אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלירן בן יהודה – האיש שהביא את השקט והשלווה הירוקה לתוך העיר

אלירן בן יהודה – האיש שהביא את השקט והשלווה הירוקה לתוך העיר

תכירו את אלירן בן יהודה – מושבניק שהגיע לפני עשר שנים לעיר הגדולה וחיפש קצת ירוק בעיניים. החיפושים הובילו להקמתה של משתלה אורבנית מקסימה בלב ליבו של שוק הכרמל בתל אביב. היום, חמש שנים אחר ההקמה המאתגרת, מחייכים שם בסיפוק

15.05.2016, 11:00 | בשיתוף מעוף
אחרי עשרות שנים בהן התבשמנו ממפלצות בטון, גורדי שחקים ורחובות סואנים, נראה שגם העירוניים המושבעים שבעו מהעיר הגדולה וכעת הם מבקשים להכניס קצת ירוק לחיים.

זה התחיל מתרבות הצימרים של סופי השבוע, המשיך במאבק לשמירה על שטחים פתוחים, פארקים וגינות בלב הערים הגדולות והיום זה מגיע הביתה: הטרנד העירוני החם ביותר בשנים האחרונות כבר לא קשור לריהוט או למטבח ולאמבטיה. הוא קשור דווקא למרפסת, לעציצים באדן החלון ולגג שהופכים לירוקים ולפורחים.

טובי הרופאים כבר לימדו אותנו על הקשר שבין צמחיה ובין העשרת האוויר בחמצן, מצב רוח טוב ואפילו טיפול בתסמיני דיכאון וחרדה. מכאן ועד לפיתוח גינות ביתיות הדרך קצרה.

בפסח הנוכחי הטרנד הזה כיכב בנמל תל אביב, במסגרת שוק הפרחים שיארח עשרות מגדלי פרחים וצמחים מכל הארץ שהציעו את מרכולתם, סיפרו איך להכין זר לשולחן החג ויותר מכל – הכניסו ירוק לחיים העירוניים

שביל ירוק מהמושב לנמל תל אביב

מאחורי שוק הפרחים עומד אלירן בן יהודה – יזם עם אצבעות ירוקות שהגיע לעיר הגדולה לפני כעשור וחיפש את הפינה הפורחת שלו. החיפושים הובילו לפתיחת המשתלה האורבנית בשוק הכרמל לפני חמש שנים, לסיפור אהבה ולעסק שהצליח לרדת מהקרוסלה המטורפת בה נמצאים כל העצמאים בישראל. והכל – בזכות ההבנה ששיווק נכון ושירות לקוחות לא תמיד מספיקים כדי להקים עסק מצליח.

פגשנו אותו כדי לשמוע על המשתלה, על הדרך שהוא עשה ויותר מכל, כדי להביא לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להכניס קצת ירוק הביתה.

שאלה: מה גרם לך להחליט אחרי ארבע שנות פעילות שזה הזמן לקבל ייעוץ עסקי?

מאז פתיחת המשתלה, ובעקבות הצטרפותה של זוגתי היחס שלנו לעסק היה דו קוטבי: מצד אחד שאבנו הנאה מההצלחה השיווקית של העסק ומלקוחות חוזרים שאוהבים אותנו. מצד שני, לא הצלחנו לנשום. כל החיים שלנו היו סביב העסק ולא הצלחנו להקדיש זמן לפיתוח העסקי והאישי שלנו וכל זה, מבלי שנרגיש רווחה כלכלית מינימלית. התחושה הזאת משותפת לי ולהרבה מאוד עצמאים שהקימו עסק שהם אוהבים אבל לא מצליחים לחיות וליהנות ממנו.

יותר מזה, היו לנו תכניות מאוד שאפתניות לעסק: רצינו להתרחב, להכניס מוצרים חדשים, לבצע שת"פים עם כל מיני חקלאים שגילינו במהלך הדרך ופשוט לא הצלחנו להגיע לזה. במקום להרחיב את העסק ולהגשים את החלומות שלנו, היו עסוקים בלהתנהל ולהגיב לצרכים המידיים וזהו.

שיתפתי את אמי בתחושות שלי והיא המליצה לי ליצור קשר עם מעוף ולראות איך אפשר לצאת מהלופ הזה וכך עשיתי.

מכאן ועד לפגישות הייעוץ שלי במעוף הדרך היתה קצרה. בשל אופיין האישי והאינטימי של הפגישות, הצלחתי ללמוד הרבה מאוד על העסק שלי, או יותר נכון, על מה אני עושה לא נכון בעסק שלי...

הייעוץ העסקי העניק לי כלים שהיו חסרים לי: החל מתמחור נכון של המוצרים, דרך טיפול במלאים וכלה בטיפול במצבת כח האדם. כל אלה היו לפני הייעוץ חורים שחורים בעסק שלי: מעין נקודות תורפה ששואבות סכומים שאין לי שליטה עליהם.

לצד כל אלה, קיבלתי ייעוץ וליווי בכל הנוגע למימון של העסק שלי: גם איך להפוך את תנאי ההלוואות הקיימות שלי לשפויים יותר וגם סיוע בגיוס כספים ממקורות נוחים יותר, לרבות קרנות לעסקים קטנים ובינוניים.

אנחנו הישראלים לא יודעים כלום על כלכלה

שאלה: אתה מעיד שמבחינה שיווקית הכל עבד: זכיתם למוניטין מצוין ולקוחות חוזרים. למה זה לא התבטא במספרים?

בגדול, אני יכול להגיד שהשיעור הכי חשוב שלמדתי במסגרת הייעוץ הוא שאין לנו מושג בכלכלה. אנחנו הישראלים מסיימים בית ספר תיכון מבלי לדעת כלום בפיננסים, או בהתנהלות כספית ובטוח שלא יודעים כלום בניהול עסק. פערי הידע האלה גורמים לכך שגם אם יש את היכולות העסקיות והשיווקיות הכי טובות בעולם, אם אתה לא יודע להתנהל מבחינה פיננסית, לנהל את המלאי שלך ולתמחר את המוצרים שלך, אתה לא תצליח להרוויח מהעסק שלך. על אחת כמה וכמה בעסק עם מלאים גדולים, עונתיות מובהקת ובלאי משמעותי כמו במשתלה.

שאלה: אתם הורים לתינוקת צעירה, עם עסק שהחגים הם תקופת השיא שלו. מאיפה בא הרעיון להתחיל דווקא במועד הזה עם שוק הפרחים? יש / היה לכם זמן לנשום בכלל?

אחד הדברים שלמדתי במהלך הייעוץ העסקי, ובהמשך בסיורים במשתלות בעולם, הוא שאנחנו הישראלים עובדים 12 שעות ביום והתפוקה שלנו שווה לחצי ממה שבמקומות אחרים בעולם משיגים בארבע שעות ביום.

יישמתי את השיעורים שלמדתי בחו"ל והתחלתי לנהל את הזמן שלנו בעסק, תוך שמירה קפדנית על זמן שמוקדש למשפחה וזמן שמוקדש לפיתוח עסקי. שמקדישים זמן למשימות ספציפיות התפוקה הרבה יותר גבוהה מאשר שמתייחסים לזמן כאל משאב בלתי נגמר.

השנה, למרות שיש לנו את שוק הפרחים שאנו עושים עם נמל תל אביב, ולמרות הלחץ של פסח, אנחנו עוברים את התקופה הזאת בלי לחץ, ברגיעה והנאה, ומבחינה עסקית, בלי הפתעות, בלת"מים והוצאות בלתי צפויות. מבחינתי זאת ההצלחה האמתית של העסק.

שאלה: תגיד, איך הגינון האורבני הפך לכזה להיט בארץ?

קודם כל הישראלים תמיד היו מחוברים בדרך זו או אחרת לאדמה, יותר מהרבה מקומות בעולם. האינטרנט ורשתות הטלוויזיה הזרות הראו לנו שאפשר ליהנות מחיים ירוקים גם בתוך העיר, באמצעות פינה ירוקה בבית, מרפסת מלבלבת וגג שמהווה גינה לכל דבר ועניין. מכאן ועד לאימוץ של הטרנד הדרך היתה מאוד קצרה.

אני זוכר שכאשר הגעתי לתל אביב וחיפשתי את הפינה הירוקה שלי התחלתי לטפח את המרפסת המזערית שלי. מהר מאוד גיליתי שאנשים עוצרים, שואלים ומצלמים אותה כי זה עושה להם טוב.

אז את הטוב הזה אנשים רוצים להכניס הביתה ועכשיו, באמצעות שיטות גידול וטכנולוגיות פשוטות וזולות, זה קל מאי פעם.

לסיום, תן לנו טיפים לגינה האורבנית המושלמת...

• קודם כל חשוב להבין מה המשאבים שיש לנו כדי להגשים את החלום הירוק: כמה כסף אנחנו רוצים להקדיש לזה והכי חשוב – כמה זמן יהיה לנו לטפל בצמחיה. מדובר בשני פרמטרים חשובים שיכריעו האם הגינה שלנו תהיה סיפור הצלחה פורח או משהו צהוב ועצוב שיגרום לנו להרגיש שסתם בזבזנו כסף.

• הטיפ השני הוא להחליט איפה אנחנו שמים את הצמחים, מה כמות האור והחום במקום והאם הם נגישים להשקיה. עם המידע הזה הולכים למשתלה ומדגישים את הנתונים האלה. כמובן שחשוב מאוד ללכת למשתלה שבה יש אנשי מקצוע שיכולים לכוון ולהדריך, לא רק במועד הקנייה אלא גם לאחר מכן.

• הרבה מאוד לקוחות מגיעים אלינו עם חלומות גרנדיוזיים על בית פורח. אני מאוד ממליץ להתחיל בקטן ולהתפתח משם. לא חייבים להתחיל מיד בגינה אקולוגית במרפסת. אפשר להתחיל עם שלושה – חמישה עציצים ולראות איך מתפתחים משם.

• ואם יש לכם גג והחלטתם להפוך אותו לגינה שימו לב: אדמה ומים יוצרים לחץ גדול מאוד על הגג בשל המשקל שלהם. קחו את זה בחשבון ותייעצו אנשי מקצוע שיסבירו לכם מה אתם יכולים לעשות, וחשוב יותר – מה אתם לא יכולים לעשות בגג.

לפרטים נוספים באתר מעוף לחץ כאן>>

לעמד הפייסבוק של הסוכנות לעסקים קטנים לחץ כאן>>

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות