אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דלויט העולמית: במחצית מהחברות מתעלמים מההמלצות להיערכות למשבר צילום: רויטרס

דלויט העולמית: במחצית מהחברות מתעלמים מההמלצות להיערכות למשבר

סקר שביצעה החברה לגבי הביטחון שחשים דירקטורים מסביב לעולם מצא, כי רק 49% מהדירקטורים נוקטים בפעילות אקטיבית לניטור וזיהו סממנים לקראת משבר וכי החשש הכי גדול שלהם הוא מפגיעה במוניטין התאגידי וממתקפות סייבר

05.04.2016, 13:05 | רחלי בינדמן

Deloitte העולמית ערכה סקר בקשר לביטחון שחשים דירקטורים מסביב לעולם בנוגע להיערכות החברות שלהם להתמודדות עם משברים. הבחינה מגלה שעוד ארוכה הדרך למוכנות אמתית להתמודדות מהסוג הזה.

המחקר נערך בקרב כ-300 דירקטורים ומראה כי קיים פער בין תרחישי המשבר שמופו על ידי הארגונים כרלוונטיים אליהם לבין תכניות ההיערכות הקיימות בשטח.

בשורה התחתונה ניהול משבר הינו מתודולוגיה הלוקחת בחשבון היבטים רבים שאחד מהם הוא גם התנהלות אופרטיבית של הארגון בקרות המשבר, אך היא מתפרסת לחלקים רחבים יותר ממנו כגון תקשורת עם בעלי עניין חיצוניים, הגנה על מוניטין וערך המותג, הגנה מפני תביעות משפטיות וכדומה. כל אלה רחוקים מלהיות מנוהלים גם בחברות שמיישמות תהליכי המשכיות עסקית - כך לפי הסקר.

לפי הסקר, כמו בתחומים רבים אחרים בתרבות הישראלית מקווים ש"לנו זה לא יקרה" ומתחילים להיערך רק אם קרה כבר אירע משבר. 

שוטרים בנמל התעופה של פרנקפורט לאחר הפיגוע בנמל התעופה של בריסל, צילום: איי פי שוטרים בנמל התעופה של פרנקפורט לאחר הפיגוע בנמל התעופה של בריסל | צילום: איי פי שוטרים בנמל התעופה של פרנקפורט לאחר הפיגוע בנמל התעופה של בריסל, צילום: איי פי

המסקנה המרכזית העולה מן הסקר היא כי קיים פער בין נקודות התורפה (כלומר סיכוני משבר הנצפים על ידי החברות עצמם) לבין כלי התמודדות במסגרת ההיערכות למשבר.

הממצאים המרכזים של הסקר מעלים כי במחצית מהחברות קיימת התעלמות מוחלטת מהצעדים המומלצים בהערכות למשבר כגון תרחישים רלוונטים, נתוני רגישות, דיאלוג עם בעלי עניין ועוד. עוד מעלה הסקר כי 76% מהדירקטורים

שנשאלו מאמינים שהחברות שלהן יגיבו בצורה אפקטיבית בשעת משבר או מתקפה.

עם זאת, רק 49% מהדירקטורים נוקטים בפעילות אקטיבית לניטור וזיהו סממנים לקראת משבר ורק 49% ענו שיש להם תכניות לתרחישים ספציפיים למשבר ואף פחות - 32% ענו כי היו מעורבים בתרגול או סימולציה של משבר.

המשיבים ענו כי האירועים שגורמים להם להרגיש הכי פגיעים הם פגיעה מוניטין תאגידי (73%), מתקפות סייבר (70%), שמועות (68%). 66% נקבו גם בסוגיות שרשרת האספקה, רגולציה ואסונות טבע. כמו כן, הסקר בדק את הפערים בין רמת הפגיעות של תרחישים מסוימים לבין רמת המוכנות להתמודדות עמם. הפער הקטן ביותר נמצא ביחס לתרחיש פגיעה בנזילות החברה, לעומת זאת בתרחישים בתחומי בטחון (Security) כדוגמת תרחישי מלחמה והתקפות טרור – קיים הפער הגדול ביותר בין רמת הפגיעות לרמת המוכנות. 30% מהמשיבים שהייתה להם התנסות עם משבר, טוענים כי לקח לשקם את המוניטין בפחות משנה. 16% טוענים שזה לקח 4 שנים או יותר. למשברים פיננסים ותפעוליים לקח זמן שיקום דומה לזה.

תגיות