אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפכה בשידור חי: שידורי הווידיאו החיים משתלטים על הרשת

מהפכה בשידור חי: שידורי הווידיאו החיים משתלטים על הרשת

שורת חידושים שהכניסו פייסבוק וטוויטר לשידורי הווידיאו החיים שלהן מאיימים להפוך את התכונה הנישתית עד כה לטרנד החם הבא של עולם צריכת התוכן

25.05.2016, 13:20 | נמרוד צוק

"ענף הווידאו באינטרנט רותח" הוא משפט שנאמר כל כך הרבה פעמים בשנים האחרונות עד שהפך לסוג של קלישאה. רק שבחודשים האחרונים הוא באמת רותח: פייסבוק הכפילה בשנה שעברה את מספר הצפיות היומי בסרטונים ברשת החברתית ל־8 מיליארד צפיות ביום, ועתה היא דוחפת בכל הכוח את פיצ'ר שידור הווידיאו החי בזמן אמת שהפך לטרנד הלוהט האחרון.

קראו עוד בכלכליסט

גם טוויטר לוחצת על הגז עם הצפה מוגברת של תוכני וידיאו בפיד לצד השקעה באפליקציית הווידיאו החי פריסקופ. בסנאפצ'ט שמים דגש מוגבר על יצירה וצפיה בסרטונים ופחות על צילומי סטילס, שהיו העוגן העיקרי של האפליקציה בעבר, ומתגאים בנתונים טובים אפילו יותר משל פייסבוק עם 10 מיליארד צפיות ביום. יוטיוב של גוגל משקיעה בתכני מקור עבור מנויי שירות הפרימיום Red ומובילה את הפריצה של סרטוני 360 מעלות למיינסטרים.

החזית הפעילה ביותר בשלב זה היא הווידיאו החי, שבו נאבקות פייסבוק וטוויטר. מירקט (Meerkat) הישראלית, שהיתה חלוצת התחום, צפויה לצאת בקרוב מהמשחק לאחר חודשים ספורים של הייפ חזק שאותם התקשתה לתרגם למספרי משתמשים גבוהים ועל רקע הצעדים האגרסיביים שנקטה נגדה טוויטר.

שירות פייסבוק לייב (Live), שנפתח בחודש מרץ לקהל הרחב (אך עדיין לא לכלל המשתמשים) מאפשר לכל משתמש באפליקציות המובייל של הרשת החברתית להעביר שידור חי בזמן אמת מתוך האפליקציה לכלל עוקביו וחבריו, בתוך קבוצה או בדף אירוע. הצופים יכולים להגיב בלייקים או במחוות התגובה האחרות ולכתוב תגובות טקסטואליות שרצות מתחת לשידור. פריסקופ, שאותה רכשה טוויטר לפני שנה ב־100 מיליון דולר, מציעה יכולת דומה באפליקציה עצמאית שמתחברת לשירות המיקרו־בלוגינג לצורכי הפצת התוכן.

המפרסמים כבר חוככים ידיים

שני השירותים עדיין רחוקים למדי מהמיינסטרים: נכון לנתונים האחרונים שפרסמה טוויטר לפני כחצי שנה לפריסקופ יש כ־10 מיליון משתמשים. פייסבוק טרם פרסמה נתונים על היקף השימוש בפייסבוק לייב, אבל מדובר בעשרות עד מאות מיליוני צופים - השידור האחרון שהעביר מייסד החברה מארק צוקרברג בתחילת החודש גרף 3.4 מיליון צפיות. השידור הפופולרי ביותר עד כה בשירות היה סרטון "מסיכת צ'ובאקה השמח" שהגיע בשבוע שעבר ל־140 מיליון איש שצפו בשידור החי או בהקלטה שלו. שתי החברות טרם החלו לשלב פרסומות בשידורים, אבל בתעשיית הפרסום מחכים בקוצר רוח להזדמנות להשתמש בהם בקמפיינים בשל רמת המעורבות הרגשית הגבוהה של הצופים.

מארק צוקרברג. חי ברשת, צילום: צילום מסך מארק צוקרברג. חי ברשת | צילום: צילום מסך מארק צוקרברג. חי ברשת, צילום: צילום מסך

כחלק מהמאבק על הטריטוריה החדשה שיחררו בשבועות האחרונים שתי החברות עדכונים ושיפורים בקצב מסחרר: פייסבוק פתחה אתמול את ממשק התכנות (API) של פיצ'ר

הלייב לשימוש חופשי, מה שיאפשר לשותפי תוכן לשדר באמצעות ציוד מקצועי ותוכנות אחרות ולא רק דרך הטלפון הסלולרי. במקביל הודיעה החברה כי תאפשר שידור חי ללא מגבלת זמן במקום מגבלת 90 הדקות שהנהיגה עד כה. תכונה חדשה אחרת היא אגירת הלייקים והתגובות הרגשיות של הצופים במהלך השידור החי, והצגתן בסיומו לאורך ציר זמן שמאפשר לצופים וליוצרים לדעת מה היו החלקים בשידור שייצרו את התגובות.

במקביל הוסיפה טוויטר לפריסקופ תיבת חיפוש לאיתור שידורים לפי נושאים ואפשרות - מאולתרת למחצה בשלב זה - לשמירת סרטוני השידורים ללא הגבלת זמן לאחר שהשידור הסתיים.

הזדמנות פריצה לשחקנים קטנים

נסיונות קודמים לכבוש את שוק שידורי הווידיאו החיים, כמו אפליקציות Livestream ו־Ustream, לא הצליחו להתרומם עד כה אל מעבר למיליוני משתמשים בודדים. גם יוטיוב, אולי השחקנית הדומיננטית ביותר בתחום הווידיאו, לא ממהרת לקפוץ על העגלה. ליוטיוב יש אמנם כבר זמן רב יכולת להעברת שידורי וידיאו חי אבל היא מסובכת לשימוש ומיועדת למפעילי ערוצים ולא למשתמשים מזדמנים.

הדחיפה המסיבית של טוויטר ופייסבוק, עם זאת, שיוצרת עניין מחודש בקרב משתמשי המיינסטרים סביב הקונספט, עשויה להביא בקרוב לפריחה מחודשת של שחקניות נוספות.

הכסף הגדול של הפרסום בוידיאו והאפשרות ליצור ולהפיץ תוכן לקהלים עצומים במהירות קורצים לא רק לענקיות הטכנולוגיה אלא גם ללא מעט סטארט־אפים קטנים, שרואים הזדמנות לפריצה. ובעוד הראשונות מציגות בעיקר ואריאציות על רעיונות מוכרים עם שינויים קטנים, לצדם מתקיימים אפליקציות מובייל ושירותים שמנסים להציע חשיבה מחדשת, שונה מהיסוד, על האופן בו אנחנו יוצרים סרטונים וצופים בהם.

3 זוויות צפייה אלטרנטיביות

Beme: לצלם בלי לראות

האיש מאחורי האפליקציה, קייסי נייסטאט, הוא כוכב יוטיוב עם 3 מיליון עוקבים שאוהבים את האתגרים שהוא מבצע. לפני כמה חודשים הוא נכנס לתחום הפלטפורמות עם מוצר שמנסה להחזיר את האותנטיות לסרטונים שאנחנו מצלמים דרך הטלפון. במקום שנביים את עצמנו, נצפה, נצלם שוב ונעביר דרך פילטר עד לתוצאה מושלמת, Beme חוזרת לגישה מינימליסטית: לצלם בלי לצפות דרך המסך, בלי לשלוט על הזום או הפוקוס ובלי עריכה או פילטרים.

 , צילום: bebe צילום: bebe  , צילום: bebe

כדי לצלם מסתירים את מצלמת הסלפי והמכשיר מצלם דרך המצלמה הראשית. אפשר לצפות בסרטון לפני שמשתפים אותו עם שאר המשתמשים, וזהו. יותר מ־200 אלף איש כבר הורידו את האפליקציה מאז השקת גירסת האייפון שלה לפני כשנה וגירסת האנדרואיד בתחילת החודש.

Vervid: וידיאו אנכי זה לא פשע

הווידאו האינטרנטי נולד בעולם הדסקטופ של המסכים הרוחביים, לפני שמישהו חשב שמרבית התכנים יווצרו בסמארטפונים — שבהם טבעי לצלם אנכית. התוצאה המעצבנת היא סרטונים אנכיים צרים שמופיעים על רקע שחור. Vervid, אפליקציה שיצרו דניאל פרוקש וג’ון וויילי, החליטה ליצור מרחב מחיה נוח לסרטונים בטלפון שטבעי לצלם בהם לאורך.

 , צילום: vervid צילום: vervid  , צילום: vervid

האפליקציה מבוססת על פיד אופקי שבו הסרטונים פרושים על כל המסך, ומציעה דפדוף נוח באמצעות החלקה, כלי עריכה שניתן יהיה להשתמש בהם ביד אחת בלבד, שיתוף תכנים שנוצרו בסנאפצ'ט או פריסקופ ויצירה נוחה של וידאו בלוג – כל מה שצריך, לטענתם, כדי לנטוש את הסרטונים האופקיים המיושנים לטובת העתיד האנכי.

Findie: סינון למסך הגדול

החברות שעוסקות בווידאו מנסות כבר שנים לספק לצופה חוויה נוחה של "הישענות לאחור", כפי שצופי הטלוויזיה התרגלו לקבל בסלון מחברות הכבלים והלוויין. האתר הבריטי Findie של היזם פול רוברט קארי, מנסה להציג גישה חדשה לניווט וצפייה, שתסייע לצופים לאתר סרטים איכותיים ברשת.

האתר מתבסס על חומרים בלעדיים משלו או מאתרי וידיאו כמו וימאו, שעוברים סינון קפדני על ידי עורכים אנושיים ואלגוריתם. הסרטים מוצגים בשורות נוחות שבהן סרטון גדול ושניים קטנים. יש הצגה מקדימה לכל סרטון, אפשרות לשמור סרטון לצפייה מאוחרת, מצב שמאפשר לעבור בין הסרטונים במסך מלא, ופילטר שמסנן את התוצאות כך שיתאימו לבית, למשרד, לצפייה בציבור או לילדים. 

תגיות