אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוחה בחומר צילום: תומי הרפז

שוחה בחומר

הטכניקות החדישות מאפשרות לעצב כל גזרה שעולה על הדעת, אבל קרן גסנר, המעצבת הראשית של גוטקס, שחוגגת 60 שנה, מבקשת לחדש אגב שמירה קפדנית על ערכי המותג שהכתיבה המייסדת לאה גוטליב: נוחות ואלגנטיות. הצצה לקולקציה החדשה

13.04.2016, 09:43 | עילית מינמר

הפריאו הגדול והצבעוני - הדפס פלמנקו ומניפות ססגוניות בירוק, ורוד, כחול ואדום - שתלוי ממוסגר על אחד הקירות במשרדי גוטקס באור יהודה, מושך את העין. והוא אינו יחיד. שורה של מטפחות משי ססגוניות זוהרות מספרת למעשה את הסיפור של מותג בגדי הים והחוף. במסדרונות ובחדרים התכונה רבה: קולקציית קרוז 2016 כבר משווקת בחנויות בארץ, קולקציית קרוז 2017 שתציין 60 שנים לגוטקס כבר מוכנה. ביולי תתקיים תצוגת אופנה גדולה במיאמי במסגרת שבוע האופנה של בגדי הים. קרן גסנר, המעצבת הראשית של המותג זה כשנתיים, נרגשת. לא מזמן חזרה מביקור ארוך בארצות הברית ובפריז, והיא כבר מעלה רעיונות ל־2018.

כשגמרה את לימודי העיצוב בשנקר ב־2006 גסנר לא חשבה לרגע שתעצב בגדי ים. היא בכלל שאפה לעצב בגדי ערב מחויטים. אבל אחרי סטאז' של שלושה חודשים בסטודיו האופנה העילית של גדעון אוברזון הוצע לה להמשיך כמתלמדת בקו בגדי הים של גוטקס, שאוברזון שימש אז כמעצב הראשי שלו. "היום אני לא יכולה לחשוב שהייתי עוסקת במשהו אחר", אומרת גסנר בת ה־35. עוד כשהיתה אסיסטנטית של האסיסטנטית, היא מספרת, והשחילה חרוזים בחלק תחתון, "התמכרה". פריט כל כך קטן, חשבה בינה לבינה, הוא עולם ומלואו. בתחום עיצוב בגדי הים "השמים הם הגבול", היא מבקשת לדייק.

המשפט הזה משקף את דרכו של המותג מימיו הראשונים ואת החזון של האשה שהקימה אותו, לאה גוטליב. גוטליב, ניצולת שואה, עלתה לישראל מהונגריה עם בעלה ארמין ושתי בנותיהם. הם חשבו איך להתאים את מומחיותם - בהונגריה היה לארמין מפעל למעילי גשם — לארץ החמה שעלו אליה, וב־1956 החלה גוטליב לייצר בגדי ים. ההצלחה היתה גדולה. "משיצאה הקולקציה הראשונה לשוק עמדו עשרות קונות בתור כדי למדוד את הדגמים או לפחות לראותם מקרוב. עד כדי כך היתה גדולה ההצלחה", כתבה אילה רז בספרה "חליפות העתים: מאה שנות אופנה בארץ ישראל" (ידיעות ספרים). בגדי הים של גוטקס זכו להצלחה בישראל ואחר כך בעולם: במשך השנים נתפסו בעדשות הפפרצי כשהן לבושות בבגדי הים של המותג גם הנסיכה דיאנה, סופיה מלכת ספרד, אנג'לינה ג'ולי ורבות אחרות.

קרן גסנר: "כשאני פוגשת מעצבי טקסטיל בארה"ב או איטליה, הם מספרים לי איך היו בונים עם לאה גוטליב השראה, מציירים, ממציאים שיטות ליישם רעיונות. זה פספוס שלא זכיתי להכיר אותה", צילום: תומי הרפז קרן גסנר: "כשאני פוגשת מעצבי טקסטיל בארה"ב או איטליה, הם מספרים לי איך היו בונים עם לאה גוטליב השראה, מציירים, ממציאים שיטות ליישם רעיונות. זה פספוס שלא זכיתי להכיר אותה" | צילום: תומי הרפז קרן גסנר: "כשאני פוגשת מעצבי טקסטיל בארה"ב או איטליה, הם מספרים לי איך היו בונים עם לאה גוטליב השראה, מציירים, ממציאים שיטות ליישם רעיונות. זה פספוס שלא זכיתי להכיר אותה", צילום: תומי הרפז

 

גוגן על הגב

כיום נחשבת גוטקס אחת מקבוצות האופנה החזקות בישראל בזכות הכנסות של 1.7 מיליארד שקל ב־2015, שלהן תרמו מכירות בגדי הים כ־500 מיליון שקל (ב־2014, אגב, הכנסות הקבוצה עלו על אלה של פוקס). בעלי השליטה בה מנסים באחרונה למכור נתח ממנה לפי שווי כולל של 2.2 מיליארד שקל, אולם בשוק הגיבו למספרים הללו בביטול וטענו שהם מוגזמים מאוד.

כך או כך, היתה זו גוטליב ששמה את ישראל על מפת האופנה. "בשנות השישים של המאה הקודמת היא היתה הראשונה בעולם שהבינה את הצורך בגלאם וצפתה מגמה כשביססה את אופנת חיי החוף", כתבה הסופרת והעיתונאית הלן שומן בספרה "גוטקס בגדי ים הוט קוטור", שראה אור לפני עשר שנים. בגדי הים שעיצבה גוטליב לא יועדו לשחייניות ושחיינים, כי אם לאלה שביקשו ליהנות משכיבה נינוחה על החוף או לצד הבריכה. היא הראשונה שהשיקה בגד ים מבד לטקס מודפס והראשונה בעולם שעשתה שימוש בבדים שמשלבים לייקרה ב־1958. בשנות השבעים, הרבה לפני כולם, היא שילבה סגנונות אתניים, ובמשך כל שנות הפעילות שלה שאבה השראה מצבעי ארץ ישראל (הים, המדבר והאבן הירושלמית), מאמנים כמו שגאל, גוגן ומירו ומנסיעות ברחבי העולם, כפי שציינה בראיון ל"הארץ" מ־1985.

אל מקפירסון בקמפיין גוטקס ב-1988, צילום: ארכיון גוטקס אל מקפירסון בקמפיין גוטקס ב-1988 | צילום: ארכיון גוטקס אל מקפירסון בקמפיין גוטקס ב-1988, צילום: ארכיון גוטקס

לצד בגדי הים עיצבה גוטליב בגדי חוף זוהרים — כפתנים, מכנסיים רחבים, חצאיות רקומות וכמובן הפריאו. באחד הראיונות איתה סיפרה כי רצתה "ליצור עולם שלם שמתמקד בבגדי ים. שום מותג בעולם לא עשה זאת קודם, וכך גוטקס יצרה משהו מקורי".

נעמי קמפבל בקמפיין גוטקס ב-1992, צילום: ארכיון גוטקס נעמי קמפבל בקמפיין גוטקס ב-1992 | צילום: ארכיון גוטקס נעמי קמפבל בקמפיין גוטקס ב-1992, צילום: ארכיון גוטקס

דבר נוסף שתרם בוודאי לזוהר שנקשר לגוטקס הוא הקטלוגים היפהפיים והיוקרתיים שהפיקה גוטליב עם צאת הקולקציות (שבשנות השבעים היו ראשונים מסוגם) והדוגמניות, שנהפכו מאוחר יותר לסופר־מודלס, ובהן סינדי קרופורד, קלאודיה שיפר, טיירה בנקס, נעמי קמפבל וכמובן תמי בן־עמי, שהיתה המוזה שלה. גם תצוגות האופנה שארגנה נדמו לתצוגות של אופנה עילית לצד תצוגות פרטיות ללקוחות כמו הנסיכה דיאנה וברוק שילדס.

גסנר מספרת שגוטליב היא "הראשונה שהגדירה בגד ים כלבוש ועשתה בגדי ים בגזרת דרפה ובטכניקות הדפסה מיוחדות. היא המציאה הכל". ב־1981 היא זכתה בפרס העיתונות הבינלאומית למעצבת המצטיינת בעולם של בגדי ים ובגדי חוף תואמים יוקרתיים. "עד היום", אומרת גסנר, "כשאני פוגשת מעצבי טקסטיל באירופה ובארה"ב, הם מספרים לי איך היו בונים איתה השראה, מציירים, ממציאים כל מיני שיטות ליישם את הרעיונות. זה לא נתפס גם כשאני שומעת אותם מדברים על זה. הפספוס שלי הוא שלא זכיתי להכיר אותה".

נחמה לב ולואיז מתוך קמפיין 1975, צילום: ארכיון גוטקס נחמה לב ולואיז מתוך קמפיין 1975 | צילום: ארכיון גוטקס נחמה לב ולואיז מתוך קמפיין 1975, צילום: ארכיון גוטקס

 

"בים אנחנו הכי חשופות"

אבל גם אם לא הכירה אותה אישית, גסנר רואה במורשת ובחזון שהותירה גוטליב השראה גדולה. אלה לא רק האסתטיקה, הרעיונות החדשניים, הנוחות ותשומת הלב לפרטים, אלא גם ההקפדה על גזרות מחמיאות ודגמים נשיים וסקסיים או נסיעות ומסעות כהשראה לקולקציות שלה. "אני כל הזמן אוספת חוויות וזיכרונות", היא מתארת את תהליך העבודה שלה.

קולקציית האביב הקרוב, כמו הקולקציות האחרות של גוטקס במשך השנים, משקפת את מאפייני המותג במשך השנים: יש בה גלאם, תחכום וגזרות המחמיאות לגוף. בצד בגדי הים האופנתיים (“קולקשן”) אפשר למצוא קטגוריות הפונות לקהל קלאסי יותר (“אסנשיאלס”), לקהל צעיר יותר (“GTX”, המציע מגוון קאפים לסוגי חזה שונים) וקטגוריה של בגדי ים עם מחטבים (“קונטור”).

העיצוב מתבצע בסטודיו האינטימי הממוקם בבניין משרדי החברה באור יהודה ומונה כ־35 עובדים, ובהם מעצבי טקסטיל, מעצבים גרפיים, תדמיתניות, רפרנטיות האחראיות לקשרים עם הספקים והמפעלים בחו"ל ותופרות שיוצרות את הדגמים הראשונים, את האב־טיפוס. מאוחר יותר יישלחו הדגמים הללו לייצור במרוקו.

האתגר הגדול, מודה גסנר, הוא להתאים את הקולקציה ל־70 מדינות שבהן נמכר המותג ולהלך הרוח שמשתנה ממקום למקום, ולמצוא איזון בין נוחות לאסתטיקה. "המבנה הפנימי של בגד הים דורש חשיבה רבה. הכי חשוב לנו שלאשה יהיה נוח: בים אנחנו הכי חשופות והמטרה היא להעניק תחושת ביטחון. זה עולם שלם של בטנות חזקות ומחטבות, קאפים לחזה וקולקציה מכוונת חיטוב עם אחוז גבוה של לייקרה".

תמי בן עמי בקמפיין גוטקס מ-1982, צילום: ארכיון גוטקס תמי בן עמי בקמפיין גוטקס מ-1982 | צילום: ארכיון גוטקס תמי בן עמי בקמפיין גוטקס מ-1982, צילום: ארכיון גוטקס

גסנר מוסיפה שהיום יש הרבה מאוד כלים טכנולוגיים, "כל שצריך הוא לרצות משהו, ואז למצוא את הסַפָּק שישתף פעולה ויגשים את החזון". כך למשל, מוטיבים כמו הפרח הגדול וההדפס המנומר והמנוחש - שלאורך השנים היו מרכזיים בגוטקס - חוזרים בקולקציה הנוכחית, אבל נעשים בשילוב עבודת מחשב מתוחכמת ונראים עדכניים מתמיד. הפרח הגדול שהיה אהוב כל כך על גוטליב, לדוגמה, מופיע בדגם אחד על רקע הדפס ממוחשב של היקום; בדגם אחר הוא נראה ממש תלת־ממדי; בדגם נוסף לקחה גסנר רק את עלי הכותרת שלו ויצרה הדפס שנראה בעצם כמו דגרדה.

גם הבדים מיוצרים בטכניקות חדשניות, כמו פויל (מרקם מטאלי מנצנץ), רקמות על רשתות, רקמות שיש עליהן פויל, רקמות על טוּל אלסטי, תפירה וכיווצים, וינטג'־גלאם בהדפס של חרוזים, פייטים ואבני סברובסקי, שבמבט ראשון נדמה שאכן שזורים על הדגם.

גסנר מצביעה למשל על בגד ים מהקולקציה החדשה בגזרת צוואר גבוה החתוך מתחת לחזה עם קולר זהב גדול ומרשים. ספק אם בבגד הים הזה מישהי תטבול במים אבל בטוח שעל יאכטה היא תיראה מרשימה ביותר. הכפתן התואם ישמש אותה כשתשב לארוחת צהריים נינוחה מול הים. גסנר מסכמת ואומרת שהיא שואפת ליצור בכל פעם מחדש עולם חזותי חדש של אביזרים והדפסים שיהיו חלק מהדנ"א היוקרתי של גוטקס, שכן "האלגנטיות חשובה מאוד ללקוחה שלנו". כך היה בגוטקס כשהוקמה לפני 60 שנים וכך גם היום.

תגיות