אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מונית הכסף: Via מגייסת 100 מיליון דולר למוניות השירות החכמות צילום: Mark McQueen

מונית הכסף: Via מגייסת 100 מיליון דולר למוניות השירות החכמות

החברה מפעילה צי של מוניות שירות יוקרתיות המסוגלות להתאים את המסלול שלהן בזמן אמת בהתאם ליעדי הנוסעים ומציעות נסיעה בסטייל אבל במחיר תחרותי

05.05.2016, 13:00 | אסף גלעד

גיוס ענק ל-Via Transportation, חברת מוניות השירות החכמות שהוקמה בישראל אבל בפועלת בניו יורק, שיקגו ומחוז אורנג' קאונטי בקליפורניה. ויה גייסה מאה מיליון דולר בסיבוב השקעה רביעי, בהובלת פיטנגו צמיחה, קרן חדשה שגייסה פיטנגו למימון חברות בוגרות. לגיוס גם הצטרפו פועלים שוקי הון, חברת ההשקעות של בנק הפועלים, פסקל קאני, לשעבר מנהל המכירות של אפל באירופה, המזרח התיכון ואפריקה והמשקיעים הקיימים בויה: קרן Ervington של האוליגרך רומן אברמוביץ', תאגיד המדיה הרסט, קרן 83North וכן שורה של משקיעים אסטרטגיים מאסיה, אירופה וארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט

הגיוס מגיע לאחר שויה כבר סיימה בהצלחה הפעלה ראשונית והוכחת התכנות במרכז של מספר ערים צפופות בארצות הברית, ביניהן ניו יורק ושיקגו והיא ורושמת כעת קצב צמיחה של מאות אחוזים בשנה, ועומדת כעת על 25 אלף נסיעות ביום. בניו יורק ושיקגו ויה מפעילה בעצמה צי של צי רכבי יוקרה מסחריים וצוות של נהגים מקצועיים בשכר קבוע, ואילו בקליפורניה ויה מספקת את תשתית המחשוב בעוד שהשירות עצמו מופעל על ידי מרצדס.

אחת ממוניות השירות היוקרתיות של Via, צילום: Mark McQueen אחת ממוניות השירות היוקרתיות של Via | צילום: Mark McQueen אחת ממוניות השירות היוקרתיות של Via, צילום: Mark McQueen

בניגוד לשירותי מוניות מתחרים כגון אובר וגט, האלגוריתם של ויה יוצר מסלול ניווט דינמי שמתחשב בכל הנוסעים והיעדים שלהם. כל מונית, שמסוגלת להסיע עד שבעה נוספים,  תשנה את מסלול בהתאם לקריאות מצד נוסעים חדשים ואינה מגיעה בדיוק לכתובת המדויקת של המזמין, אלא עוצרת בפינת רחוב מרכזי סמוכה. האפליקציה למעשה מחשבת את זמן הסטייה מהמסלול שלה לטובת נוסע חדש ובמידה והדבר אינו כדאי לה, נבחרת מונית שירות קרובה יותר אל המשימה.

כתוצאה מכך ויה מסוגלת להציע שירות הרבה יותר זול, אבל לא במחיר היוקרתיות. בארה"ב נסיעה מתומחרת ב- 5 דולר (או 7 דולר לנוסע שאינו מנוי), תעריף זול בהרבה ממונית ויקר רק במעט מפתרונות תחבורה ציבורית. השירות הפך פופולרי בניו יורק בשנה האחרונה, לאחר שהממשל האמריקאי הכיר במוניות של ויה בהסדר החזרי הנסיעות מטעם מקומות עבודה.

הגיוס הנוכחי נועד להביא את ויה לערים נוספות בארה"ב וכן לטריטוריות חדשות כמו קנדה ואירופה. בעבר חשף ''כלכליסט'' כי ויה נפגשה עם נציגים ממשרדי הממשלה במטרה לבחון את האפשרות של פריסת השירות גם בארץ, במודל זכיינות. נציגי ויה הבהירו לאנשי משרד האוצר והרשויות המקומיות כי בכדי להקים תשתית דומה בישראל יהיה עליהם לאתר חברת תחבורה מקומית -כגון חברת קווי אוטובוסים, חברת הסעות, ייבואן או יצרנית רכב - שייקחו על עצמם את היוזמה להקמת הפרויקט. עם זאת, ויה עדיין לא איתרה שותף מקומי ו ארגון הגג של המוניות ומוניות השירות בארץ מתנגד להגעת החברה לישראל. כתוצאה מכך, לא נראה כי ויה תגיע לארץ בזמן הקרוב, למרות סכומי העתק שהיא גייסה.

ויה הוקמה ב-2012 על-ידי ד"ר דניאל רמות, בעל תואר דוקטור במדעי המוח מאוניברסיטת סטנפורד, וד"ר אורן שובל, בעל דוקטור בביולוגיה ממכון וייצמן. שניהם בוגרי תכנית תלפיות של חיל האויר. החברה מעסיקה כיום כמאה עובדים, כאשר המטה שלה בניו יורק ומרכז הפיתוח, המעסיק כשלושים איש, בתל אביב. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות