אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפס קילומטר, לא אפס בעיות צילום: קיה

בדיקת כלכליסט

אפס קילומטר, לא אפס בעיות

החיבה הגוברת של הישראלים למכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הביאה לפריחתם של אתרי מכירות מקוונים. אלה אמנם מציעים מכוניות חדשות במחירים אטרקטיביים, אולם מבדיקת כלכליסט עולה שלא פעם תמונת הרכב המוצע למכירה היא אילוסטרטיבית בלבד, ובפועל הלקוח מקבל רכב מדגם מיושן יותר. מלבד זאת, זהות חברת הליסינג שממנה מגיע הרכב מתבררת רק לאחר הרכישה

06.06.2016, 08:28 | תומר הדר

תופעת מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר הולכת וצוברת פופולריות בשוק המקומי, ונראה שיש מי שמנצל זאת. עשרות אתרי אינטרנט הפעילים כיום בישראל מציעים מכוניות חדשות במחיר הנמוך משמעותית ממחיר המחירון הרשמי של יבואניות הרכב. אלא שלא פעם קורה שהלקוח מזמין מכונית על סמך תמונה שהוא ראה באתר, ובפועל, בלי שמישהו עדכן אותו, הוא מקבל מכונית שונה מהדגם שהוא הזמין, כלומר דגם מיושן יותר.

חברות הליסינג חולשות על 40% משוק המכוניות החדשות, ועל פי הערכות ב־2015, מכירותיהן של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר עשויות להגיע ב־2015 ליותר מ־10% מהשוק. העיקרון הוא פשוט: מכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים הן מכוניות חדשות לחלוטין אשר נמכרות לחברות הליסינג. רק שבמקום שהמכונית תירשם על שם חברת הליסינג ותגיע לידיו של עובד בחברת הייטק, שייסע בה מספר שנים עד למועד מכירתה, המכונית נרשמת כיד ראשונה על שמה של חברת הליסינג - ומועברת ישירות אל מגרש המכירה של חברת הליסינג. הקונה בפועל הוא כבר בעצם יד שנייה. וזה בדיוק מה שמוריד את עלות הרכב: חברת הליסינג רוכשת את המכונית בהנחה, גוזרת חלק מן ההנחה לכיסה – ומוכרת את המכונית ללקוח, עדיין בהנחה בהשוואה למחיר המלא אצל יבואן הרכב. במילים אחרות, בעליו הראשונים של הרכב, זה שקורע ממנו את הניילונים, הוא בעצם יד שנייה, אחרי חברת הליסינג.

על רקע הפופולריות הגוברת של הטרנד החלו לאחרונה לפרוח המכירות המקוונות של יד ראשונה אפס קילומטר, וכיום קיימים בשוק לא מעט גופים שמציעים שירותי מכירה אינטרנטיים שלחברות הליסינג אין. על פי החוק הישראלי, למכוניות יש "תאריך תפוגה", כלומר מהיום בו המכונית יוצרה ועד היום שבו היא נמכרת אסור שתחלוף יותר משנה. אם חלפה שנה, יבואן הרכב חייב לרשום את הרכב כיד שנייה. החוק נועד בפועל להגן על הצרכן, כלומר לוודא שהצרכן לא רוכש מכונית שנדרשה לעמידה ממושכת במחסנים שהביאה להידרדרות במצבה. ולכן כשרכב מדגם מסוים "חוגג" 11 חודשים מיום ייצורו, ממהר יבואן הרכב למכור אותו, לעתים לידי חברת ליסינג. במצב כזה נוצרת הצפה של השוק במכוניות מדגם מסוים, וחברות הליסינג ממהרות להעביר את הרכבים הלאה, כלומר ‑ לאתרי אינטרנט המתמחים במכירת מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר.

 דוגמאות להצעות באתרי המכירות המקוונים דוגמאות להצעות באתרי המכירות המקוונים  דוגמאות להצעות באתרי המכירות המקוונים

אוספים הצעות ופונים לחברת הליסינג

ברכישה של מכונית יד ראשונה אפס קילומטר מאתרים מקוונים שאינם שייכים באופן ישיר לחברות הליסינג טמונים אמנם יתרונות רבים – כגון רכישת מכוניות חדשות לחלוטין במחירים נמוכים משמעותית מאלה של יבואני הרכב, ולעתים אף מאלה של חברות הליסינג ‑ אולם לא פעם היא עלולה להתגלות כעסקה בעייתית ביותר.

רכישה מקוונת של מכוניות אפס קילומטר נעשית מחברות ליסינג, אולם אולם על ידי מתווכים. כיום חלק ניכר מחברות הליסינג מחזיקות במערכי מכירה מקצועיים, אך מכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים עלולות להיות משווקות לא על ידי חברות הליסינג עצמן, אלא על ידי אין־ספור קבלנים אשר מעוניינים לנגוס בנתח מעוגת הרווחים.

אתרי המכירות המקוונות לא תמיד מחזיקים ברשותם את המכוניות המוצעות באתר, ולקוחות עלולים למצוא את עצמם מזמינים מכונית שכלל אינה קיימת. "כיום, כדי להקים אתר אינטרנט למכירה של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים, צריך רק איש מחשב וכמה שעות פנויות", מסביר מנכ"ל של אחת מחברות הליסינג הגדולות. "אתה נתקל באינטרנט לעתים באתרים גדושים בתמונות של מכוניות חדשות ונוצצות, במחירים אטרקטיביים מאוד, שכלל אינם קיימים במציאות.

"בעל האתר מפרסם מכונית יד ראשונה אפס קילומטר במחיר שהוא רואה לנכון. אחרי שהוא אוסף הצעות מלקוחות, הוא ניגש אל חברות הליסינג ומודיע להן שהוא צבר קבוצה של לקוחות לדגם מסוים, במחיר מסוים, והוא מעוניין לקבל עמלה על כל מכונית. בחלק מן המקרים אנו אומרים שמדובר במחיר או באדם שאינו מקובל עלינו, ואז הבעלים של אותו אתר נאלץ לבצע התמחרות בין כמה חברות ליסינג. אם בחברות הליסינג כולן לא רוצים לעבוד איתו, הוא חוזר אל האנשים שהשקיעו אצלו כסף ואומר להם שאין לו את המכוניות במלאי".

מי האבא? לא מגלים מי חברת הליסינג

בעיה אחרת היא זהות המוכר. באופן טבעי מי שרוכש מכונית שרשומה על שם חברת ליסינג יהיה מעוניין לדעת אם מדובר בחברת ליסינג גדולה, האם היא חברה יציבה ומה המוניטין שלה. עם זאת, באתרי המכירות המקוונות לא תמיד ברור ממי רוכשים את הרכב, הם אינם מזוהים עם חברת ליסינג ספציפית. אתרים כאלה מעניקים לרוכש את התחושה שמדובר בזירת מסחר בין כמה חברות, מה שמאפשר כביכול להשיג את העסקה הטובה ביותר.

בבדיקות שביצע "כלכליסט" מול מספר אתרי מכירות גדולים, עולה ששיטת הפעולה דומה: האתרים מציגים דגמי רכב רבים, בחלקם לצד תמונת הרכב יש כותרת מאירת עיניים המודיעה כי עד לרגע זה נרכשו באתר עשרות רכבים מדגם זה. כדי לרכוש את הרכב יש לשלם מקדמה, נמוכה יחסית, ולהמתין לשיחת טלפון מנציג מכירות של האתר. לכאורה פשוט. אולם אחד הנעלמים הגדולים ביותר הוא ממי רוכשים את המכונית. על השאלה הפשוטה הזו לא הצלחנו לקבל תשובות במספר אתרי מכירות. "את המכונית תספק לך חברת ליסינג מוכרת", התעקש נציג המכירות באחת מאתרי המכירות המקוונים הגדולים. "זהות חברת הליסינג לא כל כך משנה לך, היד הראשונה היא ליסינג, היתר לא צריך להיות אכפת לך", התעקש נציג אחר. "אנחנו עושים בשבילך שוק ומביאים את הדיל הכי טוב", הסבירה נציגה אחרת. התנאי שהוצג בפנינו במספר מקרים היה שנשלם קודם כל מקדמה עבור המכונית.

בנוגע לאמיתות הנתון המייצג את מספר המכוניות שנמכרו עד כה, אומר אחד מיבואני הרכב: "הנתון שבו כתוב באתר כמה מכוניות כבר נרכשו מצוץ מהאצבע בחלק מהמקרים. באחד מאתרי המכירות האלה צוין בזמנו שכמה עשרות יחידות של רכב הכביש שטח החדש שלנו כבר נמכרו באתר הזה, כשאנחנו אפילו לא זכינו עדיין למכור בעצמנו גלגל אחד. לפעמים רכב חדש מופיע, כזה שרק הוצג בישראל, ובאתר כבר כתוב שמכרו ממנו 200 יחידות".

בעיה אחרת היא המפרט הטכני המוצג באתר. יבואני רכב וחברות ליסינג מחויבים על פי חוק להציג את הציון הירוק של המכונית ואת צריכת הדלק שלה. אלא שכשמתרחקים ממחוזות היבואנים והליסינג, מתרחקים גם מהנתונים האמיתיים. רוב אתרי המכירות של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר מפרט טכני אירופי, ולא פעם מדובר במפרטים שגויים. עיקר הבעיה נוגע לדגמים שיצאו בגרסאות מחודשות. באולמות התצוגה של יבואני הרכב או של חברות הליסינג ניתן לברר באיזו מכונית יד ראשונה אפס קילומטר מדובר, בדגם הישן או החדש. לעומת זאת, מספר אתרים הציגו למשל תמונות של דגמים חדשים של קיה ספורטאז', אופל אסטרה ויונדאי אלנטרה, כאלה שהוצגו על ידי היבואן לאחרונה בישראל, אך המפרט הטכני שהוצג באתר תאם דווקא את זה של הדגמים הישנים, שאזלו בסוכנויות אך עדיין ניתנים לרכישה מחברות הליסינג שצברו מכוניות כאלה.

מבטיחים לספק דגמים שלא הגיעו לארץ

בחלק מן האתרים הוצגו תמונות ומפרטים של מכוניות שמעולם לא יובאו לישראל, כדוגמת שברולט קרוז מודל 2016, וצוין שם שהאספקה תתרחש בתוך ימים ספורים. מדובר במודל שיגיע לישראל ככל הנראה בשלהי השנה. האתרים הללו מגנים על עצמם באותיות הקטנות שהם מצרפים לכל דגם, שם מצוין כי המכונית שמוצעת למכירה עשויה להיות אחרת מזו שהלקוח יקבל בסופו של דבר. בחלק מן האתרים מופנה הגולש אל אתר יבואן הרכב "כדי לקבל את מלוא המידע" על המכונית החדשה. אחרים כותבים כי המפרט אשר מופיע באתר המכירה משמש" לצורך מידע", וכי בפועל האחריות לבדוק אם אכן מדובר ברכב הרצוי מוטלת על הלקוח.

יש להדגיש שלא כל רכישה של מכונית "יד ראשונה אפס קילומטר" היא בהכרח רכישה שגויה. בחלק ניכר מן המקרים מדובר במכוניות אמיתיות לחלוטין – ובעסקאות אשר טומנות בחובן הזדמנות לקבלת הנחה נאה ביחס למחיר הרשמי של יבואן הרכב.

עם זאת, בחלק מן המקרים הלקוח עלול בהחלט ליפול בין הכיסאות. כדי לוודא שמדובר בעסקה אמיתית, יש לדרוש קודם כל לדעת מאיזו חברת ליסינג היא מגיעה. אם נציגי האתר מסרבים לענות לכם על כך, או שהם מתנים את קבלת המידע בתשלום מקדמה, מומלץ לוותר על העסקה. מלבד זאת, יש לדרוש התחייבות בכתב שהמכונית שאתם מזמינים באתר היא גם המכונית שעומדת להימכר לכם. כמו כן יש לבדוק היטב את האותיות הקטנות, ובמיוחד את מפרט הדגם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה אינו אחראי על פרסומים המתפרסמים באתרים שונים בכל הנוגע למכירת כלי רכב חדשים, אלא רק על פרסומים שעולים באתר המשרד. סוחרי הרכב מחויבים לעבוד בכפוף לחוק גילוי נאות, ולמסור לרוכשים את כל נתוני הרכב (מועד עלייה לכביש, נפח מנוע וכדומה). יצוין כי בכלי רכב של "אפס קילומטר" ישנו רישיון רכב, המשקף הלכה למעשה את כל נתוני הרכב".

תגיות