אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטיסה התעכבה בחמש שעות - מגיע לכם פיצוי? צילום: shutterstock

הטיסה התעכבה בחמש שעות - מגיע לכם פיצוי?

גם אם תכננתם את החופשה המושלמת, בפועל לעיתים הטיסה מתעכבת, הבידוק הביטחוני פולשני והנוסע לידכם מעצבן. מה מותר לחברת התעופה לדרוש מכם ומתי מגיע לכם פיצוי? מדריך

02.07.2016, 16:54 | אסף רזיאל

רבבות ישראלים יפקדו הקיץ את נמל התעופה בן גוריון בדרכם לחופשה המיוחלת בחו"ל. כפועל יוצא, התורים הארוכים, עיכובים וביטולי טיסות שכיחים אף הם בעונה זו. להלן מדריך קצר שיסייע לטסים להבין מהן זכויותיהם בסיטואציות שונות לפני ובמהלך הטיסה.

מתי מגיע פיצוי בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה?

 

חוק שירותי תעופה משנת 2012, אשר אימץ חקיקה דומה לזו הנהוגה במדינות השוק האירופאי המשותף, מפרט את המקרים בהם נוסעים יהיו זכאים להטבות ולעיתים אף לפיצוי כספי מחברת התעופה. בין המקרים בהם מטפל החוק ניתן למנות ביטול טיסה, עיכוב משמעותי בהמראה, רישום יתר ("over booking") או מקרה בו מועבר הנוסע למחלקת שירות נמוכה מזו שהזמין במקור.

תזכיר לשינוי חוק שירותי תעופה, שמשרד התחבורה הפיץ לאחרונה מבקש לטפל בתופעה של כרטוס מאוחר, בה לפי התזכיר "מפעילי טיסה ומארגנים לא מנפיקים לנוסע כרטיס טיסה, בסמוך לסיכום ההזמנה וביצוע העסקה, אלא מספר בודד של ימים לפני המועד המתוכנן של הטיסה". זאת על מנת להימנע מהצורך לפצות במקרה שמועד הטיסה השתנה בטווח זמן זה. 

המשרד מציע לקבוע בחוק כי מפעילי טיסות ומארגנים יהיו חייבים להנפיק את כרטיס הטיסה תוך 24 שעות ממועד התשלום עבור הטיסה. עוד לפי ההצעה, במקרה בו בכל זאת לא נמסר כרטיס טיסה במועד האמור, שעת הטיסה שתחשב לצורך פיצוי, תהיה שעת הטיסה שלטענת הנוסע נמסרה לו, בכתב או בעל פה, בעת רכישת הכרטיס.

ההטבות המגיעות כיום לנוסעים בכל אחד מהמקרים הללו משתנות בהתאם לנסיבות: במקרה של עיכוב של מעל לשעתיים בהמראה - תהיו זכאים לשירותי סיוע בסיסיים כמו תקשורת וכיבוד קל. במקרה בו בוטלה טיסה בפועל או במקרה שטיסה המריאה לדרכה בעיכוב של שמונה שעות ויותר - תהיו זכאים לזכות להשבת עלות כרטיס הטיסה ופיצוי כספי.

שביתה בנתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן שביתה בנתב"ג (ארכיון) | צילום: אוראל כהן שביתה בנתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן

אולם, במקרים מסוימים פטורות חברות התעופה מתשלום הפיצוי הקבוע בחוק, בנסיבות בהן ביטול הטיסה נובע מגורמים שאינם בשליטת חברת התעופה, כמו למשל פגעי מזג אוויר, אירוע טרור, סיטואציה גיאופוליטית. לעיתים אף מדובר בגורמים טריוויאליים הרבה יותר, כגון עומס תנועה בשטח שדה התעופה, שביתה או השבתה או כפי שהיה במקרה מסוים - פגיעת ציפור במנוע כלי הטיס אשר הביאה להשבתתו הבלתי מתוכננת.

בטיסה של חברה זרה, הנוסעים כפופים לאמנות הבינלאומיות ולחוקים ביעדי הטיסה השונים, ככל שיש הוראות מיוחדות שכאלה.

 

דרישות מיוחדות ומקום ישיבה

 

מומלץ ליידע את חברת התעופה מראש ומוקדם ככל שאפשר בדבר כל דרישה מיוחדת, בפרט אם מדובר בנוסעים נעזרים או כאלה עם צרכים מיוחדים. על מנת למנוע אי נעימויות מיותרות, יש לבדוק עם חברת התעופה באם השירות המבוקש ניתן על ידה ובאילו תנאים.

הקצאת מקומות במטוס הינה עניין מורכב ורגיש ובדרך כלל חברות התעופה אינן מתחייבות להעמיד מקום ישיבה ספציפי כזה או אחר. אמנם כיום ניתן במקרים רבים להזמין מקום ישיבה ספציפי ועל פי רוב הזמנה שכזו מכובדת. אולם, לעיתים משיקולי בטיחות הטיסה והנוסעים, או משיקולים תפעוליים אחרים, מתבקשים הנוסעים לעבור למקומות ישיבה אחרים מאלה שהזמינו.

כך למשל, נוסע היושב בסמוך לדלת חירום חייב להיות כזה שיהיה מסוגל להפעילה במקרה הצורך. נוסעים נעזרים (מחמת מצב בריאותי או כל טעם אחר) מקבלים עדיפות בהקצאת מקומות ישיבה ביחד עם מלוויהם. על פי רוב, המפגש הראשון בין נציגי חברת התעופה לבין הנוסעים נערך בשדה התעופה ולעיתים דרישות מיוחדות כאמור המחייבות הושבה מחדש, מתגלות ממש לפני העלייה למטוס.

על פי הנהוג, חברות התעופה אינן מחויבות להיעתר לבקשה להקצאת מקום מסוים על גבי טיסה, גם לא לכזאת הנובעת מטעמי דת או מסורת, כמו למשל גבר חרדי המבקש שלא לשבת ליד אשה. עם זאת, ניתן לחייב נוסע לעבור מקום, ככל שהדרישה נובעת משיקולי בטיחות והסדר התקין והטוב בטיסה.

טיסה עם חיות מחמד כפופה לתנאים מסוימים המשתנים מחברת תעופה לחברת תעופה, מומלץ לבדוק היטב את העניין מראש ולהיערך בהתאם לפני ההגעה לשדה התעופה.

מקומות ישיבה בטיסה. מתי מותר להעביר אתכם מקום?, צילום: שאטרסטוק מקומות ישיבה בטיסה. מתי מותר להעביר אתכם מקום? | צילום: שאטרסטוק מקומות ישיבה בטיסה. מתי מותר להעביר אתכם מקום?, צילום: שאטרסטוק

התנהגות במהלך הטיסה

 

בעת האחרונה פורסמו בהזדמנויות שונות ידיעות שעסקו במקרי אלימות מילולית ולעיתים אף פיסית בהם היו מעורבים נוסעים ישראליים. חשוב לדעת, מכוחן של אמנות בינלאומיות, אשר אושרו גם על ידי מדינת ישראל, לקברניט כלי הטיס סמכויות נרחבות בכל הקשור להבטחת הסדר התקין בטיסה ואלה כוללות עיכוב ואף מסירת נוסע "בעייתי" לרשויות. במקרים קיצוניים רשאי הקברניט להנחית את הכלי הטייס נחיתה בלתי מתוכננת על מנת להרחיק את הנוסע הבעייתי ולמוסרו לרשויות המוסמכות במקום הנחיתה.

האמנות הבינלאומיות מקנות לקברניט, לחברי הצוות ולחברת התעופה חסינות מלאה מפני תביעות בכל מקרה שכזה. יתרה מזאת, נוסעים אשר יורחקו מטיסה או יעוכבו לאחר נחיתתה יכולים להיות צפויים לקנסות כבדים (באירופה מדובר בעלות של אלפי יורו), למעצר או עיכוב. בחלק מהמקרים חברות תעופה אף פעלו בדרך של הגשת תביעות אזרחיות כספיות לכיסוי כל נזקיהן כנגד נוסעים שהפרו את מהלכה התקין של הטיסה תוך פגיעה בבטיחות הטיסה והנוסעים האחרים שהיו בה.

תא הנוסעים הינו מקום ציבורי ויש כללים ברורים להתנהלות בו על מנת להגשים את מטרת הנסיעה. מומלץ להישמע להוראות צוות המטוס ולהתנהל בסבלנות וסובלנות כלפיו וכלפי ציבור הנוסעים בטיסה.

בידוק בטחוני

 

בפרט בתקופה זו של השנה, במהלכה תנועת הנוסעים מוגברת, מומלץ להגיע מוקדם ככל שניתן לנמל התעופה טרם שעת ההמראה המתוכננת. בדיקות הביטחון הקפדניות, שנערכות על ידי רשויות מדינה ולא חברות התעופה, רק הוגברו והוחמרו עקב אירועי הטרור בעת האחרונה. אין זה בלתי שכיח כי נוסעים המגיעים לבניין הטרמינל נתקלים בתורים ארוכים ובבדיקות מתמשכות. לא מדובר בתופעה מקומית אלא בתופעה בינלאומית וכיום גם אין כל הבדל אם מדובר בטיסה בינלאומית או בטיסה פנים ארצית.

בידוק ביטחוני. יוצר תורים ארוכים, צילום: שאטרסטוק בידוק ביטחוני. יוצר תורים ארוכים | צילום: שאטרסטוק בידוק ביטחוני. יוצר תורים ארוכים, צילום: שאטרסטוק

האחריות להגיע לשדה התעופה במועד סביר שיאפשר רישום ועלייה לטיסה בזמן, מוטלת על הנוסע. רשויות השדה, וישראל היא דוגמה טובה לכך, מקפידות לבקש להקדים ולהגיע לשדה הרבה לפני ההמראה, בעיקר בעונת הקיץ ובשעות העומס.

אם חבר צוות בטיסה חושד באחד הנוסעים, הוא יכול לדרוש ממנו כל דבר סביר שיהיה בו כדי להבטיח את מהלכה התקין של הטיסה. במידת הצורך ניתן להזעיק הרשויות המוסמכות ואם האירוע מתרחש באוויר, אף לבצע נחיתת ביניים בלתי מתוכננת.

בכל הנוגע לבידוק ביטחוני, לכל מדינה ומדינה כללים משלה. ברוח התקופה, הבדיקות הביטחוניות, בין אם המדובר בתשאול או בבידוק פיסי של הנוסעים וכבודתם, הופכות להיות קפדניות הרבה יותר.

איחור, נזק או אבדן מטען וציוד

 

מסירת כבודה רשומה לחברת התעופה ועניין האחריות במקרה של אבדן או נזק מוסדרים באמנות בינלאומיות שאושררו על ידי מדינת ישראל במסגרת חוק התובלה האווירית. חברות תעופה אמנם אחראיות בכל מקרה של אבדן או נזק לכבודה רשומה, אך אחריותן כאמור מוגבלת וכפופה לתנאים מסוימים אשר בדרך כלל מצוינים בחוזה התובלה של כל אחת ואחת מחברות התעופה. מכל מקום מומלץ, להשתמש באופציה הקיימת של ביטוח כבודה על מנת ליהנות מכיסוי מלא במקרה מצער של אובדן או נזק.

הכותב הינו מומחה בדיני תובלה בינלאומית באוויר ובים, שותף במשרד שמעוני אלסטר את רזיאל - עורכי דין

האמור לעיל הוא סקירה כללית של חלק מהוראות הדין הרלוונטיות לעניין ומכל מקום אינו בא להחליף הצורך בקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ספציפי לעניין כזה או אחר.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
טיסת אל-על של יום חמישי בערב נדחתה מ10
טיסת אל-על של יום חמישי בערב נדחתה מ10 בערב, לאחת בליליה, לאחר מכן לאחרי 3, ולאחר מכן (לאחר שכבר ישבנו במטוס) - בוטלה. תקלות טכניות קורות. הבעיה היתה בטיפול הכושל והמזלזל בנוסעים.  אדם אחד טיפל בכל הנוסעים, בשעה שאם רק היו מקצים יותר אנשים היו יכולים להעלות אותנו לטיסה חלופית דרך אירופה עוד בשישי. אל-על דואגת לחרדים - לא לנוסעים.   
Bone  |  03.07.16
4.
ארקיע איחרו ב6/6 טיסות לרודוס וחזרה. באחרונה נודע
ארקיע איחרו ב6/6 טיסות לרודוס וחזרה. באחרונה נודע על שעתיים עיכוב עם היציאה מהמלון ואז היו עוד  ארבע וחצי בשער. אנשים עם ילדים קטנים תלשו שערות מהראש. כולם נאלצו לקנות אוכל במחירים סופר מופקעים. ארקיע הודיעו על זכאות לסנדוויץ ושתייה לאחר ארבע שעות ןאנשים רמסו אחד את השני. 
OlivePopcorn  |  02.07.16
לכל התגובות