" - לטוב ולרע. הסרט כולו משופע במוזיקת רקע של כלי נשיפה ותופים המנסים ליצור תחושה של סנטימנטליות, אבל גם דרבון של מארץ' צבאי. הצילום של הסרט (על ידי מנדי ווקר האוסטרלית) מאדיר את גיבוריו ואת העולם שהם מתנהלים בו, לעתים בהגזמה, ותומך בעבודה של ונדרבילט. העשייה הזאת מרגישה כמו הקולנוע האמריקאי המסחרי של תחילת הניינטיז, קילומטרים מסרטי הפוליטיקה והמדיה של שנות השבעים. "אמת" מרגיש הרבה יותר כמו "בחורים טובים" במקרה הטוב, או "יום ראשון הגדול" של אוליבר סטון ברגעיו החלשים. הפאתוס מקנה לו תחושת חשיבות רבה, אבל גם מידה רבה של ארכאיות.

קייט בלאנשט עובדת פה עם כל הצילינדרים, אבל היא שחקנית מוכשרת כל כך שזה עובר היטב. לצדה רוברט רדפורד שמביא את האלגנטיות המרהיבה שלו, וגם שאר הקאסט עושה עבודה מצוינת. כחוויית צפייה, "אמת" מספק הנאה רבה, אם כי לא הכי מתוחכמת.

החמישייה של כלכליסט: הסרטים שכדאי לראות השבוע

1. "הבן של שאול" - שאריות אחרונות מעונת האוסקרים המוצלחת

2. "האיש שנולד מחדש" - אם יש מישהו שטרם צפה בו...

3. "נעורים" - חייבים לנצל כל הזדמנות לראות את סורנטינו על המסך הגדול

4. "מכונת הכסף" - בקרוב יהיה קשה לצחוק על הכלכלה האמריקאית, כך שכדאי לנצל את זה עכשיו

5. "יחי הקיסר" - האחים כהן חוזרים לחמישייה עם הקומדיה המשעשעת שלהם

תגיות