אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבים החשמליים עלולים לקרב את קורוס של עידן עופר למשבר הבא צילום: בלומברג

הרכבים החשמליים עלולים לקרב את קורוס של עידן עופר למשבר הבא

לאחר שבכירים רבים נטשו וההפסד ב־2015 העמיק ל־385 מיליון דולר, יצרנית הרכבים פונה לכיוון חדש: שיווק מכוניות חשמליות בסין. עם זאת, עלות הייצור הגבוהה, התחרות העזה וביטול הסובסידיות של ממשלת סין עשויים להביא את קורוס לדרך ללא מוצא

07.04.2016, 11:00 | תומר הדר

בתחילת השנה, בשקט יחסי, התחוללה רעידת אדמה בזעיר אנפין ביצרנית הרכב הישראלית־סינית קורוס. המנכ"ל פיל מורטאו הודיע על התפטרותו. בהודעה רשמית של קורוס נמסר שמורטאו, שנכנס לתפקיד רק בפברואר 2015, החליט לנטוש את קורוס "מסיבות אישיות".

קראו עוד בכלכליסט

לעזיבתו של מורטאו, לשעבר בכיר בג'נרל מוטורס, קדמה שורה ארוכה וחריגה של נטישות של בכירים בחברה, רובם בוגרי תעשיית הרכב העולמית: וולקר שטיינסוואכר, סגן הנשיא שהגיע מפולקסווגן, סטפאנו וילנטי, מנהל השיווק והמוצר שהגיע ממקינזי ועוד רבים אחרים בדרגי ביניים.

רק בשבוע שעבר אירע זעזוע נוסף בקורוס: מנהל המכירות של החברה סון שיאדונג עזב "מסיבות אישיות", לפי לשון ההודעה לתקשורת הסינית. עם זאת, כפי שפורסם ב"כלכליסט", בפועל נלקח שיאדונג על ידי נציגי הממשל הסיני והושם במעצר.

לפי דיווחים בסין, מעצרו נובע מחקירה של הממשל הסיני בנוגע לכהונתו בחטיבתה הסינית של ג'נרל מוטורס. על פי החשד, כמה יצרני רכב תיאמו ביניהם את גובה ההוזלות שיינתנו לציבור.

בהתחשב בעובדה שקורוס קיימת רק מ־2007, מדובר בנטישה מוזרה, שהולכת ומזכירה את בטר פלייס, מיזם הרכב הראשון של החברה־האם החברה לישראל (לפני פיצול החברה, כעת קנון היא החברה־האם ומחזיקה ב־50%), שממנה נפלטו בזה אחר זה שי אגסי, משה קפלינסקי ואוון ת'ורנלי. במקביל, קורוס ממשיכה להציג הפסדים למרות העלייה בכמות הרכבים שנמכרו.

 , צילום: קורוס צילום: קורוס  , צילום: קורוס

כך, דו"חות 2015, שהתפרסמו אתמול, מראים שההכנסות זינקו ב־69% והסתכמו ב־224 מיליון דולר. העלייה בהכנסות מוסברת בעלייה של 96.6% במסירת הרכבים בשנה החולפת לכ־14,250 כלי רכב. עם זאת, ההפסד של קורוס ב־2015 העמיק ב־14% והסתכם ב־385 מיליון דולר. על רקע ההפסד, החברה לישראל העמידה סכום נוסף של 50 מיליון דולר לקנון. כעת קרן ההלוואה שהועמדה בפועל לקורוס עומדת על 200 מיליון דולר, ובכך מיצתה החברה את מלוא מסגרת האשראי שקיבלה מהחברה לישראל.

מחפשת שיתוף פעולה חדש

רק כשבוע אחרי הודעתו של המנכ"ל התחילו להתברר הסיבות לעזיבתו. בראיון שהעניק אנינג צ'ן, יו"ר החברה שמכהן כמנכ"ל זמני, ציין כי החברה "אינה המומה" מן העזיבה.

לדבריו, לאחר דין ודברים בין מורטאו ובין הנהלת החברה החליטו הצדדים על פרידה. צ'ן ציין כי מועמד ראוי להנהלת החברה יהיה כזה שיבין את תרבותה, את נטייתה לחדשנות וליזמות ואת הצורך ברכבים מסורתיים וחשמליים.

באותו אירוע שחרר צ'ן הצהרה נוספת, בעלת חשיבות מכרעת: קורוס תשמח לשיתוף פעולה עם כל חברה בינלאומית, לא רק עם החברה־האם הסינית צ'רי (50%). ימים ספורים קודם לכן אמר סגן נשיא קורוס דן כהן, שכיהן בתפקיד מנכ"ל בטר פלייס לפני קריסתה, כי "מה שלא היה בחברה, ושבעלי המניות ציפו לקבל, היה יותר מכירות.

אנחנו ציפינו לקבל יצרנית רכב שהיא שחקנית ייחודית עם ניהול בסגנון עמק הסיליקון". בדבריו התייחס כהן להצהרת החברה, שלפיה תתמקד בהקמת צמד חטיבות חדשות: חטיבת רכב חשמלי וחטיבה שתתמקד בנושאי פיתוח כדוגמת נהיגה אוטונומית ושיתופי רכב.

כאן נשאלת השאלה: האם הכיוון החדש של קורוס הוא הכיוון הנכון, או שמא החברה מתקדמת בצעדי ענק לפתחו של משבר חדש? על אמת אחת מסכימים בכירי ענף הרכב העולמי: כיצרנית של מכוניות "רגילות" בעלות מנועי בנזין, קורוס טרם הצליחה לפרוץ וספק אם תצליח.

בראיון ב"פייננשל טימס" ציין ביל רוסו, מנכ"ל פירמת הייעוץ גאו פנג, המתמחה בשוק הרכב הסיני, כי "המודל העסקי של קורוס היה אמור למכור מאות אלפי מכוניות. למעשה, החברה נמצאת הרחק ממצב של מודל עסקי בר־קיימא.

עליה לחפש גישה אלטרנטיבית. הפתרון עשוי להיות שימוש ברכב חשמלי ושיתופי רכבים". כלומר, על פניו קורוס צריכה רק לחבור לשותף וותיק בשוק הסיני, להמציא רכב חשמלי ולהתקדם. אלא שהמציאות שעומדת בפני החברה רחוקה שנות אור מן התיאורים הוורודים של יו"ר החברה.

שוק הרכב החשמלי בסין אכן נמצא במגמת צמיחה: על פי הערכות, בשוק הסיני נמכרו ב־2015 יותר מ־331 אלף מכוניות חשמליות.

עם זאת, בהתחשב בעובדה שבסין כולה נמכרו בשנה שעברה מעל 24 מיליון מכוניות, מדובר בטיפה זעירה בים. מה גם שבדומה לשוק הרכב הקונבנציונלי, שאליו מתקשה קורוס לחדור, גם שוק הרכב החשמלי בסין נשלט על ידי יצרנים דומיננטיים כדוגמת BYD הסינית.

עידן עופר , צילום: בלומברג עידן עופר | צילום: בלומברג עידן עופר , צילום: בלומברג

בנוסף, BAIC, יצרנית רכב שנמצאת בבעלות הממשלה המוניציפלית של בייג'ינג, הודיעה שתשקיע בייצור רכב חשמלי ותסתמך על מענקים ותמריצים ממשלתיים. גם יצרנים גלובליים, כמו טויוטה, מפתחים רכבים חשמליים לשוק הרכב הסיני והזרוע עוד נטויה.

בל נשכח שפיתוח של רכבים חשמליים אינו עניין של מה בכך, אלא מיזם שדורש השקעה כספית ניכרת. לנוכח מצבה של קורוס ועברה הבעייתי של החברה לישראל, בשליטת עידן עופר, בתחום הרכב החשמלי, ייתכן שיצרני הרכב העולמיים לא ימהרו לחבור אליה.

"רק הולכת אחרי אחרים"

בעיה נוספת שצפויה להעיב על פעילותה של קורוס היא נושא התמריצים הניתנים לרכבים חשמליים. כיום, רכב חשמלי בסין זוכה להטבות, כדוגמת פטור מאגרות גודש.

על פי חוות דעת שמתפרסמות בסין, הפטורים הללו הם הסיבה היחידה שמשכנעת את הסינים לרכוש רכב חשמלי. לפי דיווחים בתקשורת הסינית, הסובסידיות שהובטחו ליצרני הרכב החשמלי צפויות להצטמצם בהדרגה ולמעשה להתחסל לחלוטין רק שנה אחת לאחר שקורוס תציג את הדור השני של דגמיה החשמליים.

כך, במהלך השנתיים הקרובות צפוי הממשל לקצץ את סובסידיות הרכב החשמלי ב־20% במהלך כל תחילת שנה. ב־2019–2020 צפויות הסובסידיות להצטמצם ב־40%, עד חיסול מוחלט ב־2021.

קורוס 3, צילום: בלומברג קורוס 3 | צילום: בלומברג קורוס 3, צילום: בלומברג

הדור הראשון של המכוניות החשמליות של קורוס יוצג ב־2017. מדובר במכוניות PHEV, שמצוידות במנועי בנזין, במנועים חשמליים ובסוללה שניתנת להטענה באמצעות שקע חשמלי. הדור השני של הרכבים יוצג ב־2020. עלויות הפיתוח של הרכבים עשויות להגיע למאות מיליוני דולרים.

סיימון פנג, בכיר בפירמת הייעוץ מנטור שמתמחה בשוק הסיני, כתב בסקירה כי "איני אופטימי בכל הנוגע לקורוס. אי אפשר להתייחס למכירות של רכב חשמלי של קורוס כמשהו מובן מאליו שאכן יתרחש, רק בגלל שמתחריה ימכרו גם הם מכוניות חשמליות.

 

קורוס הודיעה שהיא חברה חדשנית, אך למעשה היא רק הולכת אחרי אחרים". על פי הצהרות קורוס, חטיבת הרכב החשמלי החדשה מיועדת לתפוס כ־10% מנפח המכירות ואילו יתר המכירות ייועדו לחטיבות הרכב ה"רגיל".

 

בעתיד הקרוב צפויה קורוס להציג את מה שייחשב לספינת הדגל של המותג: רכב כביש־שטח ראשון — הקורוס 5. אך גם כאן עתידה של החברה לוט בערפל. לדברי פנג, סקר שערכה פירמת היעוץ קבע כי עקב חוסר ההיכרות של השוק עם קורוס, הלקוחות שירכשו את הדגם יהיו כאלו שאינם זרים למותג.

תגיות