אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב יהיו לנהגים הרבה פחות מקומות חנייה צילום: עומר הכהן

בקרוב יהיו לנהגים הרבה פחות מקומות חנייה

כחלון חתם על תקנות שמצמצמות את תקני החנייה באזורים שבהם יפעלו מערכות הסעת המונים. לשכת השמאים: "היזמים ירוויחו, אך מדובר בהימור"

23.06.2016, 06:59 | אביב גוטר

שר האוצר משה כחלון חתם בימים האחרונים על עדכון תקנות חנייה בחוק התכנון והבנייה, בניסיון לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית, ברכבים דו גלגליים ואופניים. התקנות החדשות מצמצמות באופן ניכר את תקני החנייה באזורים שבהם יפעלו מערכות הסעת המונים עתידיות ובכך עשויות לצמצם באופן ניכר את עלויות הבנייה.

קראו עוד בכלכליסט

התקנות הללו משנות את האופן שבו מוסד תכנון (מקומי או מחוזי) קובע את תקני החנייה בשטח השיפוט שלו ומגדיל את שיקול הדעת שלו בנושא. עד כה פעל מוסד התכנון לפי הוראות שנקבעו בתוכנית המתאר ולא היתה באפשרותו להקטין או לשנות את מספר מקומות החנייה שבתחומו. מוסד תכנון יהיה רשאי לקבוע מספר שונה של מקומות חנייה מזה הקבוע בתוכנית המתאר המקומית הקיימת, ויוכל גם לקבוע מספר נמוך יותר אם ראה לנכון שיש בכך כדי לענות על צרכי התכנון והתחבורה באזור.

שינוי מהותי נוסף מגדיר מעתה אזורים לתקני חנייה לפי מרחקם האווירי מציר של מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן) מסילתית ושאינה מסילתית פועלת בנתיב נפרד באורך של 6 ק"מ לפחות אשר יכולה להסיע כ־3,000 נוסעים בשעה לכיוון. לפי החלוקה הראשונה, אזור א' נמצא במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר מתע"ן, אזור ב' נמצא במרחק אווירי של 300 עד 600 מטרים ואזור ג' הוא שטח ביישוב שקיים בו ציר מתע"ן ורחוק בקו אווירי של 600 מטרים לפחות מהציר.

אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, צילום: ארן דולב אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים | צילום: ארן דולב אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, צילום: ארן דולב

תקנות החנייה החדשות מותאמות לכן לשיטת חלוקת האזורים החדשה, בהתאם לייעוד ושימוש הקרקע, והן משנות באופן מהותי את תקני החנייה הנהוגים כיום ביישובים שבהם קיים ציר מתע"ן. כך למשל במקומות שבהם שימוש הקרקע הוא למטרת מגורים במבנה צמוד קרקע באזור א' ו־ב' תקן החנייה החדש קובע מקום חנייה אחד ועד 1.9 חניות לכל יחידת דיור, במקום 2 חניות הנהוגות כיום. ליחידות דיור בבניין תקני החנייה יקטנו ל־0.5 עד 1 מקומות חנייה לכל יח"ד באזור א' ול־1 עד 1.5 מקומות חנייה לכל יח"ד באזור ב'.

זאת במקום ההוראה הקיימת שקובעת מקום חנייה אחד ליח"ד בשטח של עד 120 מ"ר ו־1.25 מקומות חנייה ליח"ד מעל 120 מ"ר. שינויים משמעותיים נוספים ניתן לראות גם בשטחים בהם מתגוררים סטודנטים. במעונות סטודנטים יוקצה מקום חנייה אחד לכל 20 מיטות באזור א' ומקום חנייה אחד לכל 10 מיטות באזור ב', שיחליפו את התקנה הנוכחית הקובעת מקום חנייה אחד לכל 4 מיטות.

"חשש מקטסטרופה"

גם באזורי מסחר תקנות החנייה החדשות צפויות להקטין את תנועת כלי הרכב הפרטיים. מספר מקומות החנייה יצומצם

בכ־40% בשטחים הקרובים לחניות באזורי א' ו־ב'. עדכון תקנות החנייה משפיע גם על שטחים למשרדים ותעשייה עתירת ידע ויצמצםב-600% וב־300% את מספר הרכבים הפרטיים שיוכלו לחנות באזורים א' ו־ב' בהתאמה. באזורי תעשייה ומלאכה הצמצום יהיה בשיעור שבין 340%-70% בהתאם לאזור.

לדברי אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, "התקנות החדשות נותנות את הדעת למערכות הסעת המונים ולמקומות שקרובים לתוואי שלהן. המשמעות הכלכלית היא חיסכון בכסף לאותם בעלי נכסים ויזמים, מכיוון שכל חנייה תת קרקעית עולה כ־100–120 אלף שקל וחנייה עילית עולה כמה עשרות אלפי שקלים. אבל אליה וקוץ בה כי חשוב שיהיו את אותן מערכות האלה. מה יקרה אם יזמים יבנו לפי התקנים האלו אך מערכות להסעה המונית לא יפעלו בצורה יעילה? זה עשוי להוביל לקטסטרופה. לכן המדינה למעשה מהמרת על תחבורה ציבורית עוד לפני שהוקמה".

יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני וחבר בעמותת מרחב, אומר כי "שינוי תקני החנייה באופן כללי יאפשר ניצול טוב יותר של הקרקע ובנייה אינטנסיבית יותר באזורים שיהנו מנגישות טובה יותר באמצעות תשתיות תחבורת המונים. זה יאפשר לבנות יותר דירות (ובפרט דירות קטנות) ללא עומס של שטחי חנייה שלא פעם גורמים לצמצום הבנייה האפשרית ומקשים מאוד על התחדשות עירונית. עם זאת, השינוי משאיר עוד מקום רב לשיפורים בהמשך".

תגיות

62 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

62.
מספיק כבר עם העליהום על בעלי רכבים. מה
מספיק כבר עם העליהום על בעלי רכבים. מה רע בחופש תנועה? חניות זה איכות חיים. זה מרווח את הבניה. אם בעתיד יהיה תחבורה ציבורית ולא יצטרכו את החניה אז שיעשו שם פארק. אבל לא מתחילים בעונש. מספיק כבר עם הקומוניזם הזה. בואו נעשה שוויון כך שיהיה רע לכולם
Bike  |  26.06.16
60.
מנסים בכוח להכריח תחבורה ציבורית שלא מתפקדת .
מנסים בכוח להכריח תחבורה ציבורית שלא מתפקדת . יש מלא דוגמאות . הנה אחת - אין אוטובוס ישיר בין הרצליה לפתח תקווה בשום שעה . שני אזורי היי טק ותעשיה עם ערים גדולות בלי קשר בניהם למרות שהן די קרובות  . יש תחבורה עקיפה דרך הפקקים של תא רמת גן או לנסוע עד כפר סבא כלומר עוד שעה באוטובוס לפחות ... 
Fan  |  24.06.16
58.
רק במדינה שלנו מועדדים כל דבר בענישה ולא
רק במדינה שלנו מועדדים כל דבר בענישה ולא במשהו חיובי. במקום שיעשו מהפכה אמיתית בתחבורה הציבורית כך שבאמת יהיה עדיף לנסוע בה. הם מעדיפים להעניש את הנהגים שגם ככה מקבלים תשתיות רעות, משלמים מחירים אסטרונומים על דלק ביטוח וביטוח רכב מהם המדינה נהנת מהכנסות פסיכיות, שלא לדבר גם על עלות הרכב עצמו.
Pin  |  24.06.16
לכל התגובות