אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא על המוזיקה לבדה: מדריך לשירות הסטרימינג של אמזון בישראל

בדיקת כלכליסט

לא על המוזיקה לבדה: מדריך לשירות הסטרימינג של אמזון בישראל

אמזון פתחה את המנוי החודשי לשירות הסטרימינג שלה גם למשתמשים בישראל: איך נרשמים, כמה זה עולה, במה ניתן לצפות, מה חסר והאם ספקיות התוכן המקומיות צריכות להתחיל לדאוג

20.04.2016, 15:57 | עומר כביר

אמזון החריפה את המאבק מול נטפליקס ומציעה החל מהשבוע מנוי חודשי לשירותי הווידיאו סטרימינג ולשירותים אחרים שלה, שהיו זמינים עד עתה רק במסגרת מנוי שנתי של 99 דולר. המנוי החודשי זמין גם למשתמשים בישראל, בלי התחכמויות ובלי משחקים, ומציב את אמזון בתחרות ישירה מול נטפליקס גם כאן.

קראו עוד בכלכליסט

עד כמה התחרות הזו משמעותית והאם נטפליקס או ספקיות התוכן המקומיות צריכות להתחיל לדאוג? "כלכליסט" לקח את השירות לבדיקה וחזר עם התשובות (ספוילר לעצלנים: מאכזב).

הרשמה

ההרשמה לשירות די מהירה אם כבר ביצעתם רכישה באמזון בעבר, שכן לחברה יש כבר את כל פרטי התשלום שלכם. רק צריך ללחוץ על הכפתור בסרגל הניווט העליון שקורא לכם לנסות את שירות פריים של אמזון (Try Prime), ובחלון שצץ על Try Prime Free. כעת בחרו באפשרות See more plans ומשם בתוכנית המועדפת עליכם.

יש שלוש אפשרויות. המסלול שנתי כולל גישה לכל שירותי פריים של אמזון בעלות של 99 דולר לשנה. למסלול חודשי יש שתי אפשרויות. תמורת 10.99 דולר תקבלו גישה לכל שירותי פריים (משלוח מהיר בארה"ב, שירות הווידיאו בסטרימינג, שירות המוזיקה בסטרימינג, ספרייה חינמית של מיליון ספרים דיגטליים ואחסון תמונות ללא הגבלה). מי שרוצה גישה רק לשירות הווידיאו יכול לבחור במסלול בעלות של 8.99 דולר לחודש.

כל אחד מהמסלולים כולל תקופת ניסיון חינמית של חודש. רק אל תשכחו לבטל את החברות אם אתם לא מעוניינים בחידוש המנוי. לצורך הבדיקה בחרנו במסלול החודשי היקר יותר, על מנת לבחון גם את השירותים האחרים שמוצעים.

וידיאו

שירות הווידיאו בסטרימינג הוא שירות הדגל של המנוי, ומהווה את התחרות הישירה של אמזון מול נטפליקס. עם זאת, לשני השירותים יש אופי שונה מאוד. בנטפליקס הדגש הוא על צפייה טהורה לחלוטין, באמצעות ממשק ספרטני שהופך כל דבר פרט לתוכן הווידיאו למיותר ושעושה כל שביכולתו כדי למשוך את המשתמש לצפיית בינג'. באמזון, לעומת זאת, מגיעים לתחום מעולמות תוכן עשירים יותר והממשק עשיר יותר. 

ההתחלה נראית מבטיחה ההתחלה נראית מבטיחה ההתחלה נראית מבטיחה

מסך הפתיחה מציג רשימה של תכנים מסודרים לפי קטגוריות. כבר כאן ניכר הבדל לעומת נטפליקס, ולרעת אמזון: בניגוד למערך ההמלצות המותאמות אישית המוצלח מאוד של היריבה, הסידור באמזון אחיד לכלל המשתמשים. לחיצה על סדרה או סרט לא תביא לניגון מיידי כמו בנטפליקס, אלא תפתח עמוד ובו פרטים נרחבים על הסדרה ותקצירי פרקים. מעמוד זה כבר תוכלו לנגן את הסדרה או הסרט, ואם הפסקתם את הצפייה באמצע תוכלו לבחור האם להמשיך מאותה נקודה או לנגן מהתחלה.

גם חווית הצפייה שונה קצת. בנטפליקס רק רואים את התוכן. אמזון יצרה מערך רחב של תוכן מוסף בדמות מידע על השחקנים, הדמויות ופריטי טריוויה ששאובים מאתר imdb של אמזון. בכל סצנה, למשל, ניתן ללחוץ על כפתור ההשהייה ולראות את פרטי השחקנים שמשתתפים בה. לחיצה על כפתור X-Ray תאפשר לקבל מידע על כל הדמויות,

השחקנים, המוזיקה ועוד. טוב יותר או רע יותר לעומת נטפליקס? זו כבר שאלה של העדפה אישית.

כל המידע על כל השחקנים כל המידע על כל השחקנים כל המידע על כל השחקנים

אבל הסוגיה החשובה ביותר היא התוכן שזמין בישראל. בהשקה של נטפליקס, קבלנו על כך שפרט לסדרות המקור של השירות ניתן למצוא שם רק מבחר מצומצם של סדרות וסרטים, כך שלמעשה אין כמעט הצדקה לתשלום החודשי המינימלי של 7.99 דולר. מה המצב באמזון? עוד פחות טוב.

ההתחלה אמנם נראית מבטיחה, כשעמוד הפתיחה מציג מגוון רחב של סדרות מקור ורכש וכן של סרטים לצפייה. החל מ"ד"ר הו" וסדרות קלאסיות של HBO כמו Rome, ועד סרטים עדכניים כמו "משחקי הרעב" ו"בין כוכבים" וקלאסיקות נצחיות כמו "ריקוד מושחת" ו"הקוסם מארץ עוץ". אבל, למצער, מדובר במצג שווא. הממשק של נטפליקס יודע להציג רק את התכנים שזמינים למשתמש, של אמזון מציג את כל תכני השירות ורק בעת ניסיון לצפות בהם מציג הודעה במידה שהם לא זמינים.

"האיש במצודה הרמה". היצע מאכזב מאוד של תוכן "האיש במצודה הרמה". היצע מאכזב מאוד של תוכן "האיש במצודה הרמה". היצע מאכזב מאוד של תוכן

בסופו של יום ניתן לצפות בתכנים רק מקטגוריה אחת: סדרות טלוויזיה שמיועדות לצפייה בעת טיול בחו"ל. ואין שם יותר מדי מה לראות. כמה סדרות של אמזון, "האיש במצודה הרמה" היא המוכרת שבהן, לצד כמה סדרות תעודה אלמוניות. 8 סדרות בלבד, לצד 8 סדרות נוספות שמיועדות לילדים. ואפילו אין כמה מהסדרות המדוברות ביותר של אמזון, כמו Transparent או "מוצארט בג'ונגל" זוכות גלובוס הזהב.

מבחינת התוכן, אין כאן תחרות ברמה המקומית לנטפליקס, ובוודאי שלא לגופי שידור מסורתיים כמו חברות הכבלים והלוויין.

שירותים נוספים

שירות המוזיקה בסטרימינג, כך נראה, זמין במלואו וכולל גישה הן לתחנות בהתאמה אישית לפי ז'אנר או אמן והן לקטלוג מקוון שמאפשר להאזין בסטרימינג לשירים של מבחר אמנים, עדכניים וותיקים כאחד, כולל אלבומים חדשים. בזמן שמחכים לספוטיפיי או לאפל מיוזיק שיועילו בטובם לפתוח את השער למשתמשים ישראלים, אמזון מאפשרת גישה לשירות המקביל והלא פחות מוצלח שלה כמעט בחשאי, בלי הרבה רעש וצלצולים. אבל על כך מעיבה בעיה אקוטית אחת: אפליקציית המובייל של השירות לאנדרואיד ול-iOS לא זמינה להורדה בישראל, ובינתיים השירות זמין רק בגרסת הווב – חיסרון די רציני, שאמזון תוכל לתקן בקלות אם תרצה בכך.

ספריית קינדל החינמית, מנגד, לא זמינה למשתמשים מישראל. או, לפחות, לא הצלחנו לאתר ספר שאפשר להשאיל באמצעותה, כולל ספרים שאמורים להיות חלק ממנה. שירות אחסון התמונות עובד, אבל זה באמת לא מרגש. גוגל ואחרות מציעות שירות דומה בחינם.

סיכום

שירות הווידיאו של אמזון פתוח בישראל רק בכאילו, והמבחר המצומצם מאוד שלו לא מצדיק את דמי המנוי החודשיים בשום תרחיש. אין כאן בשורה מיוחדת או שינוי בשוק, הרבה פחות דרמטי מהכניסה של נטפליקס לישראל. אפשר היה אולי להמליץ על המנוי היקר יותר, של ה-10.99 דולר, בגלל שירות המוזיקה בסטרימינג אבל היעדר הזמינות המקומית של אפליקציות המובייל שלו הופכת אותו ללא שמיש ברוב התרחישים. בסופו של דבר, גם עם מסלול חודשי במחיר סביר, אין לישראלים מה לחפש באמזון פריים.

הבשורה האמיתית של השירות היא בשוק האמריקני, שם הופכת אמזון את שירות הווידיאו שלה למתחרה ישיר של נטפליקס. עד עכשיו היה השירות זמין רק כחלק מחבילה רחבה יותר של שירותים, ועוד במנוי שנתי יקר שהיה בו כדי להרתיע משתמשים רבים. המעבר למסלול חודשי והפרדת השירות למסלול עצמאי היא איתות ברור לכוונתה של אמזון להגביר את השקעתה הצפויה בתוכן מקורי.

כבר עכשיו מצליחות הסדרות של אמזון להתחרות ואף להביס את נטפליקס בקרב על אהדת המבקרים. נטפליקס עדיין מפיקה יותר תוכן מקורי, וגם ספריית התכנים שלה רחבה יותר, אבל נראה עתה שאמזון מתכוונת להעלות הילוך בתקווה לגנוב לנטפליקס את הבכורה בשוק הסטרמינג. דבר אחד בטוח, יהיה מה לראות (לפחות בארה"ב).

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
אחרי ניסיון של יומים ... אני קצת לוקח את הדברים שלי חזרה
כשכתבי את תגובה 2 הייתי תחת הרושם שהכתב קצת החמיר עם אמזון ואני עדין חושב שצריך לברך כל שרות שמסכים לבוא לכאן (כי הרבה מאד לא באים) אבל אחרי יומיים של שימוש לדעתי עבור השוק שלנו למי שמחפש VOD או הזרמת מוסיקה - השרות הזה זוועתי. 1. בלגן של תוכן מעורבב בתוך אתר אמזון המון המון תוכן על המסך. פריים , לא פריים, לרכישה, להשמעה והמון הסחות שלא מתאימות לאתר בשנת 2016. 2. ממשק זוועתי - לא מבין למה לא עשו אתר נפרד. 3. במשך דקות רבות ניסיתי לנגן שיר ולא הצלחתי כי הממשק כל הזמן ניסה למשוך אותי לרכוש שירים וניגן רק כמה שניות מתוך השיר. 4. בוידאו - בכלל בלגן. התוכן לא עשיר. וגם בסדרות החדשות שיש שם זמינות שם רק העונות הישנות (לא העונות שמשודרות עכשיו) 5. עד שמאתי משהו - אחרי שהפעלתי קיבלתי הודעה שהתוכן לא זמין בשל בקרת איזורים. אין שם עזרה לכלום, לא ברור איך אפשר לצפות בתכנים במכשירים אחרים. (אני מאמין שייתי מוצא בסוף אבל יצא לי החשק) אני לא רוצה להשמע מתנשא אבל אני משתמש שמבין דבר וחצי בטכנולוגיה / ממשקים - ואם אני במהלך שעה רצופה של שימוש לא הרגשתי שם "בבית" אני מניח שהרבה אחרים ירגישו אותו הדבר. להשוות את זה לנטפליקס אסור אפילו לא בצחוק. התקנתי לבן שלי ב 5 נטפליקס בטבלט ותוך שתי דקות הוא שלט. היצע התוכן בנטפליקס הרבה יותר עשיר ואין שם תכנים שלא זמינים - מה שנמצא אפשר לראות. נטפליקס לא משתמשים בשרות כדי לנסות למשוך את המשתמש לשרותים ורכישות אחרות (כי אין) בקיצור .. לא מבין מה אמאזון רוצים .. אולי לשוק האמריקאי שקיצור זמני משלוח זה דבר קריטי - זה שווה. כאשר "על הדרך" מקבלים עוד כמה דברים. אצלנו מי שרוצה VOD ברשת - נטפליקס. לגבי מוסיקה, לדעתי TIDAL. השילוב עולה יותר יקר מאמאזון אבל אין מה להשוות לא בהיצע ולא בחווית השימוש. מסכים לגמרי עם הסיכום של הכתב.
n  |  22.04.16
לכל התגובות