אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רמ"י ורמת השרון בדרך להסכם ל־40 אלף דירות צילום: אביב חופי

בלעדי לכלכליסט

רמ"י ורמת השרון בדרך להסכם ל־40 אלף דירות

בלב גוש דן עשויות להשתחרר עתודות קרקע נרחבות לבניית עשרות אלפי דירות בשנים הקרובות. ברצועת הנופש הצמודה לצפון תל אביב מדרום לכביש 5 מתוכננות 7,000 דירות שעשויות לצאת לשיווק עד 2017 במסגרת מחיר למשתכן

28.06.2016, 06:51 | אמיתי גזית

רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ועיריית רמת השרון מקיימות בחודשים האחרונים משא ומתן לגיבוש הסכם במתכונת דומה להסכמי הגג, שיאפשר בנייה של כ־40 אלף דירות בעתודות הקרקע של העיר, כך חושף “כלכליסט”. במשרד האוצר מייחסים חשיבות מרובה לפרויקט שקשה להמעיט בחשיבותו: מדובר באחד האזורים המבוקשים בארץ, בלב גוש דן שיש בו עתודות קרקע מעטות הבשלות לבנייה, ובסמוך לאזורי תעסוקה, כבישים מהירים ותחבורה ציבורית.

אם ההסכם יבשיל, הוא יהיה הגדול ביותר שנחתם אי פעם. הסכם הגג הגדול ביותר עד כה נחתם בסוף 2015 בין המדינה לעיריית אשקלון לבניית כ־30 אלף דירות. פיתוח הקרקעות גם ישנה את רמת השרון מן הקצה אל הקצה: כיום גרים בעיר מעט יותר מ־40 אלף תושבים בכ־15 אלף משקי בית. תוספת של 40 אלף דירות חדשות תגדיל את מספר התושבים פי שלושה לפחות.

ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר, צילום: אביב חופי ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר | צילום: אביב חופי ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר, צילום: אביב חופי

בהסכמי גג הממשלה מבקשת להבטיח שהרשויות המקומיות ישלימו את הליכי הבנייה במהרה, כאשר העיקרון המנחה הוא שהכנסות המדינה משיווק הקרקעות מנותבות לפיתוח השכונות החדשות, מוסדות הציבור בהן ותשתיות־על הכרחיות כגון מחלפים וכבישים מהירים. 

בתחילת השנה חתמה הרצליה על הסכם גג לבניית 7,000 יחידות דיור, לפי מפתח של כ־100 אלף שקל לדירה חדשה שתיבנה. אם הנוסחה הזו תשמש גם ברמת השרון הרי שמדובר בתקציב עתק של כ־4 מיליארד שקל.

רצועת הנופש מבטיחה

השכונות החדשות יקומו בארבעה מתחמים המצויים בהליכי תכנון כבר כמה שנים. במתחם פי גלילות ש־80% ממנו בשטח השיפוט של רמת השרון, מתוכננות 9,000 דירות. חוות הדלקים במקום פונתה בעשור שעבר וקיימת לאזור תוכנית מתאר כללית, כך שעל פי הערכות אופטימיות, ב־2018 תאושר תוכנית מפורטת שתאפשר לשווק את הקרקעות במקום.

בשטחים הנרחבים במערב רמת השרון, בין העיר הבנויה לנתיבי איילון, יש פוטנציאל ל־12–14 אלף דירות שחלקן מתוכננות במקום מחנות צה”ל שאמורים להתפנות עד 2019. במזרח העיר מצוי מתחם תעש שאמור להתפנות בתחילת העשור הבא, כאשר בשטח המפעל השייך לרמת השרון יש פוטנציאל לכ־10,000 דירות. שתי התוכניות ימומשו רק לאחר שהשטח יפונה ויושלם טיהור הקרקע, אולם ברמ”י מבקשים להתכונן לבעיות תשתית שיצוצו כאשר התוכניות הללו יבשילו.

התוכנית הבשלה ביותר היא רצועת הנופש הפרוסה מדרום לכביש 5 בין נתיבי איילון לכביש 4, שבה מתוכננות 7,000 דירות. התוכנית מצויה בשלבי אישור אחרונים: במרץ הופקדה להתנגדויות עד תחילת יולי, ולפי הערכות ב־2017 הקרקע תהיה מוכנה לשיווק. על פי החלטת שר האוצר משה כחלון, קרקעות מדינה ישווקו עד 2017 רק במסגרת מחיר למשתכן, כך שאם רמ”י תעמוד בלוח הזמנים, זו תהיה תרומה משמעותית לתוכנית, שאינה מציעה דירות רבות באזורי ביקוש במרכז.

ההתנגדויות בדרך

לתוכנית רצועת הנופש צפויות להתקבל התנגדויות מצד תושבי רמת השרון ותל אביב שיטענו ששכונה חדשה פוגעת בהם, כשבנוסף צפוי מאבק עם מאות בעלי קרקע פרטיים, על הרווח שיגזור כל אחד מהם. בנוסף, רמ"י החלה לקדם כבר עתה הליך של פדיון קרקעות מדינה ממאות חקלאים שחכרו אותן. המדינה תפצה אותם על אובדן ההכנסה בהתאם לסוג הגידול החקלאי. מגדלי מטעים, למשל, זכאים ל־30 אלף שקל לדונם, אולם מועצת מקרקעי ישראל עדכנה לפני כשבוע החלטה קודמת שלה, המאפשרת להגדיל את הפיצוי בעוד כ־25 אלף שקל לדונם.

משום שתוכנית רצועת הנופש צפויה להיות מאושרת כבר בשנה הקרובה, ברמ"י שוקלים להפריד את ההסכם לפיתוחה מהדיונים על שאר המתחמים, שעשויים להימשך זמן רב. התוכנית לרצועת הנופש כוללת סלילת כביש במקביל לכביש 5, שיחובר במחלפים לכביש 4 ולאיילון, ומתחתיו תימתח מנהרה לתשתיות. עלות הסלילה עשרות מיליוני שקלים, והיא תהיה באחריות חברת נתיבי איילון.

בנוסף, בשיחות עלה נושא תקצוב המחלף שיחבר את שכונת מורשה שנמצאת בדרום מזרח העיר לכבישים המהירים 4 ו־5, ובנייתו מתעכבת כבר כמה שנים.

מעיריית רמת השרון ורמ”י לא נמסרה תגובה.

תגיות

53 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות