אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"יצירה זוללת את הגוף" צילום: מייק ליביט

"יצירה זוללת את הגוף"

תערוכה סוריאליסטית חדשה ממזגת בין פניהם של במאים נודעים לאלמנטים מיצירותיהם

20.06.2016, 08:29 | נמרוד צוק

הראש של אלפרד היצ'קוק, כשהסיגר האיקוני בפיו, ניצב על גוף של עורב שחור מהסוג שמאכלס את הסרט "הציפורים" במעין גרסה מודרנית להרפיה מהמיתולגיה היוונית. על הקיר לצדו ניצב פסל נוסף של גאון קולנועי אחר, אורסון וולס, גם הוא באופן לא ממש שגרתי: הראש עשוי העץ הצבוע צף בתוך כדור פלסטיק שקוף, מלא בגרגירי פלסטיק לבנים, בנוסח מזכרות לתיירים מאתרים מושלגים.

הכדור עומד על המזחלת "רוזבאד" מ"האזרח קיין" ומעליו פצצה עם שעון עצר. מהקיר הנגדי משקיף עליהם קוונטין טרנטינו, לבוש בחליפה הצהובה של ביאטריקס קידו מ"קיל ביל", חרב ואלת בייסבול נוטפי דם בידו האחת ואקדח בשנייה. החלק התחתון של גופו הוא רסק איברים ועצמות שנראה כמו ארוחת הצהריים של זומבי.

"במאי צריך להתפשר"

שלושת הפסלים הללו הם חלק מתערוכה חדשה בשם "King Cuts" של האמן האמריקאי מייק ליביט, המוצגת בימים אלה בגלריה ג'ונתן לוין במנהטן, אשר מורכבת מ־16 דמויות של במאים נודעים שמוזגו בדרכים סוריאליסטיות ואבסורדיות עם דמויות ואלמנטים אחרים מהיצירות הגדולות שלהם.

ג'ורג' לוקאס הפך לג'אבה דה האט, האוחז בחרב אור ובלאסו של אינדיאנה ג'ונס; סטנלי קובריק הולבש בבגדי התאומות גריידי הקריפיות מ"הניצוץ", כשמספר האסיר של אלכס מ"התפוז המכני" על חזהו ורובה סער בידו; וראשו של סטיבן ספילברג חובר לגוף של אי.טי הנעול בנעלי הנייקי הנשרכות מעצמן מ"בחזרה לעתיד 2". בסדרה אפשר למצוא גם את וודי אלן, ווס אנדרסון, טים ברטון, מרטין סקורסזה וקתרין ביגלו. חלק מהמצגים פשוטים להבנה וחלק מכילים רפרנסים מורכבים שדורשים היכרות מעמיקה במיוחד עם העולם הקולנועי של כל אחד מהבמאים.

פסלים של סקורסזה והיצ פסלים של סקורסזה והיצ'קוק | צילום: מייק ליביט פסלים של סקורסזה והיצ

"במאים גדולים נאלצים לעשות פשרות ולהקריב כשהם יוצרים סרט חדש. העבודה האמנותית שלהם אוכלת אותם מבפנים, ולעתים קרובות הגוף שלהם נכנע ללחץ", נכתב בתערוכה, שמטרתה למזג בסאטיריות בין המאפיינים הפיזיולוגיים של ענקי הקולנוע לתוכן יצירתם. גם תהליך היצירה של הפסלים הוא קריצה להוליווד: האלמנט המרכזי בכל אחד מהם נוצר מגילוף גוש עץ בודד — טכניקה שאמורה לסמל את החיתוך של חומר הגלם המצולם לכדי סצנות מוגמרות.

להמחיש את הקורבן

ליביט (39), אמן אוטודידקט מסיאטל, מתמחה בפרויקטים סאטיריים שמחברים בין אמנות גבוהה לאמנות נמוכה שנוצרת בעיצוב מחדש של אובייקטים יומיומיים. בסגנון האמנותי שלו ניכרות השפעות של אמנות הפיסול בעץ של האינדיאנים, התרבות הסקנדינבית ומפעלי תעשיית הייצור של אזור הולדתו.

סדרת העבודות המוכרת ביותר שלו היא "ארט ארמי", שבה 400 פסלים דמויי בובות משחק של דמויות מעולם האמנות ודמויות ציבוריות כמו אנדי וורהול, ואן גוך, אריק ובנץ וברק אובמה. בפברואר האחרון הוא כיכב במהדורות החדשות בארה"ב בזכות פסלון בדמות ברני סנדרס שגייס כרבע מיליון דולר בקיקסטארטר, ויותר ממאה התערוכות שהציג במהלך הקריירה שלו הפכו אותו לשם מוכר.

בתערוכה החדשה ליביט הולך בעקבות אהבתו לקולנוע ומנסה לרומם את הבמאים החביבים עליו באמצעות שימוש בטריקים האמנותיים שלהם כדי להגחיך אותם מעט. "כל פעולה במהלך הפקה של סרט דורשת שכנוע עצמי, ובמאים חשופים לכאבים שנובעים מהמתח הדרמטי, מהאילוצים הכספיים ומהפגיעה הבלתי נמנעת בחזון האמנותי שלהם. המטרה שלי היתה להמחיש את הקורבן הזה בעיצוב האנטומיה שלהם מחדש ולהמחיש את האופן שבו היצירה זוללת את הגוף".

תגיות