אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשתות הקמעונאיות לרשות ההגבלים: להכריז על הקניונים הגדולים כקבוצת ריכוז צילום: שאטרסטוק

הרשתות הקמעונאיות לרשות ההגבלים: להכריז על הקניונים הגדולים כקבוצת ריכוז

זאת בשל התנהלות לא הוגנת לטענתן של שתי הרשתות הגדולות בענף, עזריאלי ומליסרון, בנוגע לחישוב שטחי המסחר, חיוב העסקים, אפליה בין שוכרים לדלפקים ועוד

22.06.2016, 16:00 | נורית קדוש

הרשתות הקמעונאיות השוכרות חנויות בקניונים, פנו דרך איגוד לשכות המסחר לרשות ההגבלים העסקיים בבקשה להכריז על קבוצות הקניונים הגדולות, בראשן עזריאלי ומליסרון, כקבוצת ריכוז. הפניה מתבססת על חוות דעת שהכין עבור הרשתות דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות ההגבלים העסקיים.

מדובר בשוק מועט שחקנים, אשר מבנהו והתנהלותו מאפשרים לאותם שחקנים להימנע מתחרות אפקטיבית ביניהם, גם ללא תיאום מפורש או עקיף.

שטרום החל בבדיקת ענף הקניונים כבר לפני כשנתיים והתמקד, בין היתר, בשירותי הניהול הניתנים בהם לרשתות ובעיוותים הקיימים בנושא זה. הדבר נעשה בשל תלונות רבות לאיגוד לשכות המסחר על נוהגים לא הוגנים שקבעו שתי הרשתות הגדולות בענף: עזריאלי ומליסרון, הקשורים בחישוב שטחי המסחר, חיוב העסקים, העמסת עלויות עודפות, הפליה בין שוכרים לדלפקים, אי זיכוי במקרי חסכון וחיוב לפי תעריף שאינו משקף עלויות ועוד.  

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, צילום: צביקה טישלר אבי לוי, מנכ"ל מליסרון | צילום: צביקה טישלר אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, צילום: צביקה טישלר

לאחר בדיקה מעמיקה של שוק הקניונים הגדולים בישראל, תוך ניתוח נתונים כלכליים, ונתונים שנאספו משוכרים בקניונים ובעלי רשתות קמעונאיות, עולה מהדו"ח של שטרום כי על אף גידול במספר הקניונים בעשורים האחרונים, הביא גל המיזוגים שעבר על הענף בעשור האחרון לכך שקניוני המפתח - הקניונים הגדולים והחזקים הנמצאים במיקומים אסטרטגיים בישראל, מצויים ברובם תחת שליטתן של מספר קבוצות מועט ביותר.

מציאות זו, גורמת לכך שעבור שוכרים קמעונאים, ובפרט עבור רשתות קמעונאיות- הופכות קבוצות אלו לגורם שחייבים לסחור עמו, על העוצמה הגלומה בכך. למעשה, מדובר בקבוצת ריכוז שעימה ניתן וצריך להתמודד לפי חוק ההגבלים העסקיים ויש לה השלכה של ממש על יוקר המחיה ורמות המחירים בקניונים בישראל.

ריכוזיותם של קניוני המפתח בישראל נבחנה ע"י שטרום בארבעה פרמטרים שונים: לפי מספרם היחסי מסך כלל הקניונים

מסוגם בארץ, לפי כמות שטחי המסחר במ"ר, לפי הפדיון למ"ר, ולפי שליטתם של רשתות קניונים ספציפיות באזורים אזורים גיאוגרפיים מסוימים.

הבדיקה העלתה עיוותים שונים בהתנהלות הקניונים, כגון – מונופולים גיאוגרפיים, שהתבטאו בין היתר, בהעמסת עלויות עודפות, בחוסר שקיפות, בעשיית רווחים על חשבון שוכרי החנויות תוך ניצול העובדה כי אלה נכפים למעשה לשכור את שרותי חברת הניהול שהיא בבעלות מלאה של בעל הקניון ועוד.

לאור הנתונים, הממצאים והמסקנות העולות מחוות הדעת, החליט איגוד לשכות המסחר לקבל את ההמלצה המרכזית המופיעה בה, לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה להורות על פתיחה בהליך להכרזה על קיומה של קבוצת ריכוז ברשתות הקניונים הגדולים בישראל. כמו כן להורות לחברי קבוצות הריכוז לנקוט מספר הצעדים ובהם חיוב חברי קבוצת הריכוז לנקוט בהליך מכרזי תחרותי לבחירת חברת הניהול – מתן ייצוג לרשתות בוועדת המכרזים שתנהל את ההליך התחרותי, וחיוב החברות המציעות לשקיפות נתונים לשוכרי החנויות כדי להסיר מעל הפרק תשלומים המושתים עליהם שמקורם בכוח שוק.

תגיות