אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיהי לינקדאין: הנטוורקינג שמחוץ לרשת צילום: בלומברג

מיהי לינקדאין: הנטוורקינג שמחוץ לרשת

הרשת החברתית שנוסדה ב-2002 לא השתנתה מהותית מאז, אם כי חלק מהפיצ'רים שהוסיפה לאורך השנים הגיעו מ־16 החברות שרכשה בדרך

14.06.2016, 11:10 | נמרוד צוק

לינקדאין, הרשת החברתית המובילה כיום בתחום הנטוורקינג, נוסדה בדצמבר 2002 על ידי ריד הופמן, אלן בלו ושלושה יזמים נוספים. חצי שנה לאחר מכן עלתה לאוויר הגרסה הראשונה של האתר, ובסוף 2003 קיבלה החברה את ההשקעה הראשונה שלה, 4.7 מיליון דולר מקרן סקויה. עד 2008 הושקעו בחברה עוד 98.5 מיליון דולר בארבעה סבבי גיוס שבהן השתתפו קרנות הון סיכון וגופי השקעה כמו גריילוק, ספיר, גולדמן־זקס, המשקיע ג'וש קופלמן וחברת SAP. ב־2011 יצאה החברה להנפקה בבורסת ניו יורק, לפי שווי של 4.25 מיליארד דולר. כיום עומד שווייה הבורסאי על 17.5 מיליארד דולר, כמחצית מערך המניות בנקודת השיא שלה בתחילת 2015, ויש לה כ־400 מיליון משתמשים רשומים, מהם כ־100 מיליון פעילים מדי חודש, נכון לסוף 2015.

קראו עוד בכלכליסט

הופמן, הרוח החיה מאחורי לינקדאין, הוא יזם סדרתי בוגר סטנפורד והרווארד שהחל את דרכו בתעשייה כארכיטקט ממשק משתמש באפל באמצע שנות התשעים. בהמשך התמנה למנהל מוצרים בפוג'יטסו, וב־1997 הקים את החברה הראשונה שלו, אתר שידוכים ורשת חברתית בשם SocialNet. לאחר שכשלה הוא הצטרף לצוות הניהול של פייפאל, שממנו פרש כדי להקים את לינקדאין. כיום הוא יו"ר לינקדאין, חבר דירקטוריון בזינגה ובמוזילה ואחד השותפים בקרן גריילוק.

מבחינת היכולות שהחברה מציעה למשתמשים, הבסיס לא השתנה בצורה דרמטית מאז הקמתה: עמוד פרופיל לכל משתמש, המתפקד כגרסה מקוונת של קורות חיים, ואפשרות ליצור רשת קשרים עם עמיתים למקצוע. העמוד משמש ככרטיס ביקור וכערוץ לפניות בנושאים מקצועיים, ובענפים מסוימים ככלי לקידום הקריירה ולחיפוש עובדים. בהמשך הוסיפה החברה פיצ'רים נוספים כמו מודעות דרושים, קבוצות דיון מקצועיות, המלצות של עמיתים, פרסום תכנים, יצירה של רשימת מיומנויות הזוכות לדירוג על ידי החברים, מערכת צ'ט פנימית וגרסאות מובייל.

חלק מהפיצ'רים והטכנולוגיות הגיעו מ־16 החברות שלינקדאין רכשה במהלך השנים, בסכומים שנעים בין 600 אלף דולר ל־1.5 מיליארד דולר. בין היתר היא רכשה את Lynda.com, יצרנית תוכנות הלמידה המקוונת המובילה, ואת מנוע החיפוש של IndexTank או SlideShare, שיצרה כלי לשיתוף תכנים באתר, ומרבית האחרות פיתחו מוצרים בתחום התעסוקה וכוח האדם.

ב-2013 החברה נאלצה לשלם כ־13 מיליון דולר בפשרה משפטית שבה נטען נגדה כי היא שולחת הזמנות אוטומטיות לאנשי קשר של משתמשים בלי לבקש אישור.

תגיות