אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ההייטק הישראלי כבר לא זז מהר מספיק" צילום: עמית שעל

הוועידה המוטסת

"ההייטק הישראלי כבר לא זז מהר מספיק"

יו"ר סיסקו ג'ון צ'יימברס הזהיר בנאום מטלטל שנשא למשתתפי הוועידה המוטסת של כלכליסט, כי אומת הסטארט־אפ של ישראל תקרוס אם לא תאמץ שינויים כמו שילוב חרדים וערבים בשוק והתאמת מערכת החינוך לצורכי העתיד

10.04.2016, 06:47 | דור צח

"כשאני מדבר על ישראל, אני מדבר על אחת המדינות האהובות עליי בעולם. אבל העובדה שהיא עכשיו אומת סטארט־אפ לא אומרת שהיא תמשיך להיות כזו. אני אופטימי, אבל אני גם רוצה שהיושבים בחדר ירגישו לא בנוח".

קראו עוד בכלכליסט

את המילים המטרידות האלה אמר ג'ון צ'יימברס, היו"ר המיתולוגי של ענקית טכנולוגיות המידע סיסקו ולשעבר המנכ"ל שלה, בפני קהל יזמים, אנשי הייטק, בכירי ממשל ועיתונאים באירוע חגיגי שנערך בסן פרנסיסקו במסגרת הוועידה המוטסת של "כלכליסט".

צ'יימברס, שסיסקו שלו רכשה 12 חברות ישראליות, הזהיר בדבריו: "מה שממשלת ישראל עשתה כדי לקדם את תעשיית ההייטק בשני העשורים האחרונים לא מספיק עוד. ראש הממשלה שלכם יודע להשתנות, הוא מכיר את הסיטואציה העסקית הזאת, וכך גם הנשיא לשעבר שמעון פרס. אתם חייבים להתקדם כי העולם סוגר עליכם".

צ צ'יימברס מצטלם עם עידו יבלונקה, מנהל מרכז הפיתוח של יאהו בישראל | צילום: עמית שעל צ

צ'יימברס בחר בצרפת כדוגמה למדינה שישראל צריכה ללמוד ממנה. "פעם היא היתה מקום נהדר לטייל ולאכול בו, אבל לא מקום לעשות בו עסקים", אמר. "בזכות מדיניות ממשלתית נכונה וההבנה של ראש עיריית פריז שעירו חייבת להיות עיר של סטארט־אפים היא הפכה בתוך שנה למדינה הצומחת ביותר באירופה בתחום זה. הם מקדמים שינויים מהר יותר מכם ומאתגרים אתכם".

40% מהמשרות ייעלמו

אחד מהשינויים הדרושים לפי צ'יימברס הוא שילוב של אוכלוסיות נוספות במעגל העבודה, בפרט בהייטק. "פעם המילה האהובה עליי היתה חדשנות (innovation), היום היא שילוב (inclusion). יש שלוש דרכים להגדיל תוצר: יותר אנשים בכוח העבודה, יותר צריכה או יותר חדשנות. שילוב כולל את כל השלושה. יש בישראל מיליון חרדים ו־1.7 מיליון ערבים. אם לא תשלבו אותם, לא תשיגו את מטרותיכם. לרוב המדינות המצליחות יש מעמד ביניים חזק שנוצר באמצעות שילוב, והוא הכרחי ליציבות פוליטית".

"זה לא קשור רק לטכנולוגיה", המשיך צ'יימברס, "אלא גם לנושאים כמו חינוך, בריאות וערים חכמות. אתם צריכים לשאול את עצמכם, למשל, אם מערכת החינוך שלכם באמת מכינה את התלמידים לעתיד. כמדינה אתם צריכים לחשוב כמו סטארט־אפ ולהבין ששינויים מתרחשים בקצב גידול מעריכי, לא ליניארי. תיווצר לכם בעיה אם תמשיכו לעשות את אותו הדבר זמן רב מדי". למרות אזהרותיו צ'יימברס החמיא בדבריו לישראל: "היא מובילה בחדשנות ובחשיבה מחוץ לקופסה ויודעת להמציא את עצמה מחדש. אנחנו אוהבים את מה שההייטק הישראלי עושה בתחום האבטחה למשל ועוד יותר את המערכת שממנה נובעים הסטארט־אפים - אוכלוסייה מתוחכמת מאוד, בעלת נכונות לקחת סיכונים שבמדינות אחרות לא מוכנים לקחת. למרות הכל אני מאמין שישראל תישאר אומת הסטארט־אפ".

יו"ר סיסקו חזה בדבריו שתהליכים כמו הגעת האינטרנט המהיר לכל פינה בעולם ייצרו שינוי גלובלי דרמטי בהרבה מהשינוי שיצר הגל הראשון של הרשת: "40% מהמשרות בארגונים ייעלמו בתוך עשור. מי שלא יידע להשתנות במהירות יישאר מאחור. דוגמה לכך היא בוסטון: התעשייה שם היום היא צל של מה שהיתה. הם נכשלו בלהמציא את עצמם מחדש.

"לא משנה אם מדובר בחברה או במדינה, אסור לה לפספס שינויי שוק - צרכניים או טכנולוגיים. והשינויים האלה חייבים להתחיל מהמנהיג או המנכ"ל: 87% מהמנכ"לים היום אומרים שדיגיטל הוא חשוב, אבל רק ל־7% יש תוכנית דיגיטל מסודרת. חברות נכנסות לצרות כשהן עושות את הדבר הנכון זמן רב מדי ולא בוחנות מודלים חדשים, כפי שקרה לתעשיית הרכב האמריקאית. ג'נרל מוטורס של העתיד לא יכולה להיות החברה שהיתה בעבר.

צ צ'יימברס עם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים | צילום: עמית שעל צ

"כשעושים שינויים כאלה, דווקא אימוץ הטכנולוגיות הוא החלק הקל. החלק הקשה יותר הוא השינויים בתרבות הארגונית. וזה מה שהייתי צריך לעשות בסיסקו. אני מכיר שם כל עובד, על משפחתו וילדיו, ועדיין הייתי צריך לצמצם את מצבת העובדים מ־28 אלף ל־22 אלף; אנחנו בדיוק בתהליך ארגון מחדש נוסף. המטרה פשוטה מאוד - חדשנות וזריזות. אם בעבר 500 איש עבדו על פרויקט במשך חמש שנים, היום הצוותים מורכבים מעשרות עובדים והפרויקטים נמשכים חודשים".

"אני לא אומר שעשיתי הכל נכון", אמר צ'יימברס, "זה היה קשה וכואב, אבל אני רואה מה קורה סביבי. אין אחת מבין החברות שהתחרו בנו בעשרות השנים האחרונות שעדיין בסביבה, כולן יצאו מהתחום או נסגרו. זה מה שיקרה גם לנו אם לא נשתנה, וכך גם ל־IBM, HP ואורקל. זו הסיבה שקנינו עד היום 187 סטארט־אפים, חברות שנכונות לעשות שינוי".

מנכ"ל סיסקו ישראל אורן שגיא וצ מנכ"ל סיסקו ישראל אורן שגיא וצ'יימברס | צילום: עמית שעל מנכ"ל סיסקו ישראל אורן שגיא וצ

"הדבר החשוב ביותר בחיים הוא הדרך שבה אתה מתמודד עם כישלון", הוסיף צ'יימברס. "אתה עוצר את הנשימה ומקווה שתעבור את זה. זה מה שמלמדים ילדים לעשות, וזה מה שבונה חברות גדולות ומנהיגים גדולים. אני גאה במנהיגות של סיסקו בהאטה הכלכלית של 1997 ובפיצוץ הבועה ב־2001. למעשה האטה כלכלית היא דווקא תקופה שבה סטארט־אפים יכולים לפרוץ, כי יש להם פחות מתחרים. מדינה לא הופכת לנהדרת אם היא לא נתקלת בקשיים, וישראל מוכיחה את זה שוב ושוב".

כמו רבים אחרים גם צ'יימברס רואה בכלכלת השיתוף שחברות כמו אובר ו־airbnb מקדמות התפתחות שמחייבת תשומת לב של חברות ותיקות יותר. "אם תתמקד, כמנהל, רק בתוצאות כספיות ולא בתהליך, תושמד בידי סטארט־אפ בעל מודל עסקי הרבה יותר יעיל משלך. עמק הסיליקון מכריח שחקנים מסורתיים בארה"ב לשמור על ערנות".

לא מנסה להיות ג'ובס

כשהתייחס לטרנדים מסוימים העריך צ'יימברס כי האינטרנט של הדברים - החזון שלפיו כל מכשיר, ממקררים ועד צעצועים, יהיה מחובר לרשת - ישפיע על העולם יותר מכפי שחושבים. "הצפי שלנו הוא שיהיו חצי טריליון מכשירים מחוברים לרשת ושהדיגיטליזציה של העולם תיצור את ההשפעה הכי גדולה על התעשייה אי פעם".

כשנתבקש צ'יימברס לספק עצות לסטארט־אפ מתחיל, השיב: "עליך להיות מציאותי לגבי קצב הגדילה שלך ולהציב מטרות לטווח הקצר, הבינוני והארוך. כל טעות שעשיתי כמנכ"ל נבעה מהעובדה שלא זזתי מהר מספיק או שזזתי בלי לראות למה זה יגרום". המלצה נוספת סיפק צ'יימברס כשעסק דווקא בדברים שסיסקו לא עשתה. "לא שינינו את התרבות האנושית, אנחנו לא אפל", השיב. "סטיב ג'ובס היה אחד ויחיד. אנחנו פשוט מקשיבים ללקוחות שלנו, ונכנסים לצרות אם לא". 

תגיות