אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמנכ"ל מערכות המידע הישראלי: חדשני, דוחף לשינוי ומעורב בעסקי הארגון צילום: יח"צ

סמנכ"ל מערכות המידע הישראלי: חדשני, דוחף לשינוי ומעורב בעסקי הארגון

אלו המסקנות שעולות מסקר סמנכ"לי מערכות מידע הבינלאומי של Deloitte נערך זו השנה החמישית. עוד בין ממצאיו: מרבית ההשקעה של ארגונים בתחומי החדשנות הטכנולוגית בישראל מופנית לדיגיטל

31.03.2016, 13:22 | רפאל קאהאן
התחומים בהם סמנכ"לי מערכת מידע (CIO) משקיעים את רוב תקציב ה-IT שלהם הינם; ניתוח נתונים, דיגיטל, מחשוב ענן, סייבר ומודרניזציה של מערכות ליבה, כך עולה מהסקר השנתי שערכה Deloitte, בקרב CIOs (מנהלי מערכות מידע), הנערך זו השנה החמישית, בקרב 1271 נסקרים מ-43 מדינות, בהן ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

נתוני הסקר, כפי שנמסרו ל"כלכליסט" מצביעים שכ-57% מתקציב מערכות המידע מוקצה לניהול שוטף של שירותי ה-IT. זאת ועוד, כ-27% ממנו מוקצה לשינויים עסקיים הדרגתיים ו-16% מהתקציב מוקצה לחדשנות. על-פי Deloitte, חלוקת תקציב ה-IT וההשקעות מצביעים באופן ישיר על התחומים שנראים בעלי ערך עסקי גבוה יותר בעיני ה- CIO. אופן חלוקת התקציב וההשקעות נראים דומים ללא קשר לגודל הארגון או לתחום העסקי שלו.

חברות מסורתיות הופכות לחברות טכנולוגיה

לדברי גלית רוטשטיין, מנהלת בכירה במערך IT Advisory Services ב-Deloitte ישראל "מרבית החברות המסורתיות הופכות לחברות טכנולוגיות, מה שמהווה פוטנציאל עצום ל-CIO להוביל שינויים מהותיים בארגון ולהשפיע על הביזנס. אלו שלא יעשו זאת ידחפו אל "מאחורי הקלעים" ויהפכו להיות נותני שירותים שמתמקדים בשוטף".

סמנכ"ל מערכות המידע הפך לתפקיד מפתח בארגונים כיום, צילום: שאטרסטוק סמנכ"ל מערכות המידע הפך לתפקיד מפתח בארגונים כיום | צילום: שאטרסטוק סמנכ"ל מערכות המידע הפך לתפקיד מפתח בארגונים כיום, צילום: שאטרסטוק

מגמה בולטת שעלתה בסקר היא שהפער בין תפקידי המנכ"ל ותפקידי סמנכ"לי מערכת מידע מתחילים להיטשטש. הגורם העיקרי לכך הינה ההשפעה של הטכנולוגיות על אופן ביצוע העסקים. נוצר מצב לפיו מנכ"לים נדרשים להפוך לאנשי טכנולוגיה מחד, ומאידך, סמנכ"לי מערכת מידע מעורבים יותר ויותר בשינויים מהותיים בארגון.

בעניין זה, התוצאות בישראל היו דומות לתוצאות בעולם. כמו כן נמצא כי סמנכ"ל מערכות המידע הישראלי הוא חדשן הדוחף את הארגון לשינוי ומעורב בקבלת החלטות עסקיות בארגון. בנוסף מרבית סמנכ"לי מערכת מידע בישראל מדווחים ישירות למנכ"ל שלהם וקרוב ל-30% מהם בישראל שהשתתפו בסקר דיווחו כי בפועל תפקידם כיסה תחומי אחריות נוספים כגון תפעול. זאת אומרת שבפועל הם משמשים גם סמנכ"לי תפעול (COO) וגם סמנכ"לי מערכת מידע.

ההשקעה העיקרית בתחומי החדשנות מופנית לתחום הדיגיטל

תוצאות הסקר בישראל מראות כי ההשקעות הגדולות ביותר שנעשות בתחום החדשנות הטכנולוגית הן בקטגוריית הדיגיטל. אולם, ישנו פער באופן שבו ה-"דיגיטל" מוגדר בארגונים מבחינת מטרות, היקף ופתרונות. כך לדוגמא, יש שיגדירו דיגיטל כפיתוח אתר אינטרנט או אפליקציה ויש שיגדירו אותו כמודל עסקי כגון חיבור בין המרחב הפיזי ומרחב הוירטואלי.

"אנו מבחינים במגמה חזקה בעולם שהתחילה לתפוס תאוצה גם בארץ לפיה ישנם יותר ארגונים שמקימים פונקציה של Chief Digital Officer או סמנכ"ל דיגיטל שאמון על נושאי הדיגיטל והמידע העסקי (ביג דאטה) בארגון", מסבירה רוטשטיין.

"קיים מתח בין תפקיד סמנכ"ל הדיגיטל לסמנכ"ל מערכות המידע. יש להגדיר היטב את גבולות האחריות והסמכויות של כל תפקיד ואת תהליכי וממשקי העבודה ביניהם. במספר מובנים ה- CDO ישמש כח חלוץ שיבנה יכולות טכנולוגיות מתקדמות (ענן, DevOps, Agile) שלאט לאט יוטמעו בתשתית המסורתית של הארגון" טוענת רוטשטיין.

הטכנולוגיות החמות: פינטק וענן

על-פי תוצאות הסקר, אנו מתחילים לזהות בישראל שתי מגמות חדשות: הראשונה, מינוף מוצרי סטארט-אפ (כגון FinTech), בארגונים המאפשרים יכולות דיגיטליות מבלי לקחת את הסיכון של החלפת מערכות הליבה. השנייה - מרבית סמנכ"לי מערכת מידע דיווחו כי ההנהלה והעמיתים העסקיים שלהם התחילו לזהות את החשיבות של הענן בעולם "החדש" – מה שמאפשר לפתח גם את תחום הדיגיטל.

כשנשאלו המנמ"רים את מי הם מגדירים כלקוח שלהם, האם את עובדי הארגון (כלקוחות פנימיים) או את לקוחות הארגון, קרי הצרכנים, השיבו כי הם רואים בצרכנים את לקוחותיהם.

"ביחס לשנה שעברה מדובר בשינוי דרמטי, שכנראה נובע מהטרנספורמציה הדיגיטלית שמרבית הארגונים חווים, טרנספורמציה המביאה את ארגוני ה-IT לפתח כלים ומערכות עבור לקוחות הארגון".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות