אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות תשתית לאומית ישלמו היטל השבחה צילום: אריאל שרוסטר

חברות תשתית לאומית ישלמו היטל השבחה

החלטה של ועדת ערר מחוזית עשויה לייקר בעשרות מיליוני שקלים פרויקטים הנבנים מתוקף תוכנית מתאר ארצית, כשקבעה שגם הם חייבים בהיטל המקומי

04.07.2016, 08:27 | ליאור גוטמן

חברות התשתית הלאומיות — כמו חברת החשמל, נמל אשדוד או נתיבי גז — עשויות להתחיל לשלם עוד עשרות עד מאות מיליוני שקלים על כל פרויקט ארצי שהן מקדמות, בשל החלטה שחייבה אותן לשלם היטל השבחה לרשות המקומית שבשטחה הן פועלות. זאת, לאחר שוועדת הערר להיטל השבחה ופיצויים (מחוז דרום) קבעה תקדים עקרוני כשדחתה לפני שלושה שבועות את בקשתן של חברת נמל אשדוד וחברת החשמל לקבל פטור מההיטל.

היטל השבחה נגבה כאשר תוכנית חדשה משנה את ייעוד הקרקע ומשביחה את ערכה. גובה ההיטל הוא 50% מהעלייה בשווי. אם חברות התשתית יחלו לשלם היטלי השבחה, העלות עלולה להתגלגל על הצרכנים. מאידך, אם הן לא ישלמו — שוב ייפגע האינטרס הציבורי כאשר היישובים יאבדו הכנסות.

נמל אשדוד. בג"ץ צפוי להכריע בעניין בקרוב, צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. בג"ץ צפוי להכריע בעניין בקרוב | צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. בג"ץ צפוי להכריע בעניין בקרוב, צילום: אריאל שרוסטר

מי שדרש את היטל ההשבחה מהחברות היו הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה: זו של אשדוד חייבה את הנמל על פעולות פיתוח בשטחו, וזו של המועצה האזורית יואב דרשה מחברת החשמל לשלם על הקמת תחנת הכוח צפית, ממזרח לקריית מלאכי.

החברות פנו לוועדת הערר המחוזית וטענו שהן פועלות מכוח תוכנית מתאר ארצית מאושרת (תמ”א), ולכן יש להן פטור מההיטל המקומי. חברת החשמל מקימה את תחנת צפית מכוח תמ”א 10 להקמת מתקני חשמל ירוקים, והנמל פועל במסגרת תמ”א להקמת מסוף מכולות חדש והארכת שובר הגלים. שתי החברות טענו שחיובן יפגע באינטרס הציבורי, משום שהכסף שייאלצו לשלם יתגלגל לוועדות המקומיות במקום לפרויקטים לתועלת הציבור כמו כביש, מחלף, תחנת כוח או נמל חדש.

את הוועדה המקומית אשדוד ייצגו עוה”ד ענת בירן, דפנה תמיר ואור מור, ואת הוועדה המקומית יואב ייצג עו”ד ברק גיט מיסטריאל. אלו טענו כי אי־גביית ההיטל מהחברות הממשלתיות תפגע בעקרון השוויון, ותאפשר מצב פסול שבו היטל ההשבחה לא יוטל על גופים חזקים, שיש להם גישה חופשית לוועדות התכנון ופועלים מכוח תוכנית מתאר ארצית המסווגת כתוכנית תשתיות לאומיות. היועץ המשפטי לממשלה תמך בעמדת הוועדות המקומיות וטען שיש לראות תוכנית מתאר ארצית כתוכנית מפורטת, המחייבת בהטלת היטל השבחה.

ועדת הערר דחתה את טענות חברת נמל אשדוד וחברת החשמל, ופסקה שיש לחייב בהיטל השבחה גם תוכניות מתאר ארציות מפורטות. “תכליתה הכלכלית של החקיקה והמגמה לחייב בהיטל השבחה את הנהנה כלכלית משינוי התכנון, תומכים בפרשנות המשיבות (הוועדות המקומיות — ל”ג). אם נקבל את הפרשנות של העוררות (החברות), הרי עצם ההחלטה לפעול באמצעות מוסדות התכנון הארציים, יביא הלכה למעשה לפטור מהיטל ההשבחה. בכך יפיק יזם התוכנית, שהוא יזם חזק, רווח כפול: הן קיצור זמן התכנון והן פטור מהיטל השבחה”, נאמר בהחלטת הוועדה. הוועדה ציינה שבית המשפט העליון דן בימים אלה במקרים דומים וטרם הכריע בשאלה אם תמ”א מפורטת היא “תוכנית מפורטת” שמחייבת לגבות את ההיטל.

היטל ההשבחה של חברת החשמל עשוי לנוע בין עשרות למאות מיליוני שקלים, וההיטל של נמל אשדוד עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

עו"ד בירן אמרה ל”כלכליסט” כי “זוהי החלטה עקרונית שתמנע מגופים חזקים כמו נמל אשדוד או חברת החשמל ליהנות מפירות התוכנית שהשביחה את המקרקעין, אך לחמוק ולא לתרום לקופה הציבורית את חלקם בגין ההשבחה”.

ועדת הערר טרם הכריעה לגבי טענות נוספות שהגישו החברות, ולא קבעה מהו הסכום המדויק שישלמו, וייקבע בהכרעה שמאית. אולם ניתן לקבוע שעד שבית המשפט העליון לא יקבע אחרת, ההחלטה תשפיע על חברות המקימות תשתיות אחרות, כמו להולכת גז טבעי, כבישים או רכבות — והתמחור עלול להתייקר ביחס ישיר להיטל שייקבע פרטנית לכל פרויקט.

תגיות