אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המתחרה הסינית של אובר השלימה גיוס ענק של 7.3 מיליארד דולר צילום: twitter_TimCook

המתחרה הסינית של אובר השלימה גיוס ענק של 7.3 מיליארד דולר

חברת התחבורה הסינית דידי צ'אושינג גייסה מיליארד דולר מאפל ובין המשקיעות בה גם ענקיות האינטרנט המקומיות עליבאבא וטנסנט. הגיוס משקף שווי שוק של 28 מיליארד דולר

16.06.2016, 12:33 | הראל עילם

התחרות על שוק המוניות הסיני רק מתחממת: חברת התחבורה הסינית דידי צ'אושינג (Chuxing) גייסה 7.3 מיליארד דולר מחברות ענק כגון אפל ועליבאבא על מנת להתחרות כנגד אובר על השליטה בשוק המקומי. החברה הכריזה לפני כשבוע כי גייסה 4.5 מיליארד דולר, אבל כעת מקורות אומרים ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הסכום הסופי גבוה משמעותית.

קראו עוד בכלכליסט

דידי מנהלת קרב חורמה בשנה האחרונה מול אובר, שהחלה לפעול בסין בסוף 2015. מנכ"ל אובר, טרוויס קלאניק, הודה כי עקב התחרות מול דידי, אובר מפסידה קרוב למיליארד דולר בשנה. שתי החברות מציעות הטבות מרחיקות לכת לנהגים חדשים המצטרפים לשירות והנחות משמעותיות ללקוחות חדשים. התוצאה היא ששתיהן רושמות הפסדים משמעותיים, בעודן מרחיבות את השירותים שלהן לעשרות ערים מרכזיות ברחבי סין.

טים קוק, מנכ"ל אפל, בודק את ההשקעה במהלך ביקור בסין, צילום: twitter_TimCook טים קוק, מנכ"ל אפל, בודק את ההשקעה במהלך ביקור בסין | צילום: twitter_TimCook טים קוק, מנכ"ל אפל, בודק את ההשקעה במהלך ביקור בסין, צילום: twitter_TimCook

השוק הסיני קורץ במיוחד לחברות המוניות בגלל מגבלות נרחבות במדינה לבעלות על רכב – אזרחים המעוניינים לרכוש את הרכב הראשון שלהם צריכים לעיתים לחכות עד 4 שנים עד לקבלת הרשיון. בנוסף, הממשלה מגבילה את הכניסה של רכבים פרטיים לערים מרכזיות במטרה להוריד את שיעורי זיהום האוויר, אבל ברוב המקרים המגבלה הזאת אינה תקפה לבעלי מוניות.

דידי הוקמה ב-2012 כמיזוג של שתי חברות בתחום השכרת הרכב, והיא נחשבת כיום לחברה הגדולה מסוגה במדינה, ששולטת על למעלה מ-80% משוק השכרת הרכב. היא גם השיקה אפליקציית הזמנת מוניות ולאחר מכן שירות נסיעות קבוצתיות, מוניות פרטיות סטייל-אובר, ועוד.

החברה הסינית גייסה בעבר כספים ישירות מעליבאבא וטנסנט, שתי חברות האינטרנט הגדולות במדינה, שגם השקיעו בחברות השכרת הרכב מהן צמחה דידי. בסבב הגיוס הנוכחי, גם אפל – שעבורה השוק הסיני חשוב במיוחד – השקיעה בדידי, ולפי הדיווחים מדובר בהשקעה בגובה של למעלה ממיליארד דולר.

דידי הפכה להיות חזית קרב נוספת במאבק ארוך השנים בין טנסנט ועליבאבא – שתי החברות השקיעו בה כמ פעמים, אם כי עליבאבא השקיעה בה דרך מספר ערוצים, כולל השקעה ישירה, השקעה מחברת Ant המסונפת לעליבאבא ויו"ר החברה ג'ק מא (ומחזיקה בשירות התשלומים עליפיי) והשקעה מחברת התקשורת היפנית סופטבנק, שהיא בעלת המניות הגדולה ביותר בעליבאבא.

לפי מקורות, דידי גייסה בסך הכל (כולל הגיוס מאפל) כ-4.5 מיליארד דולר בהון סיכון, בנוסף לגיוס חוב בגובה 2.8 מיליארד דולר. גיוס החוב הגיע ברובו מבנק הסוחרים הסיני, כאשר 305 מיליון דולר בחוב הגיעו מחברת הביטוח China Life. חברת הביטוח גם השקיעה ישירות בדידי בסכום נוסף של 600 מיליון דולר – זאת לאחר שהשקיעה בעבר סכום דומה באובר.

"הוול סטריט ג'ורנל" טוען כי הגיוס כולו משקף לדידי שווי שוק של 28 מיליארד דולר. לשם השוואה, אובר העולמית מוערכת כיום בסביבות 70 מיליארד דולר, וקלאניק טוען כי היחידה הסינית מוערכת ב-8 מיליארד. לפי הדיווחים האחרונים, גם אובר עצמה מעוניינת לבצע כעת גיוס חוב בגובה 2 מיליארד דולר, במטרה להתמודד מול דידי.

תגיות