אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם תואר מפוצץ בעבודה הוא תחליף טוב להעלאת שכר? צילום: בלומברג

האם תואר מפוצץ בעבודה הוא תחליף טוב להעלאת שכר?

מסמנכ"ל הכיף ועד מנהל מכירות נינג'ה - האם תארים לא קונבנציונלים מספקים את העובדים ומרשימים את המעסיקים הפוטנציאלים, או שהם נותרים בגדר קוריוז

20.06.2016, 10:56 | כרמית עירון פלר

התופעה של הענקת תארים מפוצצים בעבודה על חשבון העלאות שכר אינה חדשה או מוגבלת רק לעמק הסיליקון. כבר בשנות ה-80 בתכנית הטלוויזיה המצליחה "חופשי על הבר" זכתה הדמות של וודי הרלסון בתואר ברמן בכיר. התופעה התפשטה מאז הבדיחה הזו וכיום אפשר למצוא אנשים שתפקידם מוגדר כגורו IT, מנהל מכירות נינג'ה, שגרירי השגשוג ואפילו סמנכ"ל כיף ראשי. השאלה כמובן היא האם זה באמת עובד ומצליח לספק את העובדים?

טום שילדס, סגן נשיא בכיר לאסטרטגיה בחברת הפרסום המקוון AppNexus בסן פרנסיסקו, אמר לאתר מרקט ווץ' כי הענקת תארים אזוטריים לרוב עובדת בתחומי ההיי טק והקריאייטיב, בייחוד אם שוק העבודה רותח. לדבריו, מייסד יאהו ג'רי יאנג ככל הנראה הוא שהתחיל את המגמה, כשהעניק לעצמו את התואר "יאהו ראשי" (Chief Yahoo) כשהקים את חברת האינטרנט ב-1994. "תארים כאלה מעבירים מסר של העדר קונבנציונאליות", מסביר שילדס. "זו המותרות שמתלווה לאנשים שלא חושבים בתוך הקופסה. סטארט-אפ שיש לו סמנכ"ל רעיונות ראשי, מצביע על כך שיש לו את המשאבים לעשות עוד דברים והוא מצליח מספיק כדי להוסיף תפקידים מסוג זה".  

קראו עוד בכלכליסט

וינט סרף, סגן נשיא ו"מטיף טכנולוגי" בגוגל וינט סרף, סגן נשיא ו"מטיף טכנולוגי" בגוגל וינט סרף, סגן נשיא ו"מטיף טכנולוגי" בגוגל

לדברי רז מצנע, מנכ"ל Attract & Retain, חברת ייעוץ למיתוג מעסיקים, לאחרונה ישנו טרנד גם בתחום משאבי האנוש להחליף את השם בשמות כמו "קצין אנשים ראשי" (Chief people officer), "ראש חווית העובדים" ו"מאסטר של אושר". הוא אומר כי "התואר מגדיר אותנו, אך אם הוא ריק מתוכן, זה לא מה שישאיר עובדים במקום עבודה. מנהלים צריכים לספק לעובדים תמריצים פנימיים ולא חיצוניים כמו טייטל, אלא כאלה הקשורים בעבודה עצמה". עם זאת, מצנע מסייג ואומר כי לתארים יש יותר חשיבות מבעבר: "היום אנשים הרבה יותר חשופים לטייטל של אחרים – בין אם בלינקדאין וברשתות חברתיות אחרות ובין אם בחיפוש משרות".

ג'ואן לוברג, קואצ'רית קריירה מקנדה מציינת כי בעולם ההייטק, העובדים, ובייחוד הצעירים, יכולים לכנות את עצמם בכל תואר שירצו, כל עוד הם הרוויחו אותו ביושר ויכולים להדגים מה הפירוש שלו. "אם יש לכם תואר ייחודי לתפקיד מחברה מוכרת, ואתם יכולים להוכיח שיישמתם את התואר, אז מצבכם מעולה", היא מסבירה. "אחרת, המגייסים יבינו שמדובר בתואר בלי בסיס".

סמנכ"ל הכיף בחברת טרוולרס בארה"ב, צילום: travelersfinancial.com סמנכ"ל הכיף בחברת טרוולרס בארה"ב | צילום: travelersfinancial.com סמנכ"ל הכיף בחברת טרוולרס בארה"ב, צילום: travelersfinancial.com

יש לקחת בחשבון עם זאת, כי אם אתם מחזיקים בתפקיד שכולל תחומי אחראיות נרחבים ונחשב בדרג גבוה יחסית, אז תואר "חמוד" מדי יכול לערער על כך. באותה מידה התואר סמנכ"ל כייף ראשי יכול לעבוד לשני הכיוונים. אם מדובר באדם שתפקידו מסתכם בהבאת בירות לאירועים של החברה, אז התואר גורם לו להישמע חשוב מכפי שהוא באמת, אך מנגד בסקטור ההייטק המחפש עובדים כל הזמן, מנהל שמעבר לתחומי האחריות הישירים שלו גם דאג לשמור על המורל של העובדים, קרוב לוודאי שיזכה לתשומת הלב של המגייס.

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בעת הוספת תארים ייחודיים לקורות החיים הוא שמעסיקים רבים בודקים את היסטוריית השכר של המועמד ואם היא לא תואמת לתחומי האחריות שמצוינים בקורות החיים, הם יבינו שעומד לפניהם מקרה המכונה "תואר גדול – בלי כסף". לוברג מוסיפה כי בזמנים של האטות כלכליות דווקא עדיף להיות "מסורתיים וקונקרטיים יותר".

המגמה הזו עלולה גם לעלות לחברות. הרי בסופו של דבר העובד ירצו גם ליהנות מהעלאת שכר ולא להסתפק רק בתואר משעשע. "אם הם עושים את העבודה, הם ירצו בסוף לקבל עליה כסף", מסכם האריסון אלמן, מגייס ראשי בחברת MediQuest בקליפורניה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אחלה תגובות עד כה. זה באמת מדהים אותי
אחלה תגובות עד כה. זה באמת מדהים אותי לראות איך החברות חסרות המעוף (הסחיות, כפי שתוארו בתגובות קודמות) חושבות שהן המציאו את הגלגל בזה שהן מעתיקות את הטריק הטיפשי הזה אחת מהשניה. ונכון, פאקינג לא צריך סמנכ"ל כיף או סמנכ"ל בדיחות, מספיקה פקידה נמרצת שדואגת לרווחת האנשים ומנכ"ל או מנהל בכיר אחר שיעזור בתקצוב, ויכולה להיות אחלה אווירה שבעולם בלי לעשות מהכל סימפוזיון. אין הרבה להוסיף, חוץ מזה שהקהל המשכיל והאיכותי נגעל מכאלו תארים, בין אם זה "נינג'ות" טכניות, או "סמוראים" של שיווק, או מנהלים בכירים. אם אתה שותף בחברה ובוחר לתאר את תפקידך כאוונגליסט טכנולוגיה, מה זה משנה בכלל, שיבושם לך... אם אתה בתפקיד שהוא באמת ייחודי בחברה ואתה מחפש טייטל שיתאר את מה שאתה עושה, זה גם בסדר (אם יש כאלו מועטים, אחרת זה מבלבל)... אם אתה מנסה לגייס אנשים וחושב שתעבוד עליהם בזה שתוסיף איזה שם תואר לתפקיד, אתה תגייס רק מטומטמים או נואשים (שמבינים כמה זה פסול אבל לפעמים צריך הכנסה, לא משנה מה) - כמובן שאתה עצמך לא תבין את זה, כי אתה המטומטם הראשי. 
Snow  |  20.06.16
3.
אני חושבת שפיקששתם משהו: יש הבדל בין כינויים
אני חושבת שפיקששתם משהו: יש הבדל בין כינויים כמו "נינג'ה", "גורו", "תותח" וכו', שמשמשים בזמן גיוס עובדים, לבין תארים שטותיים שנותנים לאנשים בעבודה, מהמגוחכים כמו "סמנכ״ל כיף" ועד למנופחים מחשיבות כמו "קצין אנשים ראשי". כל אלה שמחפשים גורואים ונינג'ות, לא כדאי לעבוד אצלם. אגב, מי שמכיר את התרבות היפנית יותר לעומק יודע שהפירוש המילולי של "נינג'ה" זה "איש שעומד בסבל", ו"סמוראי" הוא פשוט משרת. אז דווקא התיאורים האלה מאוד ריאליסטים לגבי העבודה שתצטרכו לעשות בפועל בחברות האלה.
Flame  |  20.06.16
2.
זהו טבעם של סחים - לחשוב שהם הכי
זהו טבעם של סחים - לחשוב שהם הכי מקוריים בעולם כשכל דבר שהם עושים, מאיך שהם פותחים את העיניים בבוקר ועד הנאד שהם תוקעים לפני השינה - חיקוי זול של רעיונות של אחרים. כנ"ל לגבי המגייסים ה"שנונים" האלה. על כל נינג'ה שאני רואה במודעה בא לי לשפד לטמבל שכתב אותה את העין עם איזה קונאי.
Bone  |  20.06.16