אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת הקלה נגד הרגולטור: "רשות החברות דחקה בנת"ע לבטל את מכרז הקרונות"

הרכבת הקלה נגד הרגולטור: "רשות החברות דחקה בנת"ע לבטל את מכרז הקרונות"

ביהמ"ש דחה את התביעות נגד מכרז הקרונות של הרכבת הקלה וזו עלתה מיד למתקפה נגד הגוף שאחראי עליה - רשות החברות שבמשרד האוצר בניהולו של אורי יוגב

10.05.2016, 08:49 | ליאור גוטמן

חברת נת"ע, שאחראית על הקמת מערכות הרכבת הקלה בתל אביב, יצאה אתמול בהתקפה חסרת תקדים על הגוף שאחראי עליה - רשות החברות שבמשרד האוצר בניהולו של אורי יוגב.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה להתקפה היא פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב שדחתה עתירות מצד אלסטום הצרפתית וקאפ הספרדית שביקשו לבטל זכייה של CNR הסינית במכרז הקרונות הגדול של הקו האדום (הקו הראשון מפתח תקווה דרך תל אביב עד לבת ים) בעלות של כ־1.5 מיליארד שקל.

לפי בית המשפט, טענותיהם של אלסטום וקאפ היו פסולות ואף נגועות לכאורה בנורמה של הכפשת המכרז וניסיון לרמוז שהוא נתפר לטובת הסינים, זאת מבלי להוכיח דבר. בית המשפט דחה כאמור את העתירות ופסק הוצאות של מאה אלף שקל לכל עותרת, שכבר הודיעו אתמול שיערערו לבית המשפט העליון על הפסיקה.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: שאול גולן עבודות הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: שאול גולן עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: שאול גולן

 

יתרון לחברות אירופאיות

אולם בצד זה, נת"ע החליטה להיכנס חזיתית ברשות החברות. בתגובת נת"ע לפסיקה נמסר שלאחר שנדחו הניסיונות הפסולים מצד רשות החברות להתערב בהחלטת משרד התחבורה ולהפריד בין מכרזי הרכבת הקלה, התחילה מסכת לחצים נגד נת"ע והעובדים שלה. זו כללה כתיבת מכתבים והדלפה של טיוטות דו"חות שקריים, מעקב של חוקרים פרטיים וקמפיין תקשורתי "מכפיש ומתוזמר היטב במטרה להשפיע על הליכי עתירתה של חברת אלסטום לביטול מכרז ייצור קרונות הרכבת הקלה".

בנת"ע תוהים מדוע רשות החברות ניסתה להשפיע על הליכי בית המשפט והובילה למצב של איחוד מכרזים שמעניקים יתרון לחברות רכבות אירופאיות. זאת, לטענתם, גם במחיר של מיליארדי שקלים מכספי משלמי המיסים ובמחיר של עיצוב משמעותי בהשלמת הקמת הקו האדום. נת"ע לא אומרת זאת במפורש, אבל רומזת שיוגב ניסה להוביל למצב שיצא מכרז חדש כדי שהוא יוכל לשווק אותו לחברות אחרות שמעונינות בפרויקט, לרבות חברות שפועלות באירופה.

נת"ע טוענת ש"כעת, משבית המשפט קיבל את עמדת נת״ע כי מכרז הקרונות נוהל ללא כל דופי, פנינו למכרז מערכות החשמל והמסילות. כל שנותר לנו הוא לאחל בהצלחה לחברות הרכבות הבינ״ל אשר בחרו להתמודד במכרז ומבקשות להיות שותפות מלאות להקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב".

מחכים לדו"ח המלא

רשות החברות סרבו להתייחס בתגובה וטענו שזו תגיע כשיצא הדו"ח המלא שלה שחובר על ידי רואה חשבון חיצוני ורומז שחברת נת"ע "שיחקה" עם מכרזי הקרונות עד למצב שמידרה את רשות החברות מהדיונים ואף כופפה לכאורה את התקנות כדי להחליק מכרזים.

מכרז הקרונות ניתן ל־CNR הסינית תחת צילו של דו"ח האוצר שקבע שהוא לא ישר, עם רמיזות לתפירה שלו לטובת הסינים. בפסק הדין של השופט קובי ורדי נטען שאלסטום התנהגה באופן לא ראוי "תוך התחכמות והיתממות" כשחלק מהטענות שלה מופרכות, מקוממות ונוגדות את השכל הישר, זאת בעיקר שלא הצליחה להוכיח תפירה של מכרז מצד אחד ולא עמידה בחלק מהתנאים במכרז מצד שני. לגבי קאפ נאמר שטענתם שהזוכה (CNR) ביצעה רק פרויקטים באיראן או בסין אינה מספיקה כדי לפסול אותה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות