ממשלת צרפת: "הכפלת השכר למנכ"ל פיז'ו מזיקה"
בעקבות דיווחים על שדרוג חבילת השכר של קרלוס טווארס אמר שר האוצר: "היינו חוסמים זאת לו אחזקת הממשלה בחברה היתה גדולה מ־13%"
שר האוצר הצרפתי מישל ספה מוביל את הביקורת הציבורית שהופנתה נגד קרלוס טווארס, מנכ"ל תאגיד PSA, החברה־האם של פיז'ו־סיטרואן. זאת בעקבות דיווחים ולפיהם חבילת השכר של טווארס הוכפלה מ־2.75 מיליון יורו ב־2014 ל־5.24 מיליון יורו ב־2015.
קראו עוד בכלכליסט
ממשלת צרפת מחזיקה ב־13% ממניות פיז'ו־סיטרואן. על פי דיווח שהתפרסם אתמול (ב') ביומון העסקים הצרפתי "לז אקו", הממשלה דורשת כי בחברות שבהן היא מחזיקה במניות מיעוט יבוצע קיצוץ של 30% בשכר הבכירים.
בראיון לרדיו הצרפתי אמר ספה כי לו היתה לממשלת צרפת אחזקה גדולה יותר בתאגיד PSA, "היינו חוסמים את העלאת השכר". כן אמר כי בזמנים שבהם כלכלת צרפת נמצאת בהאטה, העלאת השכר הזאת "מזיקה, זה ברור לכל".
ההעלאה החדה אינה מקרית והתבצעה לאחר שב־2015 נחלצה PSA מחמש שנים רצופות של הפסדים. לפי דיווחי התאגיד, ב־2015 הוא רשם רווח נקי של 1.2 מיליארד יורו, וזאת לאחר הפסד של 500 מיליון יורו ב־2014. נוסף על כך נרשמה עלייה של 5.7% במכירות מוצרי PSA לעומת שנת 2014. ההתאוששות במאזני החברה נבעה בין היתר מרכישת אחזקה של 14% על ידי דונגפנג הסינית, שהזרימה ל־PSA מימון נחוץ לצורך פיתוח מנועים ותיבות הילוכים. המימון הסיני יאפשר לפיז'ו ולסיטרואן לחזור לשוק האיראני, שנחשב בעבר לרווחי עבורן.
כאשר דווחה העלאת השכר ביום שישי, איגוד העובדים הצרפתי CFDT אמר כי מדובר בהחלטה ש"גורמת לנזק רב לאחדות החברתית", בהוסיפו כי עובדי פיז'ו היו גם הם שותפים להתאוששות במצבה הפיננסי. עם זאת, היו גם מי ששיבחו את ההחלטה. "כשנרשמת הצלחה, זה לא מפתיע אותי שאנחנו מתגמלים אותה", אמר פייר גטאץ, ראש איגוד העובדים מדף, בציינו כי ראשי החברה הם "גיבורים" וכי מדובר בחבילת שכר הוגנת.
טווארס אינו הבכיר היחיד בתעשיית הרכב בצרפת ששכרו משך אש. במרץ 2015 הודיע ה־CGT, איגוד העובדים הגדול בצרפת, כי הוא מגנה את החלטת רנו להכפיל את חבילת השכר של קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו־ניסאן, ל־7.22 מיליון יורו.
בתוך כך דווח החודש כי פיז'ו־סיטרואן שוקלת לחזור לצפון אמריקה. גורמים רשמיים בתאגיד שהגיעו לתערוכת המכוניות בז'נבה אמרו כי טווארס מתרכז בצמיחה בינלאומית ושוקל את צפון אמריקה, נוסף על איראן, כשני השווקים הראשונים להתרחבות, עתה כשתאגיד כלי הרכב הפך לרווחי. גורמים רשמיים אמרו בשיחה עם כתב העת "אוטומובילווכה" כי היצרנית צפויה להציג את אסטרטגיית ההתרחבות שלה ב־5 באפריל, וכי חטיבת היוקרה של סיטרואן, DS, תוביל את המגמה. הפעם האחרונה שבה סיטרואן מכרה מכונית בארה"ב היתה ב־1974, ופיז'ו, ב־1991.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה