אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

רכב הכביש-שטח הראשון של סיאט: האיחור הספרדי השתלם

הרבה אחרי שמתחרותיה הציגו רכבי כביש־שטח, סיאט משיקה את אטקה. עם חלק פנימי מרווח, אחיזת כביש טובה ואופי ספורטיבי בולט, נותר רק לראות היכן היא תמוצב בשוק הישראלי

26.06.2016, 23:07 | תומר הדר

האביזר הנמכר ביותר ברחובות ברצלונה, לפחות נכון לקיץ 2016, הוא מוט הסלפי. אם לא צילמת את עצמך והעלית את התמונה לפייסבוק, לאינסטגרם, לסנפצ'אט, סימן שלא היית בברצלונה. ואם לא היית בברצלונה, סימן שלא ראית עולם.

המקומיים המבוהלים, למודי הקרבות, שלמדו מזמן להסביר באנגלית שאין להם מושג היכן נמצאת המסעדה ההיא שבה רק המקומיים האמיתיים אוכלים, נמלטו מזמן משדרות לה רמבלאס לחלקיה הנידחים של העיר והותירו את המהגרים האפריקאים למכור מוטות סלפי ונעליים מזויפות לתיירים, שעסוקים בעיקר במעידה על הרוכלים, במיוחד לנוכח העובדה שהם לא ממש עוסקים בהליכה, אלא בצילום עצמי, באמצעות מוט הסלפי.

  

התופעה אמנם אינה ייחודית לתיירים ישראלים, אך הישראלים ללא ספק מגדילים לעשות: אם צילמת את עצמך במוט הסלפי במקום המוני והעלית את התמונה אל המרחב הפייסבוקי, קיימת הסכנה שאחד מחבריך יעיר בנונשלאנט שהוא כבר היה שם, אך זכה לדרוך במקום שבו אף אחד לא דרך, לאכול במסעדה שבה רק המקומיים אוכלים ולקנות במקום שבו רק המקומיים קונים - ואז הלכה החופשה.

לא ברור מדוע, אך סיאט בחרה להשיק את אטקה בברצלונה, באזור הבילויים עמוס המסעדות והקניונים הממוקם שבקצה שדרות לה רמבלאס. האזור עמוס בתיירים ובשכיות חמדה ספרדיות כגון נעלי נייקי, תיקי ברברי ממוצא מפוקפק ושאר מציאות.

סיאט אטקה מפנים
סיאט אטקה מפנים צילום: סיאט אטקה

עבור סיאט השקת אטקה היא ללא ספק מאורע חשוב, אולי החשוב ביותר מאז הוקמה החברה אי שם בשנות הארבעים באמצעות שותפות בין כמה תאגידים תעשייתיים ופיאט האיטלקית. הסיבה היא שאטקה הוא רכב הכביש־שטח הראשון שסיאט מייצרת. בפלח שוק שצפוי לזנק בכמעט 50% באירופה עד שנת 2020, מדובר באירוע רציני.

יתרה מזאת, לדברי לוקה די מאו, מנכ"ל סיאט (השם האיטלקי אינו מקרי, די מאו מילא שורה של תפקידים בתאגיד פולקסווגן), החברה, שרשמה ברבעון הראשון של 2016 רווח של 54 מיליון יורו, צפויה להציג בקרוב רכב כביש־שטח נוסף, אח קטן לאטקה. כעת עצרו הכל: כיצד סיאט בעצם לא הציגה עד כה רכב כביש־שטח? הרי טיגואן, יטי, קאדג'אר, קשקאי וספורטאז' עושים חיל זה שנים. אחרי הכל סיאט אמורה להיות היצרנית השובבה, הספורטיבית, הספרדית ביותר בקבוצה, אך עובדתית לפולקסווגן יש טיגואן, לסקודה יש יטי, לאאודי יש Q3 וQ5- ולסיאט יש שום דבר.

התשובה טמונה בהקצאה של פלטפורמות - וגם בתדמית. מבחינת קונצרן פולקסווגן, סיאט נחשבה תמיד למותג הספורטיבי, ורכב כביש־שטח הולך היטב עם שימושיות, עם כיבוש של האלמנטים, אך לאו דווקא עם התדמית הספורטיבית של סיאט. לפחות, עד עכשיו, כשסיאט עברה סוג של "תהליך התבגרות" בקונצרן פולקסווגן.

דמיון רב מדי ללאון

במבט ראשון, סיאט אטקה נראה בעיקר כמו סיאט לאון משפחתית, שעברה הגבהה. כמו כל המוצרים של קונצרן פולקסווגן, גם סיאט נמצאת בבעיה מסוימת: אם אטקה יהיה יותר מדי אתלטי, יותר מדי מוקפד, יותר מדי רציני, הוא יפגע במכירות של פולקסווגן טיגואן. אם הוא יהיה יותר מדי קשוח ועממי, הוא יפגע במכירות של סקודה יטי, לכן אטקה הוא משהו באמצע. רושם ראשון: מדובר במכונית נאה, אך לא הרפתקנית כפי שניתן לצפות מהחטיבה הספורטיבית של קונצרן פולקסווגן. יש כאן כל מה שצריך כדי להבהיר שאטקה רוצה לרדת לשטח: גלגלי ענק, בתי גלגלים בעלי חיפויי פלסטיק שחור, פגוש קדמי שמעוצב כך שלא ינגח חלילה בסלעי המרחב העירוני. עם זאת, לאטקה יש בעיה מסוימת: הוא יותר מדי דומה לסיאט לאון המשפחתית.

הסיבה היא זהות מותגית, אך יש מי שיחפצו בסיאט לשטח שבאמת נראית קצת פחות משפחתית - וקצת יותר לשטח. אטקה עצמו מבוסס, בדומה לרוב דגמי קונצרן פולקסווגן החדישים, על פלטפורמת ה־MQB של הקונצרן, זו שמשרתת גם את הטיגואן. אלא שבמקרה של אטקה, הפלטפורמה מעט קצרה ביחס לזו של הטיגואן.

בפנים, אטקה בעיקר מזכיר את סיאט לאון המשפחתית. אבל לא בדיוק. ראשית, תנוחת הישיבה גבוהה יותר. שנית, בין המושבים יש כפתור שאין בשום לאון: בורר מצבי שטח. כן, אטקה מיועד לנסיעה בשטח. יש מצב שלג, מצב ספורט, אפילו מצב מיוחד לזחילה במדרון תלול. על כל הפונקציות שולט מסך מגע גדול שממוקם במרכז לוח המחוונים. גם על פונקציות הנהיגה האוטונומית. כיום יותר ויותר יצרנים מציעים מכוניות שיודעות כיצד לשמור על הנהג שמא יסטה מן הנתיב, הן מזיזות את ההגה קלות כשאטקה נסחף לו החוצה בסיבובים שעולים אל המונסראט ויודעות כיצד לבלום את אטקה בחוזקה בפקק תנועה ספרדי מנומס.  

סיאט אטקה סיאט אטקה סיאט אטקה

המערכת באטקה פועלת ללא דופי, אך עם זאת, אופי הפעילות מעט אגרסיבי, למעשה לעתים נדמה שאטקה לוקח על עצמו יותר מדי סמכויות ולפעמים אפילו מעט נלחם בנהג שרוצה לשייט לו בניחותא ולעתים מעט לעלות על פסי ההפרדה. בשבוע שעבר אטקה קיבל ציון בטיחות מלא במבחן הריסוק של יורו אנקאפ. חמישה כוכבים. כך שלפחות בכל הקשור בבטיחות, מדובר בשיטה שעובדת היטב. תא הנוסעים עצמו מרווח מאוד, במיוחד מקדימה. איכות החומרים אינה פולקסווגנית למהדרין, אך עם זאת, עדיין מדובר באיכות חומרים גבוהה. מאחור המצב גם טוב: צמד מבוגרים לא יתקשו לשבת באטקה. תא המטען סביר בגודלו, 485 ליטר, אך לא גדול כמו זה של הטיגואן (615 ליטר).

סיכוי לא רע

אטקה מצויד בכמה מנועים, כולם בעלי מגדש טורבו: לאטקה שלנו יש מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר, המפיק 150 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית. במפתיע, אטקה הוא רכב כביש־שטח שמכויל לנוקשות. בשונה מן הטיגואן, שמצויד במערכת אשר
משנה את מידת הקשיחות של המתלים, אטקה מצויד במערכת שלא ניתן לשנות את קשיחותה.

בנסיעה בכביש מדובר במערכת מתלים מצוינת. למרות תוספת הגובה, ותוספת המשקל ביחס לסיאט לאון רגילה, אטקה לא מראה שום נחיתות באחיזת הכביש ומסוגל גם לבלות שעות של נסיעה במהירות גבוהה בלי שהנהג או הנוסעים יתעייפו, הודות לבידוד קולי מצוין. בפועל, ניכר שאנשי סיאט התאמצו להעניק לאטקה אופי ספורטיבי, לפחות ביחס לאחיו לקבוצת פולקסווגן - וגם הצליחו.

בסופו של דבר, סיאט אטקה הוא הרכב אשר מגיע למסיבת הג'יפונים באיחור האופנתי ביותר. בשוק הרכב העולמי, חלק ניכר מן השוק כבר נתפס על ידי יריבים, אך לאטקה יש בהחלט מה להציע: ראשית, בשונה מחלק ממתחריו מן המזרח, יש לו אופי. שנית, הוא גם מרווח ושימושי. עם זאת, סימן השאלה הגדול ביותר בכל הנוגע לאטקה מתייחס להגעתו הצפויה לשוק הרכב הישראלי. סקודה יטי העממי הצליח לתפוס נתח שוק נאה בקרב הרכבים העממיים, ואילו הטיגואן החדש שצפוי להגיע בקרוב יתפוס את פלח השוק היוקרתי. במחיר מקביל לקיה ספורטאז' ודומיו, כלומר כ־140 אלף שקל, ועם רשימת האבזור הנכונה, שכוללת בין היתר את בקרת המעבר בין נתיבים, יש לאטקה סיכוי לא רע בכלל להצליח בישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות