אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרדן תמכור את מניותיה ביבואנית הרכב UMI תמורת 397 מיליון שקל צילום: תומריקו

קרדן תמכור את מניותיה ביבואנית הרכב UMI תמורת 397 מיליון שקל

משפחת עיני תרכוש את מניותיה של קרדן ביבואנית - 46% - שיתווספו ל-50% ממניות החברה שהם מחזיקים כיום. קרדן תרשום רווח של 100 מיליון שקל

23.05.2016, 14:11 | אלי שמעוני

קרדן ישראל הודיעה היום (ב') כי תמכור את כל אחזקותיה ביבואנית הרכב UMI תמורת 397 מיליון שקל. בעקבות המכירה תרשום רווח של 100 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

חברת המזרח שבבעלות משפחת עיני רוכשת את השליטה בחברת UMI (יוניברסל מוטורוס ישראל). משפחת עיני תשלם לקרדן ישראל, שותפתה ב-UMI אשר מחזיקה ב-46.1% מהמניות, סכום של 397 מיליון שקל. העסקה משקפת ל-UMI שווי של 862 מיליון שקל. טרם השלמת העסקה מחזיקה חברת המזרח ב-50% ממניות UMI, ולאחר השלמת העסקה תחזיק חברת המזרח ב-96.1% מהמניות. בשאר המניות (3.9%) מחזיק אביהו בן נון, לשעבר מנכ"ל UMI, אשר שימש בעברו כמפקד חיל האוויר. בהתאם למזכר ההבנות, התשלום במזומן יעמוד על סך של כ- 214.5 מיליון ש"ח, והיתרה תשולם בתשלומים שנתיים, במשך תקופה של עד 5 שנים ממועד השלמת העסקה.

UMI עוסקת בתחום הרכב בשתי זרועות עיקריות: ייבוא והשכרה. הזרוע המרכזית עוסקת בייבוא כלי רכב לישראל. החברה מייבאת כלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורוס האמריקאית תחת המותגים שברולט וקאדילק, וכן של המותג היפני איסוזו. בנוסף מחזיקה UMI במלוא המניות של קרדן רכב, הפועלת בתחום הליסינג והשכרה תחת המותג אוויס. קרדן רכב מחזיקה באוטו איטליה – יבואנית רכב קטנה המשווקת בישראל את רכבי היוקרה פרארי ומזראטי.

לאחרונה, בדירקטוריון קרדן התקבלה החלטה להכניס לUMI שותף שירכוש את מניות קרדן ישראל. בין הגורמים שהביעו עיניין בעסקה נמנו אנשי העסקים רוני בירם וגיל דויטש, לשעבר בעלי השליטה בבית השליטה אקסלנס, המחזיקים כיום, בין השאר, 11% מחברת קרדן יזמות, בעלת השליטה בקרדן ישראל. עם זאת, לאחר משא ומתן נמכרו אחזקות קרדן לחברת המזרח לאחזקות.

UMI היא חברה רווחית. באופן עקבי פעילות ייבוא הרכב רושמת מזה שנים רווח נקי של 50 מיליון שקל בשנה. בשנת 2015 רשמה החברה רווח נקי של 21.8 מיליון שקל בלבד. הסיבה העיקרית להפסד נעוצה במיזוג שנעשה בין פעילות ייבוא הרכב של UMI, ופעילות הליסינג וההשכרה של קרדן רכב. פעילות שהפסידה בשנת 2015 כ-20.5 מיליון שקל. עד סוף 2013 קרדן רכב וחברת המזרח החזיקו במשותף בשליטה ב-UMI, אולם נעשתה עסקת בעלי עניין במסגרתה עברה השליטה בקרדן רכב ל-UMI, וקרדן ישראל (בעלת השליטה לשעבר בקרדן רכב) החלה להחזיק ישירות ב-UMI.

ברבעון הראשון של 2016 רשמה קרדן רכב הפסד של 783 אלף שקל. הפסד זה כולל הטבת מס של 4.75 מיליון שקל, מה שאומר שההפסד לפני מס עמד על כ-5.5 מיליון שקל. דו"חות קרדן ישראל לרבעון הראשון, הכוללים את UMI, טרם פורסמו.

ל-UMI הון עצמי של 620 מיליון שקל, אולם במסגרת UMI מתחבא לא מעט נדל"ן, ששוויו לא רשום בספרים בשווי ההוגן, אלא במחירים היסטוריים: לחברה מרכז לוגיסטי ובניין מטה מרכזי בלוד על קרקע של 66,000 מ"ר, חלק ממבנה משרדים בראשון לציון (בית UMI), מרכז לוגיסטי בחבל מודיעין המשתרע על פני 17 אלף מ"ר, קרקע של 85 אלף מ"ר בפארק תעשיות ראם וכן מרכזי שיווק ומוסכים בחדרה, קרית עקרון, אשדוד ומודיעין.

ביניים: "נפרד מפרארי ומזראטי"

בכוונת חברת המזרח למכור את פעילות אוטו איטליה, יבואנית רכבי היוקרה בשל הפסדים שרשמהץ פעילות זו הפסידה ברבעון הראשון של השנה 350 אלף שקל, וסכום של 18 מיליון שקל בשנת 2015. "פרארי ומזראטי זה משהו שניפרד ממנו או שנפעיל אותו באופן שונה– המצב היום אינו משהו שאני מוכן להשלים איתו", אמר ל"כלכליסט" דוד עיני, מנכ"ל חברת המזרח לאחזקות ומנכ"ל UMI.

"אנו מאמינים בשוק הרכב הישראלי ומתכננים להרחבת הפעילות בשנים הקרובות, לאור השקת דגמים חדשים. בשנת 1993 יצאנו לדרך משותפת שאפשרה לנו להפוך ולהיות גורם מוביל בשוק הרכב בישראל. בשנת 2014 קנינו את חברת אוויס על מנת להרחיב את מוטת הפעילות של החברה והיום אנו לקראת ריכוז כל פעילויות החברה בבית קבוצת UMI החדש בלוד באופן אשר יאפשר לנו להמשיך ולהצעיד את קבוצת UMI קדימה".

בנוגע לקרדן רכב, חברה פרטית שלה אג"ח הנסחרות בבורסה, אמר עיני: "UMI פרטית וקרדן ציבורי - זה מצב לא טוב ולא נכון ואנחנו נשנה אותו. או ששתי החבורת יהיו פרטיות או שאוויס תהפוך לפרטית ו-UMI לחברה ציבורית. זה מצב שלא התאפשר עד כה בגלל פירמידת קרדן".

בנוגע לעזיבת יואב הורוביץ לטובת משרד ראש הממשלה אמר עיני: "אוויס היא חברה גדולה ומשמעותית – היא זקוקה למנכ"ל ונשקול מנכל מבפנים או מבחוץ. ב-UMI לקחתי עלי אחריות כבדה להגדיל את השקעתנו' ועד שלא אחוש שהעיניינים מסודרים לא אעזוב את הכיסא"/

שברולט
שברולט

ביניים: לא אוהבים אמריקאיות

תחום יבוא הרכב נחשב לרווחי מאוד בישראל. בתחום זה חסם כניסה גבוה, בשל הצורך בפריסה של מוסכי שירות והכשרת כוח אדם טכני. עם זאת, תוצאות UMI במשך השנים הצביעו כי החברה התקשתה להפיק רווחים גבוהים בדומה ליבואני הרכב האחרים, דוגמאת דלק מטורס יבואנית מאזדה ופורד.

ל פי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי, נכון לשנת 2015, בה נמסרו 254,748 מכוניות ממוקמת UMI במקום התשיעי בשוק הרכב הישראלי, עם 8,915 מסירות – המהוות 3.5% מכלל השוק.

לשם השוואה, מובילת השוק לשנת 2015, כלמוביל יבואנית יונדאי, מסרה 47,371 מכוניות, המהוות 18.6% מכלל השוק. בשנת 2014 מסרה UMI 14,117 מכוניות – ואילו בשנת 2013 מסרה UMI 8,233 מכוניות חדשות.

שברולט, מותג העוגן של UMI ידעה במהלך השנים האחרונות לא מעט עליות וירידות, שנבעו בין היתר מאי התאמה לשוק הרכב הישראלי, כמו גם מן העובדה שחלק מדגמי שברולט, כדוגמת הקרוז, נמכרו בשוק הפרטי בהנחות גדולות, מה שהביא במקרים מסוימים לזינוק במסירות, אך גם לאיבוד אמון של צרכנים במותג. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה נמסרו בישראל 6,969 מכוניות שברולט, נתון הממקם אותה נכון לשנה שעברה במקום ה-13 בשוק הישראלי.

בשנת 2014 נמסרו בארץ 12,106 מכוניות שברולט, נתון שמיקם את המותג במקום השמיני בשוק ואילו בשנת 2013 נמסרו בישראל 6,680 מכוניות שברולט, נתון שמיקם את המותג במקום ה12 בשוק.

עד אוגוסט 2010 הביאה UMI לישראל את מותג הרכב אופל, אך היא איבדה את הזיכיון עבור קבוצת שלמה. אופל נחשבה בעבר, בעיקר במהלך שנות ה-80 למותג רב מכר בארץ. אלא שתחת UMI הידלדלו מכירותיה באופן ניכר.

על פי נתוני המסירות לשנת 2010, השנה בה החליף הזיכיון ידיים, נמסרו בישראל 887 מכוניות אופל בלבד (מתוך סך כולל של 216,430 מכוניות). בידי היבואן החדש, קבוצת שלמה, זינקו מכירות אופל, שמסרה בשנה שעברה בישראל 4,871 מכוניות חדשות. אופל אינה המותג היחיד שUMI איבדה: ביואיק, מותג שנהנה מהצלחה סבירה בשוק מכוניות המנהלים העממיות, נעלם גם הוא משוק הרכב הישראלי במהלך שנת 2014. הסיבה להפסקת השיווק של מכוניות ביואיק בארץ נובעת מהחלטה של ג'נרל מוטורס העולמית לשווק את מכוניות ביואיק רק בשני שווקים עיקריים - סין וארה"ב.

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות