אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משחקים בשביל החולצה: טבלת המדים של קבוצות ליגת העל צילום: איליה מלניקוב

משחקים בשביל החולצה: טבלת המדים של קבוצות ליגת העל

לאיזו קבוצה בליגת העל יש את התלבושת הכי מעוצבת? לאיזו קבוצה יש את הקבוצה שהכי מייצגת את ערכי המותג? ומה חייבות הקבוצות לשפר לקראת העונה הבאה? ניתוח של מומחית מיתוג

08.05.2016, 11:15 | רוית גופמן

1. מכבי חיפה – תואר ראשון העונה

 

הדבר היחיד הטוב השנה במכבי חיפה הוא ככל הנראה תלבושת הבית. אמנם הקבוצה לא המציאה את הגלגל. תלבושות משובצות מוכרות לנו ממכבי תל אביב של שנות ה־90' ומנבחרת קרואטיה, אך חיפה עושה זאת בסטייל. שילוב הצבעים מייצר קונטרסט ומעבר הצבע שנעלם בתחתית התלבושת יוצר עניין. בכל עונה אחרת התלבושת הזו לא הייתה זוכה לתשומת לב, אך חיפה, שבחרה לצאת כנגד המינימליזם שאפיין אותה בשנים האחרונות, שיחקה אותה. אמנם הסמל נבלע (באופן ציני-סימבולי?) בין המשבצות, אך השורה התחתונה היא שללא ספק, זו התלבושת הבולטת ביותר בליגה. 

יוסי בניון. מקום 1, צילום: ראובן כהן יוסי בניון. מקום 1 | צילום: ראובן כהן יוסי בניון. מקום 1, צילום: ראובן כהן

2. מכבי תל אביב - היוקרתית

המגמה הרווחת בעיצוב מדי הכדורגל בעולם בשנים האחרונות היא Less Is More: פחות עיטורים, פחות עומס לעין, מינימליזם. במקרה של מכבי תל אביב, הדבר בא לידי ביטוי בצורה אולטימטיבית. יחסי הצבעים בין הצהוב לכחול נכונים ומדויקים, העיטורים הכחולים בקצוות החולצה מעניקים תחושה של חיבור ומסגרת. הלוגו של Unicef אמנם נחשב לסמל סטטוס די נחשק בכדורגל העולמי, אך לדעתנו דווקא פוגם בעיצוב.

שחקני מכבי תל אביב. Less Is More, צילום: עוז מועלם שחקני מכבי תל אביב. Less Is More | צילום: עוז מועלם שחקני מכבי תל אביב. Less Is More, צילום: עוז מועלם

3. הפועל תל אביב – מחזיקת הגביע

בשנה שעברה העיצוב הנבחר היה אדום כולו ואילו השנה הלבן חזר לאופנה ובגדול. מדובר בתלבושת קלאסית ונקייה. השרוולים הלבנים נחתכים באלגנטיות על ידי הצווארון האדום. מזכירה מאוד את החולצות ההיסטוריות והאהובות מסוף שנות ה-90, וכמובן קורצת לאלגנטיות הלונדונית של ארסנל. אמנם אוהדי הקבוצה יאהבו את העובדה שסמל הקבוצה בולט ותופס נפח מרכזי בחולצה, אך בראייה אובייקטיבית הוא גדול מדי ביחס לחולצה.

שחקני הפועל ת"א. השרוולים הלבנים נחתכים באלגנטיות , צילום: ראובן שוורץ שחקני הפועל ת"א. השרוולים הלבנים נחתכים באלגנטיות | צילום: ראובן שוורץ שחקני הפועל ת"א. השרוולים הלבנים נחתכים באלגנטיות , צילום: ראובן שוורץ

4. מכבי נתניה – ביחס הפוך ליכולת 1

היהלומים של נתניה אולי לא מלוטשים מספיק לליגת העל, אבל התלבושת שלהם ראויה בהחלט. יחס נכון מאוד בין כל האלמנטים על החולצה, הספונסר הראשי BBB משתלב נהדר במרכז ויוצר הרמוניה של חמישה צבעים שאיכשהו מצליחים לעשות נעים בעין. המיקום של החברה המאמצת במרכז הוא כאמור טוב, אך בולט בחוסר הסימטריה הנוצרת מול סמל הקבוצה.

מכבי נתניה. טופ 4, צילום: גיל נחושתן מכבי נתניה. טופ 4 | צילום: גיל נחושתן מכבי נתניה. טופ 4, צילום: גיל נחושתן

5־11 ־ משחקות על כלום

יודעים מה משותף להפועל ב"ש, מכבי פ"ת, ק"ש, הפועל רעננה, הפועל עכו, הפועל חיפה והפועל כ"ס? שכל מה שייכתב בשורות הבאות תקף למדי כל הקבוצות הללו. הקו המינימליסטי בא לידי ביטוי אצל כולן בצורה זהה. בסיס חלק, צבע אחיד השולט לפחות ב-80% מהחולצה וצבע משני לבן ניטראי. ההתחכמות היחידה בדוגמאות אלו היא של הפועל באר שבע בה החברה המאמצת מופיעה בשלושה מקומות על החולצה.

אם נשים בצד את הפועל כפר סבא, נסו לדמיין את החולצות הנ"ל ללא סמלי הקבוצות. האם אדם ניטראלי (כלומר, אינו אוהד אחת הקבוצות) יוכל להתאים את התלבושת לקבוצה? לא בטוח. בשורה התחתונה: אולי הקו מקובל והנכון, אבל עדיין קצת משעמם.

הפועל באר שבע. קצת משעמם., צילום: ישראל יוסף הפועל באר שבע. קצת משעמם. | צילום: ישראל יוסף הפועל באר שבע. קצת משעמם., צילום: ישראל יוסף

12.בית"ר ירושלים – ביחס הפוך ליכולת 2

הקבוצה מהבירה הפתיעה את כולנו ביכולתה הטובה בליגה, אך עיצוב המדים השנה פחות מוצלח. הצהוב חיוור והפס עם המיתוג של החברה המלבישה "פומה", יוצר חוסר סימטריה ברורה שעלולה להציק לרובנו בעין. המחסור בספונסר ראשי במרכז החולצה זועק לשמיים ומשאיר טעם של ריקנות.

בית"ר ירושלים. לא בורוסיה דורטמונד, צילום: עוז מועלם בית"ר ירושלים. לא בורוסיה דורטמונד | צילום: עוז מועלם בית"ר ירושלים. לא בורוסיה דורטמונד, צילום: עוז מועלם

13. בני יהודה – הלא ברורה

נראה כי בחלוף השנים הרבות, החולצה הכתומה המיתולוגית והבוהקת דהתה מעט וכתוצאה מכך סמל המועדון והצווארון נראים לנו כוורודים מתמיד, אם כי כיתוב הספונסר הראשי של "קבוצת לאנדורה" בדרך כלל מודפס בלבן וכך משפר במעט את המצב הדהוי. כשמביטים מקרוב ניתן לשים לב להדפסי Bnei Yehuda שמוטבעים על כל החלק הקדמי והאחורי, ומעניקים תחושה "תנ"כית". הרעיון יפה אבל הביצוע והשימוש בפונט המיושן בהדפס לא מתאימים לתקופה מודרנית.

בני יהודה. תחושה תנ"כית, צילום: ראובן שוורץ בני יהודה. תחושה תנ"כית | צילום: ראובן שוורץ בני יהודה. תחושה תנ"כית, צילום: ראובן שוורץ

14. בני סכנין – להתחיל הכל מהתחלה

אם במכבי חיפה הזכרנו את המשבצות לטובה, במקרה של בני סכנין זה לא עובד. שני גווני האדום לא מתקשרים עם הלבן, צבעי הספונסר לא מתיישבים בצורה נכונה עם הרקע האדום, וגם ההבלטה של החברה המאמצת במרכז החולצה גונבת את הפוקוס. הספונסרים והמספרים על הגב אגרסיביים מאוד. אולי עם המשבצות היו בלבן זה היה עובד יותר, בדומה לירוקים.

בני סכנין. הספונסרים והמספרים על הגב אגרסיביים מאוד, צילום: עוז מועלם בני סכנין. הספונסרים והמספרים על הגב אגרסיביים מאוד | צילום: עוז מועלם בני סכנין. הספונסרים והמספרים על הגב אגרסיביים מאוד, צילום: עוז מועלם

ובאירופה, ממי ניתן ללמוד?

  

בורוסיה דורטמונד, גרמניה

בית"ר ירושלים, לתשומת לבכם: פסים דקים לרוחב, צווארון אלגנטי שמתחבר לעיטור השחור על הכתפיים, הבלטה של סמל הקבוצה בצבע כהה יותר, כל אלו יכולים לעבוד נהדר גם אצלכם, אפילו בלי ספונסר ראשי. נשאר רק להדביק עליה את סמל המנורה וזוהי תהיה התלבושת המנצחת של העונה הבאה.

דורטמונד. עיצוב יותר מעניין משל בית"ר, צילום: רויטרס דורטמונד. עיצוב יותר מעניין משל בית"ר | צילום: רויטרס דורטמונד. עיצוב יותר מעניין משל בית"ר, צילום: רויטרס

ראיו ואייקנו, ספרד

מדים עם מסר חברתי. המועדון הצנוע מספרד השיק בתחילת העונה קמפיין בו יתרום סכום קבוע לארגונים חברתיים ממכירת חולצות. הפס לאורך החולצה בצבעי הקשת אמור לייצג את 7 ה"עוולות" בחברה הספרדית. העוולות לפי ראיו ואייקנו: אדום - סרטן, כתום - נכות, צהוב - מיתון, ירוק - איכות סביבה, כחול - התעללות בילדים, ורוד - אלימות בתוך המשפחה, כלל הקשת - הומופוביה. האם יהיה מועדון בארץ שיוכל להרים את הכפפה? 

ראיו ואייקנו. חולצה חברתית, צילום: איי אף פי ראיו ואייקנו. חולצה חברתית | צילום: איי אף פי ראיו ואייקנו. חולצה חברתית, צילום: איי אף פי

ווסט ברומיץ', אנגליה

לתשומת לב מכבי פתח תקווה, הפועל עכו ושאר הכחולות: המדים המושלמים עבורכן. כי סטייל בריטי זה סטייל בריטי, גם אם הצבעים מעט בנאליים.

ווסט ברומיץ ווסט ברומיץ'. משעממים אבל בסטייל | צילום: רויטרס ווסט ברומיץ

הכותבת היא הבעלים והמייסדת של משרד Gofman Creative ומומחית מיתוג

תגיות