אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אושר: חניון שפירים בכניסה לנתיב המהיר לתל אביב יוכפל צילום: רודי אלמוג

בלעדי לכלכליסט

אושר: חניון שפירים בכניסה לנתיב המהיר לתל אביב יוכפל

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה הקמת קומת חניה נוספת במתחם חנה וסע במחלף שפירים. בנוסף, מקדם מינהל התכנון במשרד האוצר הקמה של שלושה מתחמים חדשים על הצירים המרכזיים לתל אביב, בהם יהיו יותר מ־10,000 מקומות חניה

15.06.2016, 06:51 | אביב גוטר

צעד נוסף בתוכנית להרחבה והקמה של מתחמי חנה וסע להסעת נוסעים לתל אביב וחזרה — הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תוכנית המתאר להרחבת מתחם חניון שפירים בכ־2,000 מקומות חניה נוספים. התוספת תתבצע באמצעות בניית קומה נוספת ובכך תכפיל את קיבולת הרכבים שהחניון יכול להכיל.

קראו עוד בכלכליסט

בנוסף להרחבת מתחם שפירים מקודמות בימים אלו שלוש תוכניות נוספות לבנייה של מתחמי חנה וסע חדשים: בסמוך לקיבוץ שפיים, בצומת מורשה ובמחלף מבוא איילון (ראשל"צ).

המתחם בשפיים תוכנן על ידי ראש מינהל נתיבים מהירים בנתיבי איילון ניצן יוצר והיא עתידה להיבנות בין שלושה כבישים: כביש מספר 2, כביש מספר 20 (נתיבי איילון) וכביש מספר 541 שייסלל בעתיד מכיוון דרום. השטח שייווצר בין הכבישים מיועד כיום לשימושים חקלאיים ויהיה בן כ־610 דונם, מתוכם 230 דונם יוקצו להקמת החניון.

מתחם חנה וסע בשפיים יהווה מתחם תחבורה משולב עם חניון שיכלול כ־6,700 מקומות חניה, כ־80 מקומות עבור חניון לילה לאוטובוסים, מקומות חניה לאופניים ואופנועים, רציפים ל־4 קווי השאטלים וגשר להולכי רגל שיוביל לרציפי תחנת הרכבת שתקום ממזרח למתחם.

שתי התוכניות הנוספות מקודמות בימים אלו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, כאשר כל אחד מהחניונים יכלול כ־2,000 מקומות חניה.

נתיבי תחבורה ציבורית לעידוד השימוש בחניונים

לכל אחד משלושת המתחמים העתידיים יוקצה נתיב תחבורה ציבורית מיוחד כפי שפועל כיום הנתיב המהיר בכביש מס' 1. על פי דו"ח התכנון, נתיב התחבורה הציבורית הראשון שיוקם יהיה ממחלף מבוא איילון ועד לכביש 5 ויהיה מוכן לשימוש בשנת 2021. אחריו ייסלל נתיב ממחלף פולג ועד לכביש 5, ואילו הנתיב השלישי יוקם בכביש 5 באזור מחלף קסם ויגיע עד לצומת גלילות. בעתיד מתוכננים לסלול נתיבי תחבורה ציבורית גם בכיוונים ההפוכים לכל מסלול.

הקמת נת"צים מהירים נועדה לעודד מהנהגים לנטוש את הרכבים הפרטיים ולהשתמש בתחבורה ציבורית מהירה במטרה לחסוך בזמן נהיגה בשעות העומס ובעלויות החניה. לצמצום מספר הרכבים שיעלו על כבישי ישראל יתרונות נוספים שמתבטאים בחיסכון צריכת הדלק והאנרגיה, צמצום זיהום האוויר במרכזי הערים וחיסכון במקום, מבחינה נדל"נית, שיפנו כלי הרכב הפרטיים לטובת שימושים ציבוריים אחרים כמו הגדלת מדרכות, סלילת נתיבי אופניים ועוד.

אף שמאז שפועל הנתיב המהיר בכביש מספר 1 התקצרו הפקקים לתל אביב, הנתיב המהיר זכה ללא מעט ביקורת בטענה כי הוא משמש רק את אלו שביכולתם, או ביכולת מקום העבודה שלהם, לממן את מחירי הנסיעה בנתיב, שנעים בין 7 שקלים בשעות הפנויות ל־104 שקל בשעות העומס.

השאטלים עומדים בפקקים בדרך חזרה מתל אביב

לשאטלים המופעלים כיום ממתחם שפירים לכיוון תל אביב יש שני קווים בלבד הנוסעים למתחם הבורסה ברמת גן ולקריה. לאחרונה הועלו טענות בנוגע לצורך בקווים שיעצרו באזורי תעסוקה נוספים כמו באזור הסיטי (אלנבי ושדרות רוטשילד), אוניברסיטת תל־אביב ורמת החייל. מחסום נוסף לשימוש בשאטלים הוא העובדה שאין נתיב תחבורה ציבורית בדרך חזרה אל מתחם שפירים, דבר שגורם לנוסעים בשאטלים לעמוד בפקקים ומוריד את יעילות השימוש במתחמים.

דרור גרשון, מנכ"ל מרחב — התנועה לעירוניות בישראל, מסר כי "מדובר ביוזמה מבורכת. עידוד הציבור הישראלי לנסוע באמצעות תחבורה ציבורית צריכה להיות מטרה לאומית משום שלוקח זמן להטמיע את דפוס ההתנהגות הזה".

תגיות