אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכללה או אוניברסיטה: איפה תבלו את 3 השנים הקרובות?

מכללה או אוניברסיטה: איפה תבלו את 3 השנים הקרובות?

בחירת המוסד האקדמי: מכללה או אוניברסיטה, חשובה לא פחות מבחירת תחום הלימוד וכוללת מספר לא מבוטל של סוגיות עליהן יש לתת את הדעת. הנה מדריך קצר שיעזור לכם לבחור נכון

02.05.2016, 12:08 | בשיתוף המסלול האקדמי המכללה למינהל
הצעד הראשון והמכריע שאנו עושים בדרך לתכנון העתיד המקצועי שלנו, הוא בחירת תחום הלימודים האקדמיים. לאחריו מגיעה החלטה לא פחות חשובה: בחירת המוסד האקדמי בו נלמד.

כיום המכללות והאוניברסיטאות מציעות מסלולים ותחומים מגוונים רבים ודומים, דבר המאפשר לסטודנטים לבחור את המוסד המתאים עבורם.

איך בוחרים נכון? הכנו עבורכם מדריך קצר שיסייע לכם לאתר את הסוגיות החשובות וכמובן, לבחור את המוסד האקדמי המתאים לכם ביותר.

תנאי קבלה – שער הכניסה ללימודים אקדמיים

תנאי הקבלה לכל אחד מהמסלולים מהווים את נקודת הפתיחה במסע האקדמי שלנו והם אלה שישפיעו על השאלה- האם נלמד את מה שמעניין אותנו, או שנאלץ להסתפק בתחום אליו נוכל להתקבל.

תנאי הקבלה באוניברסיטאות מתבססים על ציוני הבגרות וציוני מבחן הפסיכומטרי בלבד. במכללות, לעומת זאת, תנאי הקבלה מותאמים באופן ייחודי לכל אחד מתחומי הלימודים וכוללים את ציוני הבגרות והפסיכומטרי לצד התרשמות אישית בראיונות פרטניים, פעילות התנדבותית ומעורבות חברתית.

שכר הלימוד ומרכיביו – השיקול הכלכלי בדרך לתואר

עבור רוב הסטודנטים לגובה שכר הלימוד ישנה השפעה על בחירת מוסד הלימודים. כיום בישראל שכר הלימוד באוניברסיטאות ובמכללות המתוקצבות נקבע על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ועמד בתשע"ו על 10,198 שקל לתכנית לימודים מלאה לתואר ראשון ו-13,781 שקל לתואר שני, בעוד שבמכללות הפרטיות שכר הלימוד גבוה יותר.

תכנית הלימודים – תיאוריה בלבד או מעורבות בתעשייה בשלב מוקדם?

תכנית הלימודים בכל אחד מהמסלולים משתנה בין המוסדות האקדמיים השונים, לכן מדובר בשיקול חשוב בתהליך בחירת אוניברסיטה או מכללה.

בהקשר זה, חשוב לדעת כי אוניברסיטאות מקדישות חלק מפעילותן למחקר ולכן חלק מהמרצים בהן הם אנשי מחקר במקור, שלא תמיד נהנים מניסיון מקצועי פרקטי בתחום אותו הם מלמדים.

במכללות, לעומת זאת, נותנים דגש לא רק על לימודים אקדמיים, אלא גם על הניסיון המצטבר ולפרקטיקות של אנשי מקצוע. לכן, המכללות מנהלות קשר הדוק עם החברות הרלוונטיות ומשלבות בכירים מהשטח כמרצים וכמנטורים במסלולי הלימוד השונים.

יתר על כן, בשל החשיבות שהמכללות מקדישות לשילוב מוצלח של סטודנטים ובוגרים בתעשייה, תכניות הלימודים כוללות לא רק הרצאות פרונטליות, אלא גם מסלולי התמחות (סטאז'), סדנאות ופרויקטים יישומיים בשיתוף עם מובילי התחום העסקיים.

גמישות במערכת השעות – התאמה לצורכי הסטודנטים.

מרבית הסטודנטים בישראל עובדים למחייתם על מנת לממן את הלימודים האקדמיים. לכן, תכנית לימודים המאפשרת מערכת שעות גמישה, המותאמת לשעות העבודה של הסטודנט, חשובה מאוד לסטודנטים.

לפני בחירת מסלול הלימודים, כדאי להתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים ולבחון עד כמה מערכת השעות גמישה ומאפשרת עבודה, תחביבים והשלמת פעילויות אישיות ומשפחתיות אחרות.

האוניברסיטאות נוהגות להציג לסטודנטים מערכות שעות קשיחה ברובה, בעוד שהמכללות נוהגות לאפשר לסטודנטים לבנות מערכת שעות שמתאימה לצרכים האינדיבידואליים שלהם.

יחס פרטני ואינטימי לסטודנטים.

תקופת הלימודים היא תקופה מאתגרת בה הסטודנט מתמודד לא רק עם הדרישות האקדמיות, אלא גם עם מסלול החיים העצמאי, שילוב של לימודים וקריירה וניהול וחלוקת זמן. לכן, קשר ישיר בלתי אמצעי עם המרצים והסגל האקדמי, מהווה נדבך חשוב בחוויית הלימודים ובסיכויי ההצלחה.

המכללות המובילות בישראל מדגישות את היחס האישי של הסגל האקדמי והנגישות שלו לסטודנטים כיתרון מהותי. הן עושות כן, באמצעות שמירה על מספר סטודנטים מצומצם במסלולי הלימוד השונים. כך המרצים יכולים לנהל מעקב צמוד אחרי ההישגים של הסטודנטים מחד, והסטודנטים יכולים ליהנות מהכוונה אישית ויחס אינטימי מאידך.

באוניברסיטאות, קשה יותר ליהנות מליווי אישי ויחס פרטני, בשל מספר הסטודנטים הרב והכיתות הגדולות. לכן, יחס אישי הוא נחלתם של חלק קטן מהסטודנטים ואינו מהווה מדיניות מפורשת של המוסד.

 

חיבור לתעשייה – החוליה המקשרת לקריירה מקצועית

בעולם התעסוקה- הניסיון, החיבור לתעשייה והרשת החברתית של המועמדים לתפקיד, מהווים חלק חשוב מאוד בתהליך הקבלה לעבודה ובהתפתחות הקריירה. לכן, מוסדות אקדמיים המנהלים שיח מתמשך ואינטנסיבי עם התעשייה, מעניקים לסטודנטים שלהם יתרון מהותי בתקופת הלימודים ואחריה.

כאשר בוחנים אלטרנטיבות למוסדות לימוד, חשוב לבחון עד כמה הם מחוברים לתעשייה הרלוונטית, באמצעות מרצים מהתעשייה, תכניות לימוד המתעדכנות לפי הצרכים העולים מהשטח והאפשרות להתמחות בגופים בולטים בה.

כמובן, שהחיבור לתעשייה יסייע רבות בתום הלימודים, משום שהוא יקנה נקודות זכות בתהליך חיפוש העבודה.

השמה כשירות – פותחים את הדלת לעתיד מקצועי

המכללות והאוניברסיטאות, כאחד, הבינו את החשיבות שהסטודנטים מעניקים להשמה כחלק מתהליך הלימודים, ולכן רובן ככולן פתחו מחלקות העוסקות בכך.

עם זאת, המכללות מעניקות קשת רחבה של שירותים לסטודנט בתחום זה באמצעות:

• קורסי הכשרה להתמודדות עם השלבים השונים בחיפוש המשרה הנחשקת

• סיוע באיתור התפקיד המתאים ובתכנון מסלול קריירה לאורך זמן

• מתן כלים פרקטיים בהתמודדות עם ראיונות העסקה וקבוצות מיקוד

• ועוד.

כאמור, בחירת מקצוע ללימודים אקדמיים ובחירת המסלול: אוניברסיטה או מכללה היא אחת ההחלטות החשובות, הגורליות והמורכבות ביותר שתקבלו.

גם אם הצלחתם לענות לעצמכם על הסוגיות שעלו פה, אין תחליף למפגש עם יועצי לימודים מקצועיים שיוכלו לעזור לכם להגיע לתשובות שהכי מתאימות לכם.

אחת מהמכללות הוותיקות והמובילות בישראל, עורכת בימים אלה סדרה של מפגשי היכרות וימים פתוחים במהלך החודש. במפגשים האישיים וביום הפתוח, יוכלו הסטודנטים לעתיד ללמוד קצת יותר על מסלולי הלימוד במכללה ועל החיים הסטודנטיאליים בקמפוס ומחוצה לו.

ניתן להירשם למפגשים ולימי היכרות כבר כעת ואף ליהנות מתנאים אטרקטיביים במיוחד בדמי הרישום באתר המכללה.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם המסלול האקדמי המכללה למינהל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
כתבה שגויה, מוטעית ומוטה
הדרישה מן הסטודנטים באוניברסיטאות גבוהה בהרבה מזו שבמכללות, ובצדק: מדע אינו משחק ילדים ונדרשת עבודת לימוד מורכבת ותחרותית כדי להגיע להישגים של ממש. לא רק שרף הקבלה פיכך הוא יותר גבוה ותובעני באוניברסיטאות מאשר במיכללות אלא שדבר זה נכון שבעתיים גם לגבי המורים במוסדות אלה, החייבים להוכיח את יכולתם המדעית בארץ ובחו"ל במשך שנים הרבה לפני קבלתם כמורים אוניברסיטאים. ולבסוף, המחקר המוטל על מרצי האוניברסיטאות מושרה גם על ההוראה, ורק לטובה, ובסופו של דבר נבנית ממנו גם התעשיה.
י. כהן-צדק  |  25.05.18
3.
חח זה באמת היה נראה מוזר עד שבתחתית
חח זה באמת היה נראה מוזר עד שבתחתית הכתבה כתוב שזה בשיתוף עם המכללה למנהל... הרי ברור שאוניברסיטה עדיפה בהשוואה למכללה. כל החיים שלי אמרו לנו בבצפר "תעבדו קשה כדי שתוכלו להתקבל לאוניברסיטה ולא למכללה" ואני גם רואה את ההבדל... יש קורסים שאני לומדת שחברה לומדת אותם במכללה והם רק מגרדים את פני השטח שם. בכלל לא נכנסים לעומק, לא מלמדעם פיתוח חשיבה פשוט לועסים לסטודנטים את החומר בשבילם. אין ספק שבמכללה היחס יותר אישי ועדיין מכללה זה ללא כל ספק למי שאין אפשרות להתקבל לאוניברסיטה. אין בזה פסול אבל למה לעשות כתבה כל כך משוחדת?!
Palmtree  |  05.07.16
2.
חיכיתי לראות איזו מכללה מימנה את הכתבה חסרת
חיכיתי לראות איזו מכללה מימנה את הכתבה חסרת הבסיס הזאת. לא עשיתם השוואה אמיתית, אלא הצגתם את כל היתרונות שיש (לדעתכם) למכללה על אוניברסיטה, תוך זלזול מוחלט באוניברסיטאות. כנראה שכותבי הכתבה לא הצליחו להתקבל לאוניברסיטה, ולכן הם מנסים לשכנע את עצמם ואחרים שמכללה היא ממילא מקום טוב יותר (;
Cloud  |  02.07.16