אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

משפחתית מפותחת למדינות מתפתחות

יבואני פיאט טיפו החדשה יעשו הרבה כדי לטשטש את העובדה שיצרניה ייעדו אותה לשוקי המזרח התיכון, אבל המיתוג הנמוך לא צריך להרתיע: המכונית המרווחת מתברגת היטב בקבוצת המשפחתיות הפופולריות בישראל, ובמחיר של 100 אלף שקל בלבד

27.03.2016, 23:00 | תומר הדר

אם תתאמצו מאוד, תוכלו להבחין שעל חלון הנהג של פיאט טיפו, וגם על חלון הנוסע, יש תווית קטנה. על התווית מוטבעת האות M. תחתיה כתובה מילה שכל אמריקאי מכיר, אך לאוזניים ישראליות היא זרה לחלוטין: "מופאר". אז זה ההסבר: מופאר היא חטיבת הביצועים של קונצרן קרייזלר ודודג'.

במופאר מפתחים את גרסאות הביצועים הקיצוניות של מכוניות השרירים האמריקאיות המטורפות ביותר, אלה שמנועיהן יורקים 500 כוחות סוס ומעלה. אך לא רק - למופאר יש גם חטיבת חלפים גדולה ומפותחת, ובין היתר החלון של פיאט טיפו החדשה יוצר על ידי מופאר. איך זה עובד? ובכן, פיאט היא חלק מקונצרן פיאט קרייזלר, תאגיד הרכב השביעי בגודלו בעולם, ושם פיתחו ב־2014 את פלטפורמת דודג' - המשמשת הן את השוק האמריקאי והן את השווקים המתפתחים במזרח התיכון, טורקיה וסביבותיה.

הנוסחה לייצור מכונית לשווקים מתפתחים מוכרת היטב: הרכב צריך להיות מרווח, מכיוון שבשווקים מתפתחים נהוג לעשות הרבה ילדים. הפלטפורמה לרכב כבר פותחה, כך שעלויות הייצור שלה שולמו פחות או יותר: המנוע קיים במחסן החלקים של יצרן הרכב וכך גם המתגים השונים. עובדה, לדאצ'יה זה עבד יפה מאוד בכל דגמיה. גם לסקודה זה עבר לא רע עם ראפיד, ולסיטרואן זה עבד עם C אליזה.

שני דברים חשובים נוספים בנוגע למכוניות הללו: ראשית, הן בדרך כלל מתומחרות במחיר תחרותי; שנית, יבואני הרכב בישראל מגלים מידה מפתיעה של יצירתיות בכל הנוגע למיתוג, שכן הם אינם רוצים שהשוק המקומי יזוהה חלילה עם שווקים מתפתחים. פיאט טיפו החדשה, להבדיל מזו של שנות התשעים, מיועדת להתחרות בשלל הרכבים המשפחתיים שמוצעים היום בשוק הישראלי. מפתיע זה לא.

בלי רגשי נחיתות

מבחינת סוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט, טיפו החדשה היא אחת המכוניות החשובות ביותר שהיא שיווקה אי פעם בישראל. שוק הרכב הישראלי מוטה באופן ניכר לטובת דגמי מכוניות משפחתיות, בעלות ארבע דלתות, המצוידות במנוע בנפח 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית - וליבואנית פיאט לא היתה מכונית כזו מאז אמצע שנות התשעים, פיאט מריאה, שלא שרדה זמן רב בכבישי הארץ.

במי טיפו מתחרה? ראשית נבדוק את הנתונים היבשים: טיפו משתרעת על 4.53 מטרים, ואורך בסיס הגלגלים שלה הוא 2.64 מטרים - בדומה לנתוניהן של מאזדה 3 ופיז'ו 301. כלומר אפשר למקם את פיאט טיפו, מבחינת ממדים, אי שם על הציר שבין המכוניות המשפחתיות הפופולריות, שמחיריהן הוא כ־133 אלף שקל, לבין הדגמים המשפחתיים המיועדים לשווקים המתפתחים, כמו ראפיד ו־301, שמחיריהם מתחילים בכ־110 אלף שקל.

 , צילום: ענר גרין צילום: ענר גרין  , צילום: ענר גרין
 , צילום: ענר גרין צילום: ענר גרין  , צילום: ענר גרין

טיפו היא מכונית נאה מבחינה חיצונית, ולא במקרה. העיצוב שלה מזכיר מאוד את זה של דודג' דארט, דגם משפחתי שלמרבה הצער מבושש להגיע לישראל. בשונה ממכוניות משפחתיות אחרות שמיועדות לשווקים המתפתחים, טיפו אינה מעוררת רגשי נחיתות בהשוואה למכוניות משפחתיות שעולות יותר מ־130 אלף שקל בזכות הגודל והעיצוב החיצוני.

בנוגע לפנים המכונית, טיפו מרווחת מאוד. הן מלפנים והן מאחור. מדובר במכונית שנוסעים מבוגרים יוכלו להתרווח בה ללא בעיה. גם תא המטען של טיפו גדול ויכול בקלות לבלוע מטענים גדולים. הטרוניה היחידה נוגעת לפתח תא המטען, שהוא צר מעט ומקשה את הכנסתם של פריטים גדולים. איכותו של תא הנוסעים מעורבת.

לפיאט, החברה שהגתה את 500 החדשה והגאונית, יש שנים של ניסיון בהנדסת אנוש ובפתרונות חכמים, ולכן המושבים טובים: לנהג אמנם חסרה תמיכה בחלקו הקדמי של המסעד, אולם תנוחת הנהיגה נוחה וגם המרווח לכתפיים שופע. עם זאת, איכות הגימור אינה אחידה. לוח המחוונים נחצה על ידי פס פלסטיק כסוף, שתחתיו איכות הפלסטיקה נחותה מאיכות הפלסטיקה בחלקו העליון. גם דיפוני הדלתות, שעשויים מפלסטיק רך ומבהיק, מזכירים יותר את דיפוני הדלתות של טיפו המקורית של שנות השמונים. רשימת האבזור של טיפו ארוכה ומרשימה, במיוחד בהתחשב במחיר.

בפלח השוק של המשפחתיות הזולות יבואני הרכב נוהגים לצייד את המכוניות במינימום ההכרחי; אך בטיפו יש הגה מצופה עור, שלל חיבורים למערכת שמע, כיוון למידת הקושי של הגה הכוח וגם אופציה למערכת ניווט מקורית. גם תא הנוסעים של טיפו נותן תחושה שונה מזו שנותנים תאי הנוסעים של מתחרות רבות בקטגוריה. הוא לא מקרין דלות ולא מעורר תחושה של פשרה מדכאת למי שידו אינה משגת לרכוש או לקחת בליסינג מכונית משפחתית.

טיפו מצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה הילוכים. המנוע מפיק 110 כוחות סוס, לא גבוה במיוחד בהתחשב בעובדה שכיום ברוב המכוניות המשפחתיות מותקנים מנועים שנמתחים אל יותר מ־125 כוחות סוס. למרות זאת, אין לטיפו על מה להתלונן. בפיאט, חברה שבמשך שנים סלדה מתיבות הילוכים אוטומטיות ונמנעה מייצורן, הצליחו להגיע לשילוב טוב בין המנוע לבין תיבת ההילוכים. ביציאה מרמזור אפשר לחוש שלא מדובר במנוע שהוא סופר־חזק, אך סביר להניח שמרבית מכוניות הטיפו שיימכרו לא ישתתפו במירוצי רמזור.

חלשה בבידוד רעשים

בידוד הרעשים של טיפו זוכה לציון "סביר" בלבד. בשיוט בין־עירוני טיפו נוטה להרעיש מעט והרעש חודר אל תא הנוסעים, במיוחד לחלק האחורי של המכונית. עם זאת, לא מדובר בפגם מהותי. כיול המתלים של טיפו מקבל גם הוא ציון "עובר" בלבד. המתלים של טיפו מכוילים לנוקשות מוחשית. בדרך כלל מכוניות שמיועדות לשווקים מתפתחים מכוילות לרכות
מסוימת בגלל איכות כבישים נמוכה בשוקי היעד. במכוניות בעלות מתלים נוקשים ניתן לצפות לרמה גבוהה של אחיזה, אך בטיפו רמת האחיזה אינה גבוהה, והרושם הכללי שמתקבל הוא של מכונית שעלולה להיות עצבנית למדי במהירות גבוהה ודורשת תשומת לב תמידית. מכיוון שכך עדיף לבצע התאמת ציפיות, להוריד מעט את הקצב, ואז לקבל מכונית משפחתית צפויה למדי אך מעט קופצנית.

בסופו של יום פיאט טיפו היא מכונית משפחתית שרחוקה מלהיות מושלמת. עם זאת, היא מציעה הרבה יתרונות שקשה למצוא במתחרות אחרות. היא אמנם מיועדת לשווקים מתפתחים, אך בהחלט מתהדרת בעיצוב מרשים, שרחוק מלהיות סתם פונקציונלי ומשעמם. תא הנוסעים שלה מרווח ומאובזר בנדיבות, אך איכות הגימור אינה מושלמת והתנהגות הכביש אינה מהוקצעת.

לזכותה של טיפו עומדת נקודה חשובה ביותר: המחיר. טיפו עולה 100 אלף שקל, כמו מכוניות סופר־מיני. מחיר שמשאיר עודף של כמעט 35 אלף שקל בכיס בהשוואה למחיר של מכונית משפחתית בגודל מלא. זהו מחיר הנמוך גם מזה של מכוניות משפחתיות שמיועדות לשווקים מתפתחים. בהתחשב במחיר, קל מאוד לסלוח לטיפו על חסרונותיה ולקבוע שמדובר בחבילה משתלמת במיוחד, שמפיחה רוח חדשה ומעניינת בפלח שוק שאופיין במכוניות אפרוריות להפליא.

תגיות