אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא זזים מהפיד: כלי התקשורת תלויים באלגוריתם של פייסבוק

מאקרו טכנולוגי

לא זזים מהפיד: כלי התקשורת תלויים באלגוריתם של פייסבוק

העדכון האחרון באלגוריתם של פייסבוק מעניק עדיפות לכתבות שהמשתמשים קראו ומראה כמה מושפעים ספקי התוכן מכל תנודה בפיד של הרשת החברתית

24.04.2016, 15:23 | הגר רבט

1. עניין של זמן. שינוי חדש שביצעה פייסבוק באלגוריתם הכל יכול שלה בסוף השבוע הולך לשנות (שוב) את האופן שבו ייראה הפיד ברשת. כדי להציג לגולשים את הלינקים שבאמת מעניינים אותם, האלגוריתם ישקלל גם את הזמן שהם בילו מחוץ לפייסבוק לאחר שלחצו על לינק בפיד. כתוצאה מכך, לינקים שזמן הקריאה שהושקע בהם ארוך יותר (בניכוי זמן הטעינה של הדף ואורך הכתבה) יקבלו עדיפות בפיד. 

צוקרברג. השער שלכם לרשת, צילום: צילום מסך צוקרברג. השער שלכם לרשת | צילום: צילום מסך צוקרברג. השער שלכם לרשת, צילום: צילום מסך

 

2. לקוחות מרוצים. המטרה היא לגרום למשתמשים לבלות כמה שיותר זמן בפייסבוק. ככל שהפיד מעניין יותר ועונה על קשת רחבה יותר של צורכי המשתמש, הוא ילמד להשתמש בפייסבוק כשער הבלעדי שלו לרשת. אחרי הכל, כמות המידע ברשת לא מאפשרת לגולשים לבצע את המיון הראשוני בעצמם - ואם האלגוריתם של פייסבוק ישמש כאוצר תוכן מוצלח מספיק, הרשת החברתית תהפוך להיות בסיס-האם שממנו יוצאים לאתרים אחרים, ואחר כך שבים אליו.

3. הייל דה קינג. לכל שינוי כזה באלגוריתם יש השפעה עצומה על גופי התוכן עצמם. פייסבוק הפכה אתרים כמו Upworthy ו-Buzzfeed לאימפריות של מיליוני כניסות בזכות כותרות מושכות, אבל בהמשך גם הפילה אותם במחי קליק. כשהאלגוריתם שונה ב־2014 כדי "להעניש" קליקבייטים - כל אותם אתרים חוו ירידה דרמטית במספר הגולשים. ב-Buzzfeed, למשל, חוו ב-2015 ירידה של 40% בהפניות מפייסבוק.

וידיאו חי בפייסבוק. גופי התוכן כבר אימצו וידיאו חי בפייסבוק. גופי התוכן כבר אימצו וידיאו חי בפייסבוק. גופי התוכן כבר אימצו

4. יחסי תלות. התוצאה היא תלות הולכת וגוברת של גופי התוכן בפייסבוק, שהפכה למכתירת המלכים של המדיה המקוונת. הפיכת פייסבוק לבסיס-האם לגלישה דורשת מספקי התוכן להתאים את עצמם לדרישות האלגוריתם, שאפשר רק לנסות ולנחש מה יהיה השינוי הבא בו. הדוגמה האחרונה היא האובססיה של צוקרברג לשידורי וידיאו חיים, שבעקבותיה החלו כלי תקשורת רבים לשים דגש על תוכן מצולם.

5. קוראים בלי אהבה. במקביל הבינו ברשת החברתית שיש כתבות שלעולם לא יזכו ללייק המיוחל - דוגמת סיקור פיגועי טרור, אסונות טבע או סיקור מקרי תקיפה מינית - אף שהמשתמשים עדיין רוצים לראות אותן בפיד ואפילו ייכנסו לקרוא אותן. לכן, אף שמטרת העדכון הנוכחי היא לא לקדם עיתונות רצינית, נראה שזו עשויה להיות תופעת לוואי שלו.  
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות