אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פספסה בגדול: אפל רשמה לראשונה ירידה כואבת במכירות האייפון צילום: pixabay.com

פספסה בגדול: אפל רשמה לראשונה ירידה כואבת במכירות האייפון

הרבעון הראשון של ענקית הטכנולוגיה היה מאכזב במיוחד: לראשונה זה 13 שנה ירדו הכנסות החברה ברבעון הראשון בכמעט 13% ופספסו את תחזיות האנליסטים. במקביל נרשמה ירידה דרמטית של כמעט 23% ברווח הנקי. מכירות האייפון צנחו ב-16%, לראשונה מאז השקת המכשיר. הירידה החדה ביותר במכירות אפל - בסין. החברה מספקת תחזית פסימית לרבעון הבא. מניית אפל צונחת במסחר המאוחר ב-7%

26.04.2016, 23:35 | עומר כביר

הרבעון השחור של אפל: לראשונה זה 13 שנה רושמת ענקית הטכנולוגית ירידה רבעונית בהכנסות, אחרי שההכנסות ברבעון הקלנדרי הראשון של 2016 הסתכמו ב-50.6 מיליארד דולר, ירידה של 12.8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. החברה פספסה את תחזיות האנליסטים שצפו לה הכנסות של 52 מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

 הרווח הנקי עמד על 10.5 מיליארד דולר, ירידה דרמטית של 22.8% לעומת הרבעון המקביל ב-2015. הרווח למניה הסתכם ב-1.9 דולר למניה, לעומת תחזיות אנליסטים לרווח של 1.99 דולר למניה. שולי הרווח עמדו על 39.4%, לעומת שולי רווח של 40.8% ברבעון המקביל ב-2015. מניית אפל צונחת במסחר המאוחר ב-7%

מנכ"ל אפל טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק צילום: אי פי איי

 

את הירידה במכירות הובילו מכירות חלשות במיוחד של האייפון, שלראשונה מאז השקתו לפני קצת פחות מתשע שנים רשם ירידה במכירות. בסך הכול מכרה אפל ברבעון 51.2 מיליון אייפונים, ירידה של 16.3% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. נתון זה, לפחות, גבוה מתחזיות האנליסטים, שצפו שהחברה תמכור 50.7 מיליון מכשירים.

גם מכירות האייפד המשיכו לצנוח והסתכמו ב-10.2 מיליון יחידות, ירידה של 19% לעומת שנה שעברה אך גבוה יותר מתחזיות האנליסטים שצפו שהחברה תמכור 9.4 מיליון יחידות. מכירות מחשבי המק, עמדו על 4.03 מיליון יחידות (לעומת תחזיות אנליסטים של 4.6 מיליון יחידות), ירידה של 12% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. 

אייפון SE. מכירות של 51.2 מיליון מכשירים לעומת צפי למכירות של 50.7 מיליון מכשירים, צילום: נמרוד צוק אייפון SE. מכירות של 51.2 מיליון מכשירים לעומת צפי למכירות של 50.7 מיליון מכשירים | צילום: נמרוד צוק אייפון SE. מכירות של 51.2 מיליון מכשירים לעומת צפי למכירות של 50.7 מיליון מכשירים, צילום: נמרוד צוק

בשתי קטגוריות בלבד יכולה אפל להתנחם בביצועים משופרים. קטגוריית השירותים, שכוללת הכנסות ממכירות תכנים באייטיונז ובאפסטור, עלתה ב-20% והזרימה לחברה 5.99 מיליארד דולר. קטגוריית מוצרים אחרים, שכוללת הכנסות ממכירות אפל ווטש, אפל TV ומוצרי ביטס, עלתה ב-30% והגיעה ל-2.19 מיליארד דולר. שנה אחרי השקת השעון החכם של אפל, מדובר בנקודת האור המשמעותית היחידה בדו"ח הנוכחי, שמרמזת בינתיים על עתיד חיובי למוצר המושמץ.

בחלוקה גיאוגרפית רשמה אפל ירידה בכל אזורי הפעילות שלה, פרט ליפן שם עלו ההכנסות ב-24% והגיעו ל-4.28 מיליארד דולר. את הצניחה הגדולה ביותר רשמה החברה דווקא בסין רבתי, פעם קטר הצמיחה הגדול של אפל. מכירות החברה בסין צנחו ב-26% והסתכמו ב-12.49 מיליארד דולר.

במקום השני בנפילה, אזור אסיה-פסיפיק עם ירידה של 25% והכנסות של 3.16 מיליארד דולר. הירידה במכירות באמריקה ובאירופה היתה צנועה יותר אך עדיין כואבת. המכירות באמריקה ירדו ב-10% ל-19.1 מיליארד דולר ובאירופה ב-5% ל-11.54 מיליארד דולר.

גם התחזית לרבעון הבא אינה אופיטמית, ולהערכת אפל ההכנסות ברבעון זה צפויות לנוע בין41 מיליארד ל-43 מיליארד דולר. זאת, לעומת הכנסות בסך 49.6 מיליארד דולר ברבעון הקלנדרי השני של 2015. אם יתממשו התחזיות, יהיה זה רבעון שני ברציפות שבו רושמת החברה ירידה בהכנסות.

חרף הדו"ח הבעייתי משקיעי החברה יכולים להתנחם בתוספת של 50 מיליארד דולר לתוכנית הדיבידנדים של אפל, שצפויה לשלם לבעלי המניות 250 מיליארד דולר בסך הכול עד לסוף מרץ 2018. 

"הצוות שלנו פעל בצורה טובה במיוחד לנוכח רוחות מאקרו-כלכליות נגדיות חזקות", ניסה מנכ"ל אפל, טים קוק, לתרץ את הדו"ח הקשה בדברים שאמר בהודעה לעיתונות. “אנחנו מרוצים מהמשך הצמיחה החזקה בהכנסות מקטגוריית השירותים, הודות לאקוסיסטם החזקה להפליא של אפל ולגידול במספר המכשירים הפעילים שלנו שהגיע למיליארד יחידות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה