אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכבת ישראל: רווח נקי של 264 מיליון שקל ב-2015; הסיעה כ-53 מיליון נוסעים צילום: ערן יופי כהן

רכבת ישראל: רווח נקי של 264 מיליון שקל ב-2015; הסיעה כ-53 מיליון נוסעים

הכנסות החברה מהסעת נוסעים, הובלת מטענים או פיתוח מסחר הסתכמו בכ-2.2 מיליארד שקל; עלות שכר המנכ"ל בועז צפריר עמדה על 1.04 מיליון שקל, מתוכם כ-116 אלף שקל מענק על 2014

24.03.2016, 11:38 | ליאור גוטמן

רכבת ישראל סיימה את 2015 ברווח נקי של כ-264 מיליון שקל. כך עולה מפרסומי החברה הבוקר (ה). מדובר בדו"ח ראשון ונטרלי של הרכבת, שאינו כולל חישובים מחדש של הכנסות שמגיעות לחברה מהמדינה.

קראו עוד בכלכליסט

בשנת 2014 זכתה הרכבת לחישוב מחדש של תשלומי הסובסידיה שלה עבור הסעת חיילים או סטודנטים ולמעשה כל מי שזכאי להנחה. זה גרם לעיוות הדו"חות הכספיים כיוון שרכבת רשמה הכנסות גדולות שהן "יש מאין", בדומה למציאות בה מישהו מעלה בדיעבד את תעריף החשמל של חברת החשמל ומחליט לשלם לה את ההפרשים בבת אחת.

את 2014 סיימה הרכבת ברווח נקי של כ-1.52 מיליארד שקל, ולכן נתוני השנה מצביעים לכאורה על צניחה בפעילות הרכבת, אולם כאמור תיקון הסכם הסובסידיה בדיעבד תרם ב-2014 לרכבת הכנסות חד פעמיות של כ-900 מיליון שקל, אליהם התווסף חישוב מחדש של הפחת על הציוד מה שתרם לה בסוף 2014 הכנסה שנייה (שהיא חשבונאית במהותה) של כחצי מיליארד שקל, כף שהשוואה בין השנים אינה הוגנת.

הכנסות החברה לסוף 2015 מהסעת נוסעים, הובלת מטענים או פיתוח מסחר הסתכמו בכ-2.2 מיליארד שקל, זאת לעומת כ-3.1 מיליארד שקל בשנה שעברה בה החברה קיבלה כאמור כ-900 מיליון שקל מהמדינה כמענק בעקבות תיקון הסכמי הסובסידיה להסעות מגזרים שזוכים להטבות.

עלות ההכנסות ממכירת שירותים הייתה עלתה מעט ביחס לזו של שנה שעברה (כ-1.99 מיליארד שקל ב2015 לעומת כ-1.91 מיליארד שקל ב-2014). ברכבת אומרים שבשנת 2015 הופעלו בממוצע באופן יומי כ- 431 רכבות וסך כמות הנסיעות הסתכמה לכ-52.8 מיליון נסיעות, גידול של כ-9% לעומת 2014 (כ-48.5 מיליון נסיעות). עוד החברה מציינת שיש לה "תלות מהכנסות של כוחות הביטחון" שמהווים 20% מההכנסות שלה, שכאמור נסיעתם מסובסדת על ידי משרדי הממשלה. 

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל | צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן

לעומת תחום הנוסעים, בשתי החטיבות האחרות של הרכבת (שבגינן אף הוקמו חברות בת), התוצאות לא ממש מזהירות. לפי נתוני החברה הכנסות הרכבת מהובלת מטענים הסתכמו בכ-165 מיליון שקל, ירידה של כ-5 מיליון שקל בהשוואה לשנה שעברה, כאשר כיל היא לקוח העוגן שם ומחזיקה מעל ל55% מהפעילות. לפי הרכבת במהלך השנה שעברה היא הסיעה בממוצע כ- 48 רכבות משא מידי יום ושינעה כ-7.5 מיליון טון, היקף דומה לזה שנרשם ב2014. כזכור, רק לפני כשבוע וחצי מטען של ברום נשמט מהמסילה מה שהוביל לפתיחת חקירה נגד הרכבת ומנהליה. מגזר הסחר גם הוא לא ממש פורח עם הכנסות של כ-36 מיליון שקל, שמהוות רק 1.6 אחוז מהכנסות הרכבת .

הרכבת לאילת בהקפאה

סך התחייבויות הרכבת הגיעו לכ-21.7 מיליארד שקל, עלייה של כ-1.7 מיליארד לעומת סוף 2014. העלייה מיוחסת להנפקת אג"ח של הרכבת שבוצעה במהלך 2015 (כמיליארד שקל) ועוד עלייה בהטבות לעובדים (76 מיליון שקל נכון לסוף 2015 לעומת כ54 מיליון שקל בסוף 2014) וחובות לכאורה של ממשלת ישראל בגין סובסידיה שטרם עברה. לעניין זה יצוין שמספר עובדי הרכבת ממשיך לטפס והוא הגיע כבר לכ-3,216 איש, 200 איש יותר מאשר 2014. שווי הרכש הקבוע צמח בשל רכש קרונות והגיע כבר לכ-21.7 מיליארד שקל (לעומת כ-20.5 מיליארד שקל ב2014).

ומה לגבי פרויקטים בהקמה? כאן יש שינוי מדו"ח סוף 2014, כאשר פרויקט המסילה המזרחית (70 ק"מ קו מלוד לפרדס חנה) נמצא כלא כלכלי ב2014, אולם חישובים מחדש מדצמבר 2015 במשרד התחבורה מצאו שהוא הפך פתאום לכלכלי, מה שהוביל לכך ש"שר התחבורה הורה לחברת כביש חוצה ישראל לחדש ולקדם תכנון מפורט של הפרויקט".

לעומת זאת, פרויקט הקו לאילת תקוע. זה כולל "הקמת קו מסילות ברזל בין באר שבע לאילת שיאפשר חיבור מסילתי רציף בין אילת ויישובי הערבה – באר שבע, לרשת מסילות הברזל. אורך התוואי הכולל, המיועד לשדרוג ו/או הקמה הינו כ– 246 ק"מ" אולם באותה נשימה מציינים שם ש"נכון למועד פרסום הדוח, הפרויקט הוקפא בטרם הושלמה הפקדת ואישור התוכנית הסטטוטורית של הפרויקט"

ומה לגבי פעילות החברה עצמה? כאן מתהדרים בקבלת בונוסים שונים על הצטיינות בשירות. כך למשל, במהלך 2015 זכתה הרכבת למענקים שונים מהמדינה לרבות כ-11.3 מיליון שקל על דיוק, ועוד כ-23 מיליון על הסעת נוסעים גבוהה מעבר לתחזית.

ומה לגבי בונוס על מדדי שירות (סדר או ניקיון)? כאן אומרים ברכבת ש"לחברה אין מידע בדבר עמידתה במדדי השירות בטבלה לעיל מכיוון שתקופת המדידה הסתיימה רק בחודש יוני 2015".

נתון מעניין נוסף הוא שירידת מחירי הדלקים בשנה האחרונה לא תרמה לרכבת, מכיוון ש"שהסכם ההפעלה והפיתוח כולל מנגנון התאמה של הסובסידיה לשינויים במחירי הדלק, מחיר הדלק לא משפיע על רווחיות החברה באופן מהותי". ספק הדלקים של הרכבת ממשיך להיות חברת סונול, וזאת עד סוף 2016.

שיאן השכר בחברה הוא מנכ"ל הרכבת בועז צפריר, עם עלות שכר של כ-1.04 מיליון שקל, מתוכם כ-116 אלף שקל מענק על שנה שעברה.

לעניין זה, מסכמים שם את התוצאות בכך ש"חברת רכבת ישראל ממשיכה להראות רווחים ותוצאות חיוביות בקשת מרכיבי השרות ללקוחותינו, זאת, במקביל לתנופת פיתוח עצומה שכבר באה לידי ביטוי בשנת 2015 בפתיחת רכבת הנגב ותחנותיה. החברה גאה בהישגיה, ותוצאות העבודה המאומצת שנעשית יום יום במשך השנים האחרונות משתקפות במספר ההולך ועולה של נוסעי הרכבת. בשנת 2015 האיצה רכבת ישראל מספר תהליכים משמעותיים, ובהם פרויקט הסבת הרכבות לחשמל, הצפויים להשפיע רבות על אופי החברה ואופן השירות, במטרה להכפיל את מספר הרכבות ומספר הנוסעים ברכבת, עד לסוף העשור. רכבת ישראל רואה לעצמה זכות גדולה להצעיד את עידן התחבורה המסילתית לעידן הבא", לשון הודעת מנכ"ל הרכבת צפריר ויו"ר דירקטוריון החברה רו"ח חוסאם בשארה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה