אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה־FDA מספק רוח גבית למאבק המדינה בסוכר

ה־FDA מספק רוח גבית למאבק המדינה בסוכר

החלטת רשות המזון האמריקאית לחייב יצרניות מזון להדגיש את כמויות הסוכר במוצריהן צפויה להקל על יוזמת משרד הבריאות לשנות את סימון המוצרים בישראל

23.05.2016, 08:56 | שאול אמסטרדמסקי

ועדת הרגולציה על מזון של משרד הבריאות קיבלה בסוף השבוע חיזוק בלתי צפוי מצד רשות המזון והתרופות האמריקאית, ה־FDA: בהנחיות חדשות שפרסמה ה־FDA היא קבעה כי על יצרני מזון בארה"ב לסמן מעתה בצורה ברורה יותר את כמות הסוכר המוסף שיש במוצרי המזון. מספר הקלוריות יודגש ויוגדל ובנוסף יחויבו יצרניות המזון לציין כמה סוכר יש במזון (באריזה כולה ובכל מנה), כמה מתוכו הוא סוכר מוסף שאינו חלק טבעי מהמזון, ואיזה אחוז הוא מהווה מהצריכה היומית המומלצת לאדם בוגר. ההנחיות ייכנסו לתוקפן בארה"ב באופן הדרגתי עד לאמצע שנת 2018.

קראו עוד בכלכליסט

מי שעשוי להרוויח מהשינוי הזה בארה"ב הוא משרד הבריאות הישראלי, שמתכנן גם הוא לשנות את האופן שבו יצרניות ויבואני מזון בישראל מסמנים את ההרכב התזונתי של המוצרים. כיום אין חובה חוקית בישראל לסמן את כמות הסוכר במוצרי המזון, אף שכמה חברות עושות זאת באופן וולונטרי בחלק מהמוצרים שלהן, כמו שטראוס.

ההנחיות החדשות של ה־FDA צפויות לשרת את כוונות משרד הבריאות, שעד כה נאלץ להתמודד מול טענות משרד הכלכלה על כך ששינוי סימון המוצרים יטיל עלויות רגולטוריות כבדות מדי על יצרניות המזון וגם יקטין את התחרות. זאת משום שהיבואנים לא יוכלו לייבא מוצרי מזון מחו"ל בגלל חובת הסימון הייחודית בישראל. לכן, ככל שההנחיות החדשות של ה־FDA ייכנסו לתוקף, יוכל משרד הבריאות ביתר קלות לשנות את סימון המוצרים שלו. לפני כחודש אמר מנכ"ל משרד הכלכלה ל"כלכליסט" כי אם חובת סימון המוצרים תשתנה בחו"ל אפשר יהיה לשנות אותה גם בישראל.

  , צילום: ענת רואה צילום: ענת רואה   , צילום: ענת רואה

הילדים בישראל שותים יותר מתוק

בישיבה האחרונה של ועדת הרגולציה על מזון שנערכה ביום חמישי הציג פרופ' אורן שיבולת, מנהל יחידת הכבד בבית החולים איכילוב בתל אביב, את המלצות המדיניות של צוות מקצועי שבראשו עמד למלחמה בסוכר המוסף, כזה שלא נמצא באופן טבעי במזון.

לפי שיבולת, מאחר שכמעט 60% מהסוכר המוסף שאנחנו צורכים מקורו במשקאות ממותקים, האסטרטגיה המומלצת היא להילחם בעיקר במשקאות אלה. לדבריו, הפחתה ניכרת בכמות המשקאות הממותקים שאנחנו צורכים תביא להפחתה ניכרת בכמות הסוכר המוסף שאנחנו צורכים, שפוגע בבריאות הציבור ומגדיל את הסיכוי למחלות כגון כבד שומני, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות נוספות.

הצוות של שיבולת המליץ לוועדת הרגולציה של משרד הבריאות להטיל מס של 20% על משקאות ממותקים מכל סוג ובכלל זה מיצים ותה קר. המלצה נוספת היתה לאסור פרסומות טלוויזיה למשקאות לפני השעה 22:00

משה בר סימן טוב, צילום: עומר מסינגר משה בר סימן טוב | צילום: עומר מסינגר משה בר סימן טוב, צילום: עומר מסינגר

לפי הנתונים שהציגו בפני הוועדה פרופ' שיבולת וד"ר שירה זלבר שגיא, דיאטנית קלינית ממכון הכבד באיכילוב, שיעור הילדים בישראל שצורכים משקאות ממותקים גבוה בהשוואה בינלאומית. לפי המחקר שציטטה ד"ר זלבר שגיא מ־2013, כ־41% מהבנות בישראל צורכות משקה ממותק אחד ביום לפחות ו־45% מהבנים. זאת בהשוואה ל־32% מהבנים ו־25% מהבנות בממוצע מדינות ה־OECD. בציבור הערבי בישראל הבעיה אפילו חמורה יותר, שם מחצית מהילדים צורכים משקה ממותק אחד ביום לפחות.

מנהלת איגוד יצרני המזון עו"ד גליה שגיא, החברה גם היא בוועדה, ביקשה משיבולת וממנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שעומד בראש הוועדה, לנקוט משנה זהירות במספרים כדי שהתקשורת לא תזרע פאניקה מיותרת ולא מבוססת בציבור. לדבריה, הנתונים שהוצגו בפני הוועדה אינם עדכניים ואינם משקפים את המציאות די הצורך. עוד טענה שגיא כי יצרניות המזון מעוניינות לשתף פעולה עם משרד הבריאות בעניין ולא להגיע לכדי התנגשות איתו. בר סימן טוב השיב לה כי "השיח הלעומתי הזה" אינו במקום, וכי תעשיית המזון צריכה להפנים את הטרנד העולמי ולהפוך אותו להזדמנות.

יצרניות המזון החלו להפחית סוכר

משרד הבריאות בונה על כך שהלחץ הציבורי ייאלץ את חברות המזון לשנות את הנוסחאות של המוצרים שהן מוכרות בשביל לא לאבד לקוחות. מבחינת המשרד, היכולת להשתמש ברגישות המוגברת של יצרניות המזון לכל שינוי בטעמי הציבור עדיפה על פני מלחמה מול היצרניות. או במילים אחרות, משרד הבריאות מקווה לגרום לציבור לאלץ את החברות לשנות את מוצריהן, במקום שהוא יכריח אותן לעשות זאת.

ואמנם, חלק מיצרניות המזון לא מחכות וכבר יוצאות במהלכים שיווקיים להשקת מוצרים עם כמות סוכר מופחתת. שטראוס, למשל, צפויה להשיק משקה שוקו ללא סוכר מוסף כלל. בכך שטראוס מצטרפת לשתי המתחרות שלה — תנובה וטרה — שכבר השיקו בשנים האחרונות שוקו ללא תוספת סוכר (עם ממתיקים טבעיים) ועם פחות תוספת סוכר. במקביל, תלמה יוניליוור צפויה להכריז מחר על "מהפכה" בעולם דגני הבוקר שבו היא שולטת, וככל הידוע המהלך צפוי להיות קשור להפחתת הסוכר.

אלי איצקין, מנכ"ל מחלבות שטראוס, הסביר בשיחה עם "כלכליסט" לפני שבועיים כי "מלבד הסיבות הבריאותיות והאחריות שיש לנו לבריאות הציבור זה גם מהלך עסקי, משום שאם לא נעשה אותו תהיה בעיה לעסק".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות