אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נזכרה להיזכר: המהפכה שגוגל פספסה צילום: Google

פרשנות

נזכרה להיזכר: המהפכה שגוגל פספסה

ההכרזה של גוגל בכנס המפתחים השנתי שלה על השקת אפליקציית Allo מזכירה את הניסיון הכושל שלה להתחרות בפייסבוק באמצעות גוגל פלוס. האם מול מיליארד המשתמשים של ווטסאפ יש לה יותר סיכוי?

19.05.2016, 13:22 | עומר כביר

גוגל ניצלה אתמול את הבמה באירוע הפתיחה של כנס המפתחים שלה על מנת להזכיר לכל העולם איך היא הצליחה לפספס את אחת המהפכות המשמעותיות בשוק הטכנולוגיה בשנים האחרונות, מהפכה שעד עכשיו כמעט אף אחד לא שם לב שהחברה פספסה, ומהפכה שלא היתה לה שום סיבה לפספס - מהפכת המסרים המידיים.

קראו עוד בכלכליסט

גוגל, כמובן, לא הודתה בפה מלא שהיא החמיצה את הרכבת. אבל ברגע שחשפה את אפליקציית המסרים המידיים החדשה שלה, Allo, נדלקה הנורה בראש – בניגוד לאפל, פייסבוק ואפילו מיקרוסופט, גוגל לא מציעה תחרות אמיתית בתחום המסרים המידיים. כעת היא תנסה להוריד את הענקית של התחום, ווטסאפ של פייסבוק שלה יותר ממיליארד משתמשים פעילים בחודש, בטקטיקה דומה לזו שבה היא ניסתה להוריד את החברה האם לפני כמה שנים עם גוגל פלוס. אנחנו, לפחות, לא נתפלא אם המהלך ייגמר באותה צורה – כישלון מביך.

גוגל Allo. מעט מדי מאוחר מדי?, צילום: google i/o גוגל Allo. מעט מדי מאוחר מדי? | צילום: google i/o גוגל Allo. מעט מדי מאוחר מדי?, צילום: google i/o

לא ממש ברור איך הצליחה גוגל לפספס את מהפכת המסרים המידיים במובייל. כשווטסאפ הושקה ב-2010 לגוגל כבר היתה פלטפורמה מצליחה בדמות גוגל Talk שהושקה חמש שנים קודם לכן וזכתה לפופולריות הודות לאינטגרציה עמוקה בג'ימייל. כל מה שגוגל היתה צריכה לעשות זה ליצור חיקוי מהיר ויעיל שלה, ובכך לסנדל את החברה ולשלוח אותה לתהום הנשייה לפני שתהפוך לתופעה גלובלית.

אולם גוגל לא השכילה להכיר בחשיבות המהפכה שבישרה ווטסאפ, ובמקום להתאים את הפלטפורמה שלה לעידן המובייל, בחרה להזניח אותה ולהשאיר אותה במעין מצב לימבו לא ברור. ובהתאם, היקף השימוש החל לרדת בהתמדה. 

Allo. החידושים לא מושכים מספיק, צילום: Google Allo. החידושים לא מושכים מספיק | צילום: Google Allo. החידושים לא מושכים מספיק, צילום: Google

ובינתיים, המתחרות של גוגל פנו לביצור מעמדן בתחום. אפל השיקה ב-2011 את iMessage, שכיאה לאפל מאפשר תקשורת רק בין מכשירים מתוצרת החברה; מיקרוסופט רכשה את סקייפ ב-2011 תמורת 8.5 מיליארד דולר והכניסה אותה לתאוצת פיתוח שאפשרה לה לשמר את מעמדה חרף התחרות הקשה; ופייסבוק כמובן רכשה ב-2014 את ווטסאפ בעסקה בשווי של יותר מ-20 מיליארד דולר תוך שהיא מטפחת אפליקציית מסרים מידיים נפרדת ומצליחה בזכות עצמה - פייסבוק מסנג'ר.

רק גוגל נשארה מאוחר, ובניגוד למהפכת הרשתות החברתיות אף אחד לא ממש שם לב לכך עד שהחברה טרחה להזכיר זאת לכולם. אבל מה שעצוב באמת הוא לא הפספוס של גוגל, אלא ההחלטה לנסות ולהחזיר את עצמה לזירה בעזרת שימוש באסטרטגיה שכבר כשלה בעבר – השקת מוצר שהוא בעיקר חיקוי משוכלל של המוצר המצליח.

זה פחות או יותר מה שגוגל עשתה עם גוגל פלוס, התשובה הכושלת שלה לפייסבוק. גם במקרה של Allo גוגל משיקה מוצר שבבסיסו דומה לווטסאפ, בתוספת כמה שכלולים מעניינים. אלו כוללים פיצ'רים כמו Whisper Shout, שיאפשר למשתמש לקבוע את "העוצמה" של התגובה, על ידי בחירה האם הטקסט יופיע בגדול או בקטן.

בנוסף, Allo תלמד את המשתמש ותאפשר לו להגיב במהירות, בשפה האישית שלו, בלי שיצטרך להקליד את המסר בעצמו. כך למשל, כאשר משתמש שולח לחברו תמונה של כלב, Allo תדע לנתח את התוכן של התמונה, את טיב השיחה, את ההקשר ואת הדרך בה המשתמש נוהג להתבטא, ותדע האם מדובר בכלב שלו, בכלב זר או בתמונה שנשלחה לצורך מחקר אקדמי, ותציע למשתמש להגיב בהתאם, בניסוח שיתאים לו. כן תוכל האפליקציה להציע השלמות טקסט חכמות – למשל, אם המשתמשים מדברים על יציאה למסעדה איטלקית, היא תציע מספר מסעדות מתאימות, שבהן יש מקום זמין.

תכונות מעניינות ושימושיות? אין ספק. מספיק כדי להפוך את Allo למתחרה שתאיים על ווטסאפ? בכלל לא בטוח. גם לגוגל פלוס היו יכולות שחסרו בפייסבוק. אבל לרשת החברתית היתה את היכולת החשובה ביותר – מאות מיליוני משתמשים פעילים שיצרו, תקשרו ושיתפו עם בני משפחה וחברים מדי יום.

לגוגל פלוס לא היה את המרכיב הסודי שישכנע אותם לנטוש את הרשת הרחבה שבנו לטובת השממה היחסית של המתחרה החדשה, וספק אם התכונות החדשות של Allo יעשו זאת בתחרות מול ווטסאפ. ראשית, שימושיות ככל שיהיו, בשלב זה הן לא מצטיירות כמשהו מהפכני מספיק על מנת לשכנע משתמשים לעבור לאפליקציה ולמשוך לשם את חבריהם. ושנית, כי פייסבוק ו-ווטסאפ לא יתקשו לחקות את התכונות האלו במידת הצורך, פייסבוק, אחרי הכול, היא לא בדיוק דג רקק בבריכת ה-AI והביג דאטה.

כמו גוגל פלוס, Allo היתה בוודאי זוכה להצלחה אם היתה מגיעה לזירה בשלב מוקדם הרבה יותר, לפני שווטסאפ כבר הפכה למונופול דה-פקטו בזירת המסרים המידיים. אבל בשלב זה, יכול מאוד להיות שזה מעט מדי ומאוחר מדי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
גוגל לא סתם הזניחה את טוק אלא בעטה בו למוות בכוונה רבה
התעקשות מטומטמת לחסל את קליינט דסקטופ עם מיליוני משתמשים - רק על זה מכיע פרס. במובייל מערכת הפעלה עולה עם קליינט אחר לסמס, שמחייב דבקות במטרה של המשתמש אם הוא בכל אופן רוצה טוק. הם עשו השמדת ערך ממוקדת ישר לתוכנית הלימודים של בית ספר לעסקים, כמו שמיקרוסופט עשו למסנג'ר, מוצר מהמדהימים שהם דחפו אותו בכוח לתוך המגרסה של ההיסטוריה כשהוא עדיין חי מאד, לקול צרחות המשתמשים המבועתים.
בבו  |  21.05.16
1.
יש להם סיכוי
סקייפ זה אשפה. פתרונות של אפל לא מעניינים אף אחד. וואטסאפ מתעלמת מצרכני הדסקטופ. טלגרם הצליחה לתפוס נתח שוק משמעותי בזמן קצר ועם משאבים מצומצמים. חדירה לתחום תוכנות מסרים יותר קלה מאשר לתחום הרשתות החברתיות. למשתמש קל להחזיק מספר תוכניות צ'אט מאשר לתחזק כמה פרופילים ברשתות ולכן הוא יהיה פתוח יותר להתנסות. אם גוגל יעשו את העבודה כמו שצריך אז יש להם סיכוי טוב. אני מניח שהם יכשלו אבל זה יהיה רק באשמתם ולא בגלל שהם "אחרו את הרכבת".
א  |  19.05.16