אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבים החכמים ייתנו גז למניה של מובילאיי

הרכבים החכמים ייתנו גז למניה של מובילאיי

עד 2025 הרכבים האוטונומיים צפויים להפוך לבני בית. לצד הצלת חיים, שיפור באיכות הסביבה ועלייה בפריון העבודה, גם מובילאיי תצא נשכרת. כך, היקף השוק שאליו פונה יצרנית המערכות לרכב צפוי לזנק פי 32 ולעמוד על 96 מיליארד דולר

29.03.2016, 07:07 | שלומי כהן

מאז השקת האייפון הראשון ב־2007, שוק הטלפונים החכמים העניק למושג ניידות משמעות אחרת וגרם למהפכות ענק כלכליות וחברתיות. בעשור הקרוב המושג ניידות צפוי לקבל תפנית דרמטית נוספת, הפעם מכיוון המכוניות.

קראו עוד בכלכליסט

לדעת מומחים רבים, ב־2025 עולם הנהיגה ייראה אחרת לחלוטין. אנליסטים צופים שבהדרגה עד 2025 אמור להתבסס שוק ענק של רכבים חכמים בעלי יכולות לנהיגה אוטונומית. מדובר בפריצת דרך טכנולוגית בשוק שלא ידע מהפכות משמעותיות מאז יוצרה מכונית הבנזין הראשונה לפני 130 שנה. לכן טבעי שדווקא חברות מחוץ לתעשיית הרכב המסורתית, כמו טסלה (TSLA) ואלפבית (GOOGL), היו הראשונות שנכנסו להשקעות גדולות בתחום. לפי הערכות, גם אפל (AAPL) נכנסה לאחרונה למירוץ.

תרומה של 3.5 טריליון דולר לכלכלת העולם

בכבישי העולם נעות היום יותר מ־1.6 מיליארד מכוניות, כשעל פי חברות המחקר בעליהן נוהגים 375 מיליארד שעות בשנה ובממוצע מביאים למותם של 1.2 מיליון איש בתאונות דרכים מדי שנה. בשנה נמכרות בעולם 100 מיליון מכוניות חדשות, חמישית מהן בסין. מכוניות חכמות יביאו להצלת נפשות, שיפור באיכות הסביבה, עלייה בפריון העבודה וחיסכון עצום במשאבים. על פי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, ככל שחדירת המכוניות תואץ, הן יתרמו במצטבר 3.5 טריליון דולר לכלכלת העולם, כש־1.2 טריליון דולר יגיעו רק מהפחתה בנפגעי תאונות הדרכים ובנזקים מהן. בינתיים עוד מוקדם לקבוע את השפעת חדירת הנהיגה האוטונומית על הרווחיות של חברות שעוסקות בזה. עם זאת, כבר היום אפשר לציין ספקיות בתחומים שונים שנהנות מצמיחה כתוצאה מהפיכה הדרגתית של המכוניות הקיימות לבטוחות יותר ומקושרות בזמן אמת.

בין הישראליות בולטת מובילאיי (MBLY), שמתמחה במערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS), וטליט קומיוניקיישנס(TCM.L), בין המובילות בשוק של מודולים סלולריים למכוניות. בטווח הארוך, חברות האבטחה הישראליות צפויות לתרום למניעת חדירת וירוסים והשתלטות האקרים על מכוניות אוטונומיות. בתחום השבבים, סיוה (CEVA) פעילה כבר היום מול לקוחות שמוכרים לתעשיית הרכב. בתחום הביג דאטה, מלאנוקס (MLNX) תיהנה בעקיפין מעיבוי תשתיות ה־IT לטיפול בדאטה שישדרו מכוניות אוטונומיות.

כבר לפני שנה וחצי, כשמובילאיי הונפקה בנאסד"ק, ראו בה חלוצה במערכות מתקדמות לשוק העתידי של רכבים אוטונומיים. לכן גם העניקו לה אשתקד מחיר שיא של 65 דולר ושווי דמיוני של יותר מ־15 מיליארד דולר. את 2015 היא סיימה עם מכירות של 241 מיליון דולר, זינוק של 67% ומכפיל מכירות של יותר מ־60. הרווח הנקי של החברה עמד על 113 מיליון דלר, יותר מפי שניים לעומת 2014, ומכפיל רווח של 130. היום, במחיר של 35 דולר היא נסחרת בשווי של 8 מיליארד דולר. לפי התחזית, ב־2017 מכפילי המכירות והרווח יעמדו על 16 ו־30 בהתאמה.

המערכת של מובילאיי המערכת של מובילאיי המערכת של מובילאיי

למובילאיי שיתופי פעולה עם GM ופולקסווגן

את החברה הקימו לפני 17 שנה פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר וטכנולוג ראשי, וזיו אבירם, שמשמש כמנכ"ל. החברה מוכרת מערכות בטיחות מבוססות טכנולוגיית ראייה ממוחשבת על שבבים לשוק שמוערך היום ב־3 מיליארד דולר בשנה. על פי גולדמן זאקס, שוק היעד שלה בעידן של מכוניות אוטונומיות בשנת 2025 יצמח ל־96 מיליארד דולר בשנה.

נוסף להיותה מניית חלום לעידן הרחוק של מכוניות ללא נהג, המכפילים הגבוהים שמובילאיי מקבלת כבר היום משוק ההון נובעים משיעורי צמיחה גבוהים מאוד שהיא משיגה מהשוק הנוכחי של מערכות הבטיחות. יש לה הסכמי OEM (מוצריה של החברה מוטמעים במוצרי החברה שעמה חתמה על ההסכם) עם יצרני רכב רבים שעובדים על תוכניות ייצור ארוכות טווח. הסכמים אלו מאפשרים למובילאיי לספק תחזית מכירות לעוד ארבע שנים, דבר שאף חברה בשום תחום לא מסוגלת לתת.

כך, מובילאיי נתנה תחזית למכירות של 1.1 מיליארד דולר ב־2019 לעומת תחזית של 340 מיליון דולר לשנה הנוכחית.

לדברי ההנהלה, התחזית לעוד ארבע שנים נבנתה בדרך שמרנית על בסיס מגוון הסכמים קיימים, תחזיות שמרניות של שינויי מחירים ומגוון הפלטפורמות, ועל בסיס הנחת עבודה שמרנית של זכיות מעטות חדשות. אנליסטים מעריכים שהתחזית היוצאת דופן ל־2019 לא כוללת את שוק הרכב הסיני, שאמור לאמץ בקרוב את הסטנדרטים האירופיים של מערכות בטיחות — דבר שעשוי לתרום למכירות של מובילאיי מ־2019.

בנק ההשקעת ברקליס ערך השוואה בתחילת השנה, אחרי תערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית בלאס וגאס, בין מה שקרה לאפל בשוק הטלפונים החכמים ב־2007 למה שעשוי לקרות למובילאיי בשוק המכוניות החכמות. בתערוכה הכריזה מובילאיי על הסכמי שיתוף פעולה עם יצרניות המכוניות ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ויצרן שלישי שלא נקבה בשמו. מדובר בהטמעת פלטפורמת מיפוי מתקדמת ברכבים על בסיס הסנסורים של מובילאיי. בברקליס, שממליצים על המניה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 50 דולר, מאמינים שבעתיד תיבנה מערכת השליטה של הרכבים האוטונומיים של שלוש היצרניות הללו על בסיס אותה פלטפורמת מיפוי, ויש סיכוי רב שיצרני רכב נוספים יאמצו אותה.

הכותב הוא יועץ ומשקיע בני"ע שונים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות