אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחבת עם חיוך צילום: אוראל כהן

מחבת עם חיוך

לאלסיו אלסי, נשיא החברה שחתומה על הקומקום האייקוני עם הציפור במשפך, נראה הכרחי לעצב כלי מטבח עם הומור. "אנחנו סוחרים של אושר", הוא אומר

04.04.2016, 09:07 | אלעד בילו

"עיצוב טוב נותן ערך מוסף לאובייקטים שבשוק", מסביר אלסיו אלסי, נשיא חברת כלי המטבח האיטלקית המפורסמת אלסי (Alessi) ואחד מבעליה. על פי אלסי, החברה היא לא סתם ממפעל רגיל לעיצוב כלים אלא "מעבדת מחקר לאמנות שימושית. פיתחנו מערכת ייחודית של רתימת כישרון המעצבים הכי מעניינים בעולם, אנחנו קוראים להם מאסטרו'ז, ואנו מעודדים אותם למתוח את המומחיות הטכנית שלנו. אנחנו רוצים שהם ידחפו את הידע שלנו לקיצוניות". אלסי ביקר בארץ כחלק מחגיגות 30 שנות עיצוב של חברת טולמנ'ס.

אחד המוצרים שהקנה לחברה הצלחה בינלאומית היה קומקום שעיצב מייקל גרייבס ב־1985, לו הציב בקצה המשפך ציפור פלסטיק ששרקה כשהמים רתחו, שהפך אותו לאייקון עיצובי עד היום. עוד מהאייקונים האהובים הם מסחטת הלימון שעיצב פיליפ סטארק כעכביש מתכת, או פותחן היין שסמיילי בראשו ומזכיר אדם בצורה שנוהגים לצייר ילדים קטנים.

ואכן בין המאפיינים שהפכו את החברה ל"שם נרדף לעיצוב איטלקי", כלשונו, נמצא ההומור, "וזה לא מכיוון שזה מולד, זה לא 'דבר אלסי' כמו שאתה חושב, אלא רק מפני שרוב המעצבים אוהבים להשתמש בהומור ואירוניה בעבודתם", הוא מסביר. "למאסטרו'ז הגדולים 'צורה ותפקיד' לא תמיד מספיקים, והמגע הנוסף הזה הוא הומור".

קומקום של אלסי, צילום: יחצ קומקום של אלסי | צילום: יחצ קומקום של אלסי, צילום: יחצ

למה חשוב שמוצר שמיועד למבוגרים יהיה ילדותי?

"בחיים שלנו אנחנו צריכים אמנות ושירה לצד התפקוד הפונקציונלי. לכאן מצטרפת המשימה של אלסי או אולי הגורל: כמו שסטארק אמר פעם, 'אלסי הם סוחרים של אושר'".

ואושר באמת חשוב בכלי מטבח? לא מספיק שיהיה שימושי?

"להיות אובייקט עיצובי לא בהכרח אומר 'לא להיות פונקציונלי'. תראה את זה מנקודת מבט אחרת: העיצוב לרוב נועד ליצור אובייקטים שיכולים להיות פונקציונליים ואסתטיים בעת ובעונה אחת. בשנים האחרונות אנו עדים לעוד פרשנות, אמנותית יותר, של עיצוב. אסתטיקה היא כיום התכונה הרגשית המפתיעה שהחפצים יכולים להביע ללא אובדן התפקוד שלהם".

החברה החלה את דרכה ב־1921 כ"'סדנה עם בית יציקה המתמחה בעבודה בכלי נחושת וכסף', כך נכתב על השלט מעל דוכן החברה ביריד המסחר הראשון במילאן בשנות העשרים", הוא מספר. סבו, ג'יאובני אלסי, שייצר בעבודת יד את כלי השולחן, הוא זה שהקים את העסק, ועד היום - כשממדיו הוכפלו עשרות מונים - הוא עדיין משפחתי, כולל הדור הרביעי, בנו ובן אחיו. "אם נסתכל על ההיסטוריה של אלסי, תראה שאין הבדל גדול בין דור אחד למשנהו. זה יותר עניין של התפתחות טבעית של הדנ"א של בני המשפחה. משפחה זה משהו מאוד חשוב עבור האיטלקים".

במהלך השנים ייצרה אלסי אובייקטים שעוצבו על ידי יותר מ־200 מעצבים. אלסי מודה שהמילה האחרונה עדיין שייכת לציבור, ומספר כי בחברה "רוצים שהמוצרים ייטו לכיוון האוניברסלי, ייצרו מיתוסים חדשים שיסייעו לפענח את תקופתנו. אנחנו גם מודעים לכך שאנחנו נעים על קו הגבול הבלתי נראה שמפריד בין האפשרי לבלתי אפשרי, בין מה שהציבור מוכן להבין, לקבל ואולי לאהוב לזה שלא יכול להיות מובן".

למה העיצוב של מוצריכם דומה ועם זאת שונה מכל השאר?

"אנחנו לא נותנים יותר מדי תשומת לב למתחרים שלנו. חלק מהחפצים שלנו הם כל כך יוצאי דופן שאף יצרן אחר לא ישקול לייצר אותם. זה אמנם סיכון, אבל אם העיצוב מרגיש נכון אין לנו היסוס להתקדם. התפקיד שלנו הוא לתווך בין הביטויים היצירתיים המעניינים ביותר של זמננו לבין החלומות של הצרכן".

תגיות