אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם המכוניות האוטונומיות בטוחות? אולי עוד 100 שנה נדע צילום: גוגל

האם המכוניות האוטונומיות בטוחות? אולי עוד 100 שנה נדע

מחקר חדש קובע שאין די בהיקף הניסויים המצומצם שיצרניות הרכב מבצעות כעת ושעל מנת להגיע לרמת בטיחות דומה לזו של נהג אנושי על המכוניות האוטונומיות לצבור עוד מאות מיליוני קילומטרים על הכביש

13.04.2016, 15:33 | נמרוד צוק
האם הצורך בבדיקות בטיחות מעמיקות עומד להרוג את חלום המכונית האוטונומית או לפחות לדחות אותה בשנים רבות? על פי מחקר חדש של חברת הייעוץ ראנד, כדי להגיע לרמת בטיחות דומה לזו שמצפים לה מנהגים אנושיים יידרשו המכוניות האוטונומיות לצבור מאות מיליוני ובמקרים מסוימים מאות מיליארדים של מיילים על הכביש, לפני שיצטברו מספיק נתונים סטטיסטיים שיאפשרו להבין לעומק כמה הן בטוחות. היקף כזה של ניסויים צפוי לדרוש עשרות ואף מאות שנים.

קראו עוד בכלכליסט

לשם השוואה, כלל כלי הרכב הממונעים על כבישי ארה"ב גומאים 3 טריליוני מייל מדי שנה. הדו"ח של ראנד מציע ליצרניות המכוניות האוטונומיות לנסות וליצור מודלים אחרים שיעזרו להעריך את מידת הבטיחות שלהן כדי לענות על הדרישות הרגולטוריותבטווח זמן קצר יותר.

המכונית האוטונומית של ניסאן, צילום: בלומברג המכונית האוטונומית של ניסאן | צילום: בלומברג המכונית האוטונומית של ניסאן, צילום: בלומברג

במסגרת הניסוי המצומצם של המכונית האוטונומית של גוגל על כבישים ציבוריים התרחשו עד כה כ-17 תאונות לא קטלניות, אבל לטענת החברה כולן נגרמו בשל טעויות אנוש של הולכי רגל או נהגים אחרים, ולא בגלל טעויות של מחשב הנהיגה ששולט ברכבים. מצד שני, ב-13 מקרים אחרים נמנעו תאונות בין רכבים אוטונומיים לאחרים בזכות התערבות ידנית של הנוסע המפקח ששהה ברכב על השליטה במכונית. המכוניות נסעו עד כה פחות מחצי מיליון מייל על כבישים ציבוריים.

מחקר אחר, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן על בסיס הנתונים של גוגל ושל משרד התחבורה הקליפורני, טוען כי הסיכון לתאונה במקרה של מכונית אוטונומית עלול להיות גדול פי חמש לעומת מכוניות שנהוגות על ידי נהג אנושי.

אל ההערכות הקודרות הצטרפו בשבוע שעבר גם מספר גורמים בתעשיית הרכב האמריקאית, כגון איגוד AGA המייצג שורה של חברות בענף, שהזהירו בכנס של ממשלת ארה"ב בנושא מפני התקדמות מהירה מדי, שתגרום לעליה של רכבים אוטונומיים לכבישים לפני שהוכחה בטיחותם. מנגד, ישנם לא מעט מומחים שסבורים כי שיקולי הבטיחות והצלת החיים מחייבים את הכנסתם לשימוש מוקדם ככל האפשר, בהתחשב בנתון הקובע כי 94% מהתאונות נגרמות בשל טעויות אנוש.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
אם היו כולן אוטומאטיות - 0 תאונות
הסיבה היא שרכבים אוטומאטיים יכולים לשוחח זה עם זה. זה הרבה יותר טוב מווינקרים ומאורות בלימה. גם קצב הלימוד של המחשבים הוא אדיר, ושדרוגי התוכנה יורדים במהירות כלפי מטה. כך שגם מודלים "ישנים" ינהגו עם תוכנה חדישה. לכן אין לשים מקלות בגלגלי הקידמה. נדרשים "עוד מאות מליוני ק"מ על הכביש"? אין בעיה. יש לאשרר עשרת אלפים מכוניות אוטונומיות (בארה"ב), והנסיון הדרוש יושג בתוך שנה. אני בטוח שימצאו מספיק מתנדבים לרכישת הרכבים הללו. (חלוקת סחורה, נכים שונים ועוד)
jחיים  |  13.04.16