אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משהו בלתי רגיל צילום: שאול גולן

משהו בלתי רגיל

כשהיתה בת 12 נשלחה הילה פחימה מהגליל לשיעורי פיתוח קול. איש לא דמיין שעשור מאוחר יותר היא תהפוך לכוכבת אופרה עולמית

22.06.2016, 08:37 | מאיה נחום שחל

כשהילה פחימה (29) התחילה לשיר במקהלת הילדים נופר בקונסרבטוריון בכרמיאל, היא לא חלמה שיום אחד תככב כסולנית באחד מחמשת בתי האופרה המובילים בעולם, לצד סולנים וסולניות מפורסמים כמו אלינה גרנצ'ה ודיאנה דאמראו. למעשה, היא לא ממש הכירה את הז'אנר. "הגעתי למקהלה בעקבות אחותי יפעת וייסקופף שגם היא היום זמרת אופרה", מספרת פחימה בראיון ל"כלכליסט". "ראיתי שזה נחמד ושנוסעים לחו"ל וזה היה בשבילי גם בילוי חברתי וכיפי. בבית שמעתי מה שכל בני גילי שמעו כמו ספייס גירלז ובקסטריט בויז. תמיד התנגנה אצלנו מוזיקה, אבל אף פעם לא אופרה".

המנצחת של המקהלה באותם ימים הבחינה בכישרון יוצא הדופן של הילדה ואמרה להוריה שכדאי לטפח אותו. בעקבות זאת החלה פחימה בשיעורי פיתוח קול אצל מארי קלייר הרמן, והשאר היסטוריה. בשלוש שנים האחרונות היא גרה באוסטריה ומככבת באופרה הממלכתית של וינה. שם מחכה לה אחרי כל הופעה עדת מעריצים שמצטלמת איתה ומבקשת חתימות.

השבוע נחתה פחימה בישראל כדי להשתתף בפסטיבל האופרה בירושלים שייפתח הערב בבריכת הסולטן, ובמרכזו שתי הפקות שבהן תשיר תחת כיפת השמים : "ריגולטו" מאת ורדי בניצוחו של פרדריק שאזלן שבו תגלם את ג'ילדה, ו"אופרה פרדיסו", הפקה המשלבת אופרה וקולנוע בהשתתפות סולנים מהארץ ומהעולם בליווי התזמורת הסימפונית ירושלים.

פחימה כנסיכה אדוקסי ב"היהודייה", צילום: מיכאל פן פחימה כנסיכה אדוקסי ב"היהודייה" | צילום: מיכאל פן פחימה כנסיכה אדוקסי ב"היהודייה", צילום: מיכאל פן

על תפקידה בריגולטו נכתב לאחרונה באתר Der Neue Merker: " הפתעת הערב היתה הופעת הבכורה של הילה פחימה בתפקיד ג'ילדה. פחימה היא הג'ילדה האידאלית – עלמה צעירה ועדינה בעלת עומק רגשי. אך היה זה הקול, סופרן קולורטורה קל ויפה, שהותיר את הרושם הגדול. קול שגם בטונים הגבוהים יותר אינו צורם אלא זורח. ההאזנה לפחימה היא בגדר התגלות. יש לה פונטציאל לקריירה אדירה, אם רק תדע לבחור בחוכמה. הציבור, בכל מקרה, ינצור את ההופעה הסוערת שלה בלבו"

היא זוכרת היטב את הרגע שבו החליטה שהיא רוצה להיות זמרת אופרה. במסגרת מגמת המוזיקה בתיכון לקחו אותה לצפות ב"ריגולטו" באופרה הישראלית. "הסולנית הראשית שרה את האריה שהכרתי ופתאום הבנתי איך זה צריך להישמע. זה הדהים אותי כי לא ידעתי שאפשר להביע כל כך הרבה רגש במוזיקה שמרנית יחסית. באותו הרגע אמרתי לעצמי שזה מה שאני רוצה לעשות. "לא למדתי בבית ספר לאמנויות, לא גדלתי על אופרה, אבל התמזל מזלי ובכרמיאל, שזו עיר קטנה ומרוחקת, יש קונסבטוריון ברמה גבוהה והיתה לי מורה לפיתוח קול שידעה לכוון אותי בעדינות למקומות הנכונים לי".

לא טריוויאלי שילדה בגיל 15 תתחבר לאופרה.

"יש משהו באופרה שיכול להרתיע מאוד, אבל זה טעם נרכש. צריך לבוא אליה עם איזשהו רקע על הסיפור. קיימים גם הבדלים בטעם; יש אנשים שמתים על וגנר ושטראוס ויש שמעדיפים את רוסיני או דוניצטי, וזה הבדל גדול".

בדיוק חיפשו סופרן בברלין

אחרי שירות כמוזיקאית מצטיינת ולימודי תואר ראשון באקדמיה למוזיקה בירושלים הגיעה פחימה לסטודיו של האופרה הישראלית ואז היה המפגש ששינה את חייה. "פגשתי מישהי מהדויטשה אופרה בברלין שעובדת על דיקציה בצרפתית, ואחרי שני מפגשים היא אמרה לי שמחפשים בברלין מישהי עם סוג הקול שלי בדיוק, סופרן קולורטורה, והציעה לי להיבחן. אני, שבכלל לא חשבתי על מעבר לחו"ל, לא כל כך ידעתי מה לעשות ופניתי לאופרה הישראלית. שם פרגנו מאוד והפצירו בי לנסוע".

פחימה סיימה את האודישן ועל המקום הוצע לה חוזה לשנה. "הייתי ילדה בת 21 חסרת ניסיון שהתפקיד היחיד המשמעותי שעשתה על הבמה היה 'אליסה בארץ הפלאות', שכתב דוד זבה. אבל הבנתי שזו הזדמנות שאני לא יכולה לפספס".

פחימה כמלכת הלילה ב"חליל הקסם", צילום: מיכאל פן פחימה כמלכת הלילה ב"חליל הקסם" | צילום: מיכאל פן פחימה כמלכת הלילה ב"חליל הקסם", צילום: מיכאל פן

פרנסה יפה ואיכות חיים

למרות הגעגועים לארץ ולמשפחה המלוכדת בברלין היא התאהבה סופית במה שהיא עושה, וכשהזמינו אותה להיבחן לאחד מחמשת בתי האופרה הטובים בעולם, בווינה, היא לא חשבה פעמיים. כבר שלוש שנים היא חיה שם ומככבת בשלל תפקידים, ובהם צרבינטה ב"אריאדנה בנקסוס", מלכת הלילה ב"חליל הקסם" ואדוקסי ב"היהודייה". בעונה הבאה היא תשיר בין השאר בהפקה חדשה של "פלסטף" מאת ורדי, שעליה ינצח המאסטרו זובין מהטה.

נתקלת באנטישמיות?

"היה מקרה אחד שבו מנצח גרמני התנהג אליי בצורה נוראית בחזרה. כשפניתי למנהל הוא הסביר לי שהוא ידוע כאנטישמי ושאתעלם ממנו אלא אם כן זה יחזור בשנית. זה היה מאוד לא נעים אבל זו היתה הפעם היחידה".

פחימה כג פחימה כג'ילדה ב"ריגולטו" | צילום: מיכאל פן פחימה כג

 

מתפרנסים טוב מאמנות בווינה?

"מתפרנסים יפה ואיכות החיים גבוהה מאוד. בארץ אין מספיק קהל ואין מספיק תקציב. בשביל להתפרנס רק מאופרה צריך לרוב לעשות חלטורות, וזה קשה. לפעמים מתעסקים פחות באמנות ויותר באיך לסגור את החודש".

תגיות