אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משחק מוכר: תעשיית המחשבים בונה על הגיימרים צילום: בלומברג

משחק מוכר: תעשיית המחשבים בונה על הגיימרים

בכירי תעשיית המחשבים מסבירים לכלכליסט איך פיצחו את הפתרון לקריסה העקבית במכירות: הסבת המיקוד מהשוק הארגוני לקהילת הגיימרים הצומחת והעשירה. סמנכ"ל MSI אריק צ'או: "הבנו שאלו לא צעצועים למבוגרים אלא מוצרים חשובים"

22.06.2016, 12:59 | הראל עילם, טייוואן

"אם יצרניות המחשבים רוצות לשרוד הן חייבות להכנס לשוק הגיימינג", אמר ל"כלכליסט" סאם צ'רן, סמנכ"ל השיווק הבינלאומי של MSI. האמירה החדה של צ'רן מסבירה את התהליך שעוברת תעשיית המחשבים כולה בתקופה האחרונה: אסוס השיקה חנויות לציוד גיימרים בסין, אינדונזיה ומלזיה בדרך להתרחבות לאירופה; HP חזרה לאחרונה לשוק הגיימינג עם סדרת מחשבים חדשה; ולנובו כל כך נואשת לחדור לשוק הגיימינג עד שהכריזה בתחילת השנה כי היא מפתחת בעצמה משחק מחשב בשיתוף קהילת הגיימרים.

קראו עוד בכלכליסט

אפילו יצרניות הרכיבים, שעד לאחרונה ניהלו מלחמת מחירים עזה על עלויות זכרונות ושטחי אחסון, מקדמות פתרונות אקסטרים לגיימרים בעלי עיצובים זרחניים ונורות לד (שלא משפיעים על הביצועים אבל מעלים משמעותית את עלות המוצרים).

מתוך Halo , צילום: הראל עילם מתוך Halo | צילום: הראל עילם מתוך Halo , צילום: הראל עילם

תעשיית המחשבים האישיים - שולחניים וניידים כאחד - איבדה בארבע השנים האחרונות כ־40% מהכנסותיה על רקע עליית כוחם של המכשירים הניידים, שנקלעו לאחרונה לבעיות לא קטנות משל עצמם. כדי לשרוד, יצרניות המחשבים והספקיות שלהן מנסות בכל הכוח לאתר את השווקים הייחודיים שעדיין לא מוצו.

צ'רן, גיימר בעברו, אחראי על המהפך שעובר על MSI בשנתיים האחרונות, שמייצג את המהלך שמתרחש בכל התעשייה: מיצרנית מחשבים החברה הטיוואנית הופכת את עצמה לחברת גיימינג ובנתה מחדש את פורטפוליו המוצרים שלה כך שכל קטגוריות המוצרים כוללים פתרונות ייעודיים לגיימרים.

 סמנכ"ל המכירות הבינלאומיות של אסוס אריק צ סמנכ"ל המכירות הבינלאומיות של אסוס אריק צ'ן: אפשר לראות תנועה של עשרות חברות לשוק הגיימינג | צילום: הראל עילם  סמנכ"ל המכירות הבינלאומיות של אסוס אריק צ

אסוס ו־MSI זיהו במקביל את חשיבות שוק הגיימינג ב־2006, והחלו לייצר לא רק מחשבים יעודיים לגיימרים אלא גם רכיבי חומרה המיוחדים להם כמו לוחות אם וכרטיסי מסך. MSI אף היתה הראשונה בעולם להשיק מחשב נייד עם שני כרטיסי מסך וכרטיסי מסך שולחניים עם חיבור לקירור מים שמיועדים לגיימרים.

שתי החברות נחשבות כיום למובילות בשוק הגיימינג ומחזיקות בנתח שוק משמעותי ממנו. "אפשר לראות תנועה של עשרות חברות לשוק", אומר אריק צ'ן, סמנכ"ל המכירות הגלובליות של אסוס. "מהסיבה הזאת אנחנו רוצים לשריין את מעמדנו, ולכן אנחנו משקיעים כל כך הרבה בהרחבת הפורטופוליו שלנו". "הדבר האחרון שעשינו היה לשנות את הלוגו", אומר אריק צ'או, סמנכ"ל חטיבת המחשבים הניידים ב־MSI. "לפני זה היינו צריכים לשנות את התפיסה שלנו ולהבין שאלו לא צעצועים למבוגרים אלא מוצרים חשובים".

"על היצרניות להתמקד בשוק הפרימיום"

נציגי חברות החומרה ש"כלכליסט" שוחח עימם במסגרת תערוכת קומפיוטקסט בטייוואן - החל מיצרניות מחשבים כ־MSI ואסוס ועד ליצרניות זכרונות ושטחי אחסון כ־ADATA ו־OCZ (כיום חטיבת־בת של טושיבה) - העריכו כולם ששוק חומרת הגיימינג ימשיך לצמוח לפחות בחמש השנים הקרובות. התחזית הזו אופטימית במיוחד בתעשייה שקשה וכמעט בלתי אפשרי לחזות בה מהלכים מעבר לשנתיים קדימה.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

הבעיה היא שקשה לכמת או להגדיר את שוק הגיימינג - האם אדם שרוכש כרטיס מסך מתקדם במיוחד הוא גיימר, או אולי מעצב גרפי או אנימטור? אבל כשמסתכלים על הנתונים שמנפקות חברות המחקר השונות מבינים קצת יותר את מהלכי החיזור אחר הגיימרים. חברת המחקר JPR העריכה את שוק הגיימרים הכבדים - The Enthusiast PC Gaming Market כהגדרתה - ב־16.4 מיליון איש ב־2015. החברה מגדירה אותם כצרכנים "מוכווני עיצוב וביצועים בצורה דומה לחובבי מכוניות מירוץ", וטוענת שהם היו אחראים אשתקד ל־44% מהכנסות תעשיית משחקי המחשב.

אותם גיימרים כבדים מוכנים להשקיע 2,200 דולר בממוצע במחשב שולחני, פי 3 מהמחיר הממוצע למחשב מיינסטרים. והם אף משדרגים את המחשב שלהם אחת לשנתיים־שלוש, פי 2 מהמקובל בשוק הארגוני. הוסיפו לכך את שולי רווח גבוהים על מכירת מחשבי פרימיום, שיכולים להגיע עד 25%, לעומת שולי רווח של 5% בלבד על מחשבים ארגוניים, וקל להבין מדוע ב־MSI ובחברות רבות נוספות משוכנעים שהעתיד נמצא בגיימינג.

חברת המחקר IDC, שמנתחת את שוק המחשבים האישיים זה יותר מעשור, מאשרת ששוק מחשבי הגיימינג הוא היחידי שרושם צמיחה קבועה בתעשייה שחווה צניחה היסטרית במכירות. וחברת המחקר גרטנר מעריכה כי ב־2019 שוק מחשבי הפרימיום, המורכב בעיקר ממחשבי גיימינג, יהיה אחראי ל־60% מכלל רווחי תעשיית המחשבים האישיים. "על היצרניות להתמקד בשוק הפרימיום אם הן רוצות להגיע לרווחיות ארוכת טווח, למרות התחרותיות בתחום" אמר טרסי טסאי, סמנכ"ל בכיר בגרטנר.

סמנכ"ל השיווק הבינלאומי של MSI סאם צ סמנכ"ל השיווק הבינלאומי של MSI סאם צ'רן: חברות שמשקיעות בגיימינג נהנות מאחוזי החזר גבוהים יותר על ההשקעה סמנכ"ל השיווק הבינלאומי של MSI סאם צ

"כולם בתעשייה רואים מה קורה. השוק בירידה והחברות מחפשות דרך להציל את עצמן", אומר צ'רן. "הן רואות שחברות כמונו, שמשקיעות בגיימינג, נהנות מאחוזי החזר גבוהים יותר על ההשקעה". עם זאת, על אף תחזיות הצמיחה, צ'רן מזהיר שמדובר בשוק לא קל, תחרותי והפכפך שלא ניתן לפענח בקלות - כפי שגילתה HP לאחר שרכשה ב־2006 את יצרנית המחשבים היוקרתיים Voodoo, רק כדי לסגור בשקט את פעילותה ב־2012.

"אי אפשר להתייחס לגיימינג פשוט כעוד תחום", אומר צ'רן, תוך שהוא מפעיל את מכונת השיווק שלו. "הפננו את כל משאבי החברה לנושא. אנחנו מבינים את צורכי הגיימרים, פועלים בתחום כבר שנים ואכפת לנו מהפידבק שלהם, שנכנס כבר לדור הבא של המוצרים".

כדוגמה לכך מספר צ'רן כיצד גיימרים ביקשו מהחברה להזיז את מיקום כפתורי הכוח, פתיחת הכונן האופטי וכפתור הווינדוס במקלדת, כך שלא ילחצו עליהם בטעות במהלך משחק. "זה משהו קטן לכאורה, אבל כזה שעשוי להיות בעל השפעה אדירה על חווית המשחק".

"אנשים ציפו למחשבים חדשים ומרגשים יותר"

"בשנתיים האחרונות כל שוק ה־PC צונח", מודה צ'ן מאסוס, שמשמש מספר שלוש בחברה. מדובר בבעיה קשה עבור החברה הטייוואנית, אחת מחמשת יצרניות המחשבים הגדולות בעולם שעיקר הכנסותיה עדיין מגיעות משוק ה־PC, חרף נסיונות כושלים להכנס לשוק הסמארטפונים. "לאנשים נמאס מהדרך הישנה להשתמש במחשב", אומר צ'ן. "המחשב לא מת, אבל אנשים ציפו לדברים חדשים ומרגשים יותר. לכן כולם בתעשייה, לא רק אסוס, חושבים איך יראה מחשב העתיד".

צ'ן בטוח כי הקטגוריה החדשה יחסית של מחשבים היברידיים, שמשלבים בין יכולות של מחשב נייד לטאבלט, תמשיך לצמוח, אבל מודע היטב לצמיחה החזקה של קטגוריית מחשבי הגיימינג. "גיימרים זקוקים לפתרון חזק יותר מסארטפונים", הוא אומר, ומציין את קווי הדמיון בין שתי התעשיות, ששתיהן סובלות לאחרונה מקיפאון במכירות. שתי הקטגוריות רואות חזרה לקטגוריות הפרימיום (אסוס, שעד כה התמקדה בייצור טלפונים ניידים מוזלים עם סדרת הזנפון שלה, השיקה עתה דגם פרימיום). "בקטגוריות המחירים המוזלים אתה מתחרה עם הרבה יצרניות סיניות", אומר צ'ן בהתייחסו לתעשיות הסמארטפונים והמחשבים כאחת. "זה לא בריא ואין לך מקום לגדול או להרוויח".

צ'ן סבור שלאסוס יש עוד אפיקים התפתחות אפשריים נוסף על גיימינג ומציין את תחום הרובוטיקה, אינטרנט הדברים, מובייל ומציאות מדומה. בכולם, הוא אומר, יש עדיין מקום לשיפור. "יש הרבה מאוד עניין במציאות מדומה, אבל לדעתי המוצרים שיש היום בשוק לא מאוד טובים". הוא נותן את הדוגמה של מכוניות ללא־נהג, ואומר כי גם אם הטכנולוגיה שם, יקח הרבה זמן עד שרוב האנשים ירגישו בנוח לנהוג באחת. "יש עוד הרבה בעיות שאנחנו צריכים לפתור".

גם צ'רן מ־MSI סבור שהאפיקים האחרים עדיין לא בשלים מספיק. "בתעשייה מדברים גם על אינטרנט הדברים כגלגל הצלה, אבל גם שם יש לך בעיה", הוא אומר. "יותר מדי חברות נכנסו לשוק והמחיר צונח לקרקע. זה כמעט בלתי אפשרי להרוויח שם משהו, ואתה צריך להיות מאוד זהיר".

אתה רואה את העליה המהירה של משחקי מובייל כאיום עליכם ועל תעשיית הגיימינג ב־PC?

צ'רן: "אמרו את זה פעם גם על קונסולות ועל איך שהן מכרסמות בתעשיית ה־PC. זה לא קרה, ואני לא חושב שזה קורה עם סמארטפונים. אני לא חושב שנראה משחקי הארדקור מגיעים לסמארטפונים. זאת נישה נפרדת וגיימרים עדיין צריכים מחשבים".

קטגוריית הגיימינג תמיד היתה בחזית הטכנולוגיה, אבל אנחנו רואים לאחרונה שקצב ההתקדמות הטכנולוגית יורדת, למשל אינטל שכבר לא עומדת בחוק מור. אתה לא חושב שזה יפגע בעתיד בתעשייה? 

צ'רן: "לא רק חומרה דוחפת את התעשייה קדימה אלא גם תוכן, משחקים ושירותים חדשים. אני חושב שנמשיך להראות התקדמות בעתיד הקרוב. חוץ מזה, יתכן וזה יהיה טוב אם קצב ההתקדמות יאט לכמה שנים, והתעשייה תוכל להתגבש ולהתייצב. כרגע יש יותר מדי שחקניות". 

תגיות