אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בומברדייה פרשה ממכרז המערכות של הרכבת הקלה צילום: שאול גולן

בלעדי לכלכליסט

בומברדייה פרשה ממכרז המערכות של הרכבת הקלה

חברת התחבורה הקנדית מתחה ביקורת על לוח הזמנים המעורפל של הפרויקט ועל חוסר הבהירות מול ספקית הקרונות הסינית. לא ברור האם דניה סיבוס שחברה אליה, גם תפרוש

18.04.2016, 07:00 | ליאור גוטמן

חברת התחבורה הקנדית בומברדייה פרשה אתמול מההתמודדות במכרז התשתיות הענק של הרכבת הקלה בתל אביב, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר באחד המכרזים היקרים של הענף שכולל הקמה ותחזוקה של המסילות, מערכת האיתות, התקשורת והחשמול והכרטוס של המסילה, בהיקף של כ־2–3 מיליארד שקל. המכרז הוא לעשר שנות תחזוקה ועוד שש שנות אופציה.

קראו עוד בכלכליסט

מכרז המערכות יצא לדרך בסוף 2012, אולם רק בנובמבר 2015 הוכנס אליו פרק התחזוקה, ללא סינון מקדים (PQ). במקור ניגשו למכרז ארבע קבוצות שונות: אלסטום הצרפתית ומנרב; קבוצת TAT הצרפתית (שכוללת בין השאר את שפיר הנדסה ות'לס — ספקית האיתות הישנה של רכבת ישראל), קבוצה ספרדית (שכוללת בין השאר את אינקו ואינדירה) וקבוצה של בומברדייה ודניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל. לאור הפרישה של בומברדייה לא ברור האם דניה תקבל אישור להתמזג לאחת מהחברות המתמודדות האחרות או שהיא תחליט לפרוש בעצמה גם כן.

יו"ר נתע יאיר שמיר. "מדובר בתנאים סבירים לפרויקט", צילום: אוראל כהן יו"ר נתע יאיר שמיר. "מדובר בתנאים סבירים לפרויקט" | צילום: אוראל כהן יו"ר נתע יאיר שמיר. "מדובר בתנאים סבירים לפרויקט", צילום: אוראל כהן

תנאי הסף במכרז הענק לתחזוקת המערכות והתשתיות של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב נראו קלים לכאורה והם כללו ניסיון מועט יחסית בדמות ביצוע תחזוקה בפרויקט אחד בלבד בעבר, בעשר השנים האחרונות, וכמו כן ניהול מחזור של 75 מיליון שקל בלבד.

נתע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הפרויקט, טענה בעבר שמדובר בתנאים סבירים אולם בומברדייה גילתה בימים האחרונים שלוח הזמנים של הפרויקט אינו ברור לתפיסתה ברמה הראויה ולא ברורה ההשקה לספקית הקרונות הסינית של הפרויקט.

אם מוסיפים את הנקודות הללו לעובדה שחלפו ארבע שנים מיום פרסום המכרז ועד גיבושו הכף הכריעה לטובת פרישת בומברדייה מהמכרז. מדובר בפרישה שנייה של החברה לאחר שלא התמודדה במכרז הקרונות.

מכרז המערכות והחשמול אינו היחיד שסובל מחבלי לידה קשים: שתי מתמודדות במכרז הקרונות, אלסטום וקאפ, עתרו לבית המשפט בדרישה לבטל את זכייתה של CNR הסינית. העתירה הגיעה לאחר ששתי החברות גילו לכאורה כשלים רבים במכרז, כאלו שגם קיבלו ביטוי בדו"ח סודי של משרד האוצר.

מחברת דניה סיבוס של אפריקה ישראל סירבו להתייחס לידיעה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
יאיר שמיר ממחדל למחדל כוחו לא חדל
אני מת מקנאה - יאיר שמיר הבן של.... נכשל והכשיל כל דבר שנגע בו! בצבא, לא עשה כלום מלבד לעלות בדרגה, את סאיטקס הוא הרס, את התעשייה האווירית הוא הכניס לקיפאון עמוק, בפוליטיקה היה בדיחה מהלכת ועכשיו בפרויקט האין סופי הזה - הרכבת התל אביבית.... ממש לא ברור איך הלא יוצלח הזה מצליח להתרומם יותר ויותר אחרי כל כשלון.
רב מחדל , חלוליהו  |  21.04.16
12.
נתע
הקנדים מאד מנומסים, הם קוראים לזה לוח זמנים מעורפל של הפרויקט ועל חוסר בהירות מול הסינים , כל כך הרבה מילים שבעברית אפשר לתמצת במילה אחת ש ח י ת ו ת. עברית שפה חסכונית, ובמילה אחת (לא בעדינות ולא בנימוס) אומרים ומתכוונים לאותו הדבר. כל מה שקשור לתשתיות ופיתוח תחבורה בארץ נוגע בשחיתות, (ראה כמה מנהלים של מ.ע.צ. עומדים לדין, כולל המנהל שעמד בראש החברה). אז למה שכאן זה יהיה שונה?
בן ארי , צפון  |  18.04.16
לכל התגובות