אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבייבי של כץ: חוק רישוי רכב החדש מגיע לאישור הכנסת צילום: עומר מסינגר

הבייבי של כץ: חוק רישוי רכב החדש מגיע לאישור הכנסת

החוק שמקדם שר התחבורה יחייב את היבואנים לספק שירות גם למכוניות שלא ייבאו בעצמם

27.06.2016, 08:26 | תומר הדר

השבוע הנוכחי צפוי להיות אחד המשמעותיים בתולדות ענף הרכב הישראלי. חוק רישוי רכב, ה"בייבי" של שר התחבורה ישראל כץ, יעלה לקריאה שנייה ושלישית ולאחר מכן, לאחר עבודת מטה מאומצת שנמשכה חודשים, יאושר.

קראו עוד בכלכליסט

היהלום שבכתר שלו היבוא המקביל - החוק יאפשר לגורמים העומדים בתנאים שקבע משרד התחבורה לייבא רכבים שלא נרכשו ישירות מן היצרנים, ואף קובע שניתן לרכוש את הרכבים גם ממפיצים בחו"ל שאינם מצויים בקשר ישיר עם היצרן. המשמעות היא שבפועל ניתן לרכוש מכוניות בחו"ל בלי חשש שמא יצרן הרכב יוכל להתחקות אחר ההיסטוריה שלו, לאתר את המוכר ולנזוף בו.

בשבוע שעבר פנו ארגוני הגג של יצרני הרכב ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להוציא מן החוק את הסעיפים שיצרני הרכב רואים כבעייתיים - אלה שדורשים מהם לקחת אחריות על הרכבים שנציגיהם -- יבואני הרכב - לא הביאו ארצה. מדובר בסעיפים העוסקים בטיפול ובאחריות. עד כה לא נענו יצרני הרכב על ידי לשכת ראש הממשלה.

מדוע יבואני הרכב מזדעקים על סעיפים מינוריים לכאורה? הסיבה היא שישראל נמנית על מספר מצומצם יחסית של שווקים בעולם שבהם המכוניות החדשות משווקות על ידי נציגים ישירים של יצרן הרכב. כלומר הרכבים מיובאים אל סוכנות היבואן ישירות מן המפעל, בניגוד למצב הנהוג באירופה או ארה"ב, שבהן הרכבים מיוצרים בידי היצרן אך משווקים על ידי דילרים. מצב כזה טומן בחובו פוטנציאל לתרחישים בעיתיים: שוק הרכב הישראלי הקטן יכול לייצר תקדים, שבמסגרתו במדינות אחרות ידרשו יבואני הרכב להעניק טיפול, אחריות ושרות לרכבים שלא הם עצמם ייבאו.

יבואני הרכב לא יסתפקו במכתב נימוסין, אף שחוק רישוי רכב צפוי לעבור בכנסת עוד השבוע. בשבוע שעבר הגיע המכתב לרובם המכריע של יצרני הרכב העולמיים, גם אלה שאינם חברים ב־ACEA וב־AAPC ונמצא בשלבי לימוד במערכות המשפטיות של היצרנים. ועד שיבואני הרכב ינקטו באמצעים משפטיים הם יבחרו בלחצים פוליטיים: לו היינו משתייכים לשורות יצרני הרכב, הינו מהמרים על בעיות מסוימות בכל הקשור במרכז הפיתוח לרכב אוטונומי שהוגה משרד התחבורה בשיתוף עם עיריית דטרויט, "עיר הרכב" של ארה"ב.

ובסופו של דבר, ניתן גם להמר בביטחון די מלא שבשלב כלשהו יפנו יצרני הרכב גם לערכאות משפטיות בינלאומיות, כאלה שחפות מלחשושי לוביסטים ויכולות להטיל על משרד התחבורה סנקציות מהותיות. בכל מקרה, אישורו הצפוי של חוק רישוי רכב, שעשוי להתרחש אפילו במהלך הימים הקרובים, כנראה לא יהיה המילה האחרונה בקרב על הענף.

תגיות