אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החברה שרוצה לשנות את עולם הצמידים והשעונים החכמים

החברה שרוצה לשנות את עולם הצמידים והשעונים החכמים

מיספיט, שהקים מנכ"ל אפל לשעבר ג'ון סקאלי, הפכה מיצרנית צמידי כושר קטנה לחברה שבעזרתה ענקיות אופנה כמו דיזל וארמני מקוות לעורר את שוק המחשוב הלביש המדשדש. "אנחנו מוותרים על הפיצ'רים המתוחכמים", אומר ל"כלכליסט" סגן הנשיא וואלאס וו, "יותר חשוב לנו להיות ידידותיים ואלגנטיים"

21.03.2016, 11:30 | נמרוד צוק

עד לנובמבר האחרון השם "Misfit" לא אמר הרבה למי שלא עקבו מקרוב אחר ענף המחשוב הלביש. החברה הקטנה אמנם הצליחה לעצב מוצרים בעלי מראה יוצא דופן ומחיר אטרקטיבי, ולפתח מוצרים ממותגים עבור קוקה־קולה, ספידו וסברובסקי. ואולם היא לא התברגה לרשימת מובילות התחום, שבו שולטות חברות כמו פיטביט, סמסונג, שיאומי הסינית וכמובן אפל. ואז הגיע המיזוג עם פוסיל גרופ, חברת ענק אמריקאית שמייצרת שעונים, תכשיטים ואקססוריז, שרכשה אותה ב־260 מיליון דולר בעסקה שהופכת אותה לאחת השחקניות המעניינות בענף.

קראו עוד בכלכליסט

"ברבעון האחרון מכרנו כמיליון יחידות ממוצרינו", אומר ל"כלכליסט" וואלאס וו (Wallace Wu), סגן נשיא להנדסת תוכנה ולקשרים עם סין במיספיט. ואולם, התוכנית של מיספיט שאפתנית הרבה יותר: היא אמורה להתמקד בפיתוח קו מוצרי המחשוב הלביש של פוסיל (Fossil Q, שכלל עד היום שני שעונים חכמים וצמיד כושר), וליצור עד סוף השנה 100 מוצרים חדשים עבור מותגי האופנה העובדים עם פוסיל, ובהם שמות גדולים כמו דיזל, אמפוריו ארמני, צ'אפס ומייקל קורס. אם התוכנית תצליח מסחרית ענף המחשוב הלביש, שסובל מסימני שאלה בנוגע לעתידו, יזכה לדחיפה משמעותית — שלא לדבר על החברה האלמונית לשעבר.

בלי סוללות נטענות

וו מגיע השבוע לביקור ראשון בישראל במסגרת כנס GMIC שיתקיים מיום שלישי בגני התערוכה בתל אביב, ויפגיש בין חברות טכנולוגיה ישראליות לבכירים בתעשיית המובייל והאינטרנט הסינית. אלא שמיספיט היא לא חברה סינית שגרתית: משרד הפיתוח והמכירות שלה אמנם נמצא שם, אך המטה המרכזי שלה שוכן בעמק הסיליקון ויש לה מרכז מו"פ בווייטנאם.

מתכשיטים ועד נורות מתכשיטים ועד נורות מתכשיטים ועד נורות

מסקרנים לא פחות הם שלושת מייסדי החברה. אחד מהם הוא ג'ון סקאלי, שהתפרסם בשנות השמונים כנשיא פפסיקו ולאחר מכן כמנכ"ל אפל שגויס לחברה בידי סטיב ג'ובס, והיה אחראי להדחתו זמן קצר לאחר מכן. לסקאלי, שהפך מאז עזב את אפל למשקיע ויזם סדרתי, חברו ב־2011 מייסדי חברת הטכנולוגיות הרפואיות אגמטריקס, סרידהאר איינגר שפרש מאז ממיספיט וסוני וו שהפך לנשיא ומנהל הטכנולוגיות בפוסיל גרופ. "סקאלי לקח חלק חשוב בשלבים המוקדמים של הקמת החברה, ומילא תפקיד של מנטור", מספר וואלאס וו (אין קשר משפחתי). "הוא זה שלימד אותנו איך להיכנס לשוק הבינלאומי". כיום מנכ"ל אפל לשעבר עדיין מעורב בניהול מיספיט וחבר בדירקטוריון.

המוצר הראשון של החברה, מכשיר לניטור הפעילות הגופנית בשם Shine, גייס באינדיגוגו יותר מ־800 אלף דולר ב-2012. הגולשים התלהבו מהשיין, שעלה רק 79 דולר ועוצב כמעין צדפה חלקה ונטולת מסך שאפשר לענוד כצמיד או לתלות על דש הבגד. דגם ההמשך שלו, Shine 2, הוא כיום הפופולרי ביותר בקו המוצרים של מיספיט, ולצדו נמכרים צמידי כושר נוספים וכן תכשיט חכם, נורה חכמה, אוזניות אלחוטיות ו-Link, שלט רחוק לאינטרנט הדברים.

וואלאס וו ומנכ"ל אפל לשעבר ג וואלאס וו ומנכ"ל אפל לשעבר ג'ון סקאלי. "הוא היה המנטור שלנו" | צילום: בלומברג וואלאס וו ומנכ"ל אפל לשעבר ג

בניסיון להתבלט מול מתחרותיה, אומר וו, מנסה מיספיט לשים דגש על ידידותיות למשתמש במקום על פיצ'רים מתוחכמים. "בחרנו למשל להשתמש בסוללות חד־פעמיות שמחזיקות חצי שנה במקום בסוללות נטענות, כדי לחסוך את הצורך לטעון את המוצרים כל הזמן", הוא מפרט. "בנוסף, אנחנו חסידים גדולים של עיצוב פשוט ומנסים להישאר אלגנטיים ככל האפשר, כשאחת המטרות היא להיות אטרקטיביים ככל האפשר לנשים, שמהוות 40% מהלקוחות. החברות שעבורן אנחנו מפתחים מוצרים רוצות להיות מקושרות לחדשנות ורעננות, ואנחנו יכולים לספק להן את המוצרים הדרושים מהר".

פריט אחד שנעדר עד כה מקו המוצרים של מיספיט הוא שעון חכם, שדורש תכנון מורכב יותר, והדבר גם עזר למוצרי החברה להימכר בחנויות אפל. מצב זה צפוי להשתנות תחת פוסיל: החברה הרוכשת מתכננת להפוך למתחרה משמעותית בקטגוריית השעונים החכמים עם דגמים שונים שמתבססים על אנדרואיד Wear. "זו סיטואציה מאתגרת", מודה וו. "אבל אני מאמין שאנחנו ואפל נמצא נוסחה לדו־קיום. הם מתמקדים במוצרים נוצצים ועתירי פיצ'רים, וזה לא מה שאנחנו עושים כרגע. אנחנו לא מנסים להביס מותגים אחרים אלא להציע ללקוחות משהו ייחודי".

גם לסלולר היה קשה

עד המכירה גייסה מיספיט 64 מיליון דולר ממשקיעים בולטים כמו קוקה־קולה, הקרן של פיטר ת'יל וקושלה ונצ'רס, ואת הסבב האחרון הובילו משקיעים סינים דוגמת שיאומי והורייזונס ונצ'רס של לי קא־שינג. זה לא מקרי: כשליש ממכירותיה עד היום נרשמו בסין, שבה לדבריה עקפה בשנתיים האחרונות את נתח השוק של פיטביט. החברה גם מבקשת לפנות לשווקים צומחים נוספים, כמו רוסיה והודו. "לתושבי עמק הסיליקון צמידי כושר כבר נראים כדבר טריוויאלי, אבל מרבית האנשים לא ראו דבר כזה מעולם ולא יודעים שהוא קיים בכלל", מסביר וו.

Ray ? תליון כושר בעיצוב לא שגרתי שמשלב גליל מתכת ורצועת גומי Ray ? תליון כושר בעיצוב לא שגרתי שמשלב גליל מתכת ורצועת גומי Ray ? תליון כושר בעיצוב לא שגרתי שמשלב גליל מתכת ורצועת גומי

אסטרטגיה זו מנסה להתמודד עם מצבו המעורפל משהו של שוק המחשוב הלביש. הוא אמנם צמח בשנה שחלפה ב־127% לעומת קודמתה, על פי נתוני IDC, והמכירות הסתכמו ב־78 מיליון מוצרים מכל היצרניות והקטגוריות. מנגד, לפי הערכות, אפל מכרה במהלך השנה כ־11 מיליון שעונים בלבד, הרבה פחות מהתחזיות המוקדמות. בנוסף מניית מובילת הענף פיטביט התרסקה ושווייה עומד כיום על 3 מיליארד דולר— שליש מערכה לפי חצי שנה. המשקיעים חוששים שצמידי הכושר הם טרנד חולף ששיאו מאחוריו, דאגות שמתדלקים מחקרים שלפיהם בין שליש למחצית מרוכשי הצמידים מפסיקים להשתמש בהם אחרי חודשים ספורים.

"מדובר בתעשייה צעירה מאוד, עם בעיות שאופייניות לתעשייה צעירה", מתגונן וו. "מוצרי המחשוב הלביש הראשונים הופיעו בשוק לפני חמש שנים בלבד. פעם הטלפון הסלולרי היה מוצר נישה שסבל מבעיות קליטה ורק מעטים יכלו להרשות לעצמם, ולקח לתעשייה הזאת יותר מ־30 שנה להגיע לבשלות. גם בתחילת הדרך של הסמארטפונים רבים זנחו אותם אחרי זמן קצר. עם המוצרים הלבישים אנחנו במצב נוח יותר: כבר כיום המחירים מאפשרים להגיע לקהל רחב, וכך ניתן להבין מהר יותר מהם צורכי המשתמשים, מה מפריע להם וכיצד לשפר את המוצרים". 

תגיות