אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זה מדעי: חוקרים מצאו את הדרך הטובה ביותר לפטר עובדים צילום: Bigstock

זה מדעי: חוקרים מצאו את הדרך הטובה ביותר לפטר עובדים

נמצא כי האופן שבו מעסיק מנהל את שיחת הפיטורים יכולה לשנות מהקצה אל הקצה את תחושתו של העובד המפוטר. למרבה הצער, מנהלים רבים מגיעים למעמד לא מוכנים. מה צריך לדעת?

16.06.2016, 14:20 | שירות כלכליסט

פיטורי עובדים הם חלק אינטגראלי מעבודתם של מנהלים רבים. אולם לעיתים קרובות מידי הם מגיעים למעמד זה לא מוכנים כמו שצריך.

יש להבין שכמו בתחומים רבים אחרים בחיים, זה לא מה שאתה עושה, אלא איך שאתה עושה את זה.

קראו עוד בכלכליסט

חוקרים מצאו כי האופן שבו מעסיק מנהל את שיחת הפיטורים יכולה לשנות מהקצה אל הקצה את תחושתו של העובד המפוטר. לדוגמא, שימוש בטון פאסיבי, והתייחסות הוגנת לעובד חשובים ביותר כאשר יש לבשר את הבשורה המרה לעובד.

העברת ידיעות רעות, בייחוד אם מדובר בפיטורי עובד, היא נושא שלא נהוג לשוחח עליו בקרב מנהלים בכירים.

פיטורי עובד (אילוסטרציה). זוהי לא הדרך המומלצת, צילום: שאטרסטוק פיטורי עובד (אילוסטרציה). זוהי לא הדרך המומלצת | צילום: שאטרסטוק פיטורי עובד (אילוסטרציה). זוהי לא הדרך המומלצת, צילום: שאטרסטוק

למרבה הצער, אין כלים רבים המבוססים על ממצאים אמפיריים היכולים לשמש כקווים מנחים לניהול שיחות פיטורים, אולם צוות חוקרים מאוניברסיטת סאארלנד בגרמניה ניהלו לאחרונה ניסויים כדי לקבוע מהם הפרוטוקולים המומלצים ביותר לאמץ בעת העברת חדשות רעות לעובד.

באמצעות מגוון משחקי תפקידים פסיכולוגיים, פיצלו החוקרים את המשתתפים לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה הנחיות לגבי האופן הנכון לנהל שיחת פיטורים ולהתייחסות נאותה לעובדה. הקבוצה השנייה נתבקשה לנהל שיחות פיטורים ללא הכנה מוקדמת.

החוקרים מצאו כי באמצעות הנחייה נכונה של מנהל כיצד להעביר לעובד חדשות רעות, יכולה לשנות מהקצה את הקצה את האופן שבו מקבל העובד את החדשות. הם מצאו שהעובדים קיבלו באופן חיובי יותר את הידיעות כאשר המנהלים קיבלו הכשרה מוקדמת וניהלו את השיחה כראוי.

"במחקר שני, ביקשנו לבדוק אם התפיסה של התנהלות 'קורקטית פורמאלית' או של 'הוגנות' הייתה מרכיב חשוב באופן שבו קיבלו המפוטרים את הידיעה", אמרה מנואלה ריכטר, החוקרת הראשית.

בניסוי זה, שתי קבוצות קיבלו הכנה דומה אולם רק קבוצה אחד קיבלה הכנה לגבי יחס הוגן. הוגנות כוללת מרכיבים כגון שקיפות של התהליך ויחס של כבוד לעובד.

"מצאנו שלמעשה היחס ההוגן הוא המרכיב הקריטי בהתייחסותו של המפוטר", אמרה ריכטר. עובדים שפוטרו בידי מנהלים שקיבלו הכשרה לגבי קורקטיות פורמאלית בלבד, חשו תחושות קשות בדיוק כמו עמיתיהם שפוטרו בידי מנהלים שלא קיבלו הכשרה כלשהי.

המנהלים שקיבלו הנחיות לגבי יחס הוגן, הסבירו בשיחת הפיטורים לעובד כי פיטוריו לא משקפים את היכולת של העובד כי אם נובעים מקשיים כלכליים שהחברה נקלעה אליהם ושבגינם היא נאלצת לקצץ בכוח אדם.

צוות החוקרים סבור כי יש פוטנציאל עצום ביישום ממצאים אלו בנהלי עבודה. "מחקרים מסוג זה מקלים על כל המעורבים בהתמודדות עם התהליך של העברת חדשות רעות או קבלתן".

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
נדמה שהכתב כשל בהבנת המחקר. לומד לעובד שהוא
נדמה שהכתב כשל בהבנת המחקר. לומד לעובד שהוא מפוטר עקב קשיים כלכליים של החברה ולא כתוצאה מחוסר שביעות רצון של החברה מעבודתו זה לא יחס הגון, אלא שקר (בהנחה שזו הסיבה היא חוסר שביעות רצון) וברור שאדם ירגיש אחרת כי משקרים לו - אז הוא חושב שהסיבה לפיטורים היא לא באשמתו. ואם זה לא שקר אלא האמת, אז ברור שהעובד לא יחשוב שההוא אשם בפיטוריו. כך או כך, זה לא היחס ההוגן כפי שהשתמע מהכתבה.
8Ball  |  18.06.16
10.
רק ועד עובדים מאורגן וחזק ימנע פטורי עובדים
רק ועד עובדים מאורגן וחזק ימנע פטורי עובדים . או לפחות ידאג לעובדים לתנאי פטורים ופרישה הוגנים .כל הכבוד לעובדי ECI שאזרו אומץ ויצרו ועד . וזאת לאחר השלכת עשרות עובדים ותיקים ומסורים שהיו חתומים על חוזה אישי . רק חוזה קיבוצי ועד עובדים ועובדים מאורגנים .
Anchor  |  17.06.16
לכל התגובות