אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המכונות משתלטות: מר רובוט, יש לי זבוב במנה

מלצרים, טבחים, קופאים, מאבטחים ואפילו עורכי דין: ההתקדמות בפיתוחי רובוטים ומערכות בינה מלאכותית כבר מחליפות שורה של מקצועות אנושיים וחוסכות עלויות של תנאים סוציאליים ושעות מנוחה

05.07.2016, 12:33 | נמרוד צוק

ענפי הבינה המלאכותית והרובוטיקה מחוללים בשנים האחרונות קפיצות דרך אדירות בחיפוש אחר תחליפים ממוחשבים לעובדים אנושיים. בתקופה האחרונה לא עובר יום מבלי שנשמע על משהו חדש ומלהיב שרובוטים או מערכות בינה מלאכותית למדו לעשות, לפעמים אפילו טוב יותר מבני אדם, כמו לצייר, לנהוג במכונית, להשקיע במניות, לכתוב תסריטים, לתת שירות לקוחות דרך אפליקציות צ'ט או להזמין עבורכם כרטיס טיסה.

קראו עוד בכלכליסט

במקביל, לא מעט מחקרים צופים כי בתוך כמה עשרות שנים יחליפו רובוטים נתח משמעותי מהעובדים האנושיים בשורה של מקצועות בחלקים המפותחים והעשירים יותר של העולם, והתחזיות הקיצוניות ביותר מנבאות מחיקה של ענפי עיסוק שלמים — וזוכות להסכמה של מומחי בינה מלאכותית רבים. התחליפים הממוחשבים יציעו חלופה זולה בהרבה מעובדים אנושיים, כזו שלא דורשת העלאות שכר ותנאי עבודה הולמים או מאיימת בשביתות. אובר למשל מודה בגלוי שמטרתה היא להיפטר מכל הנהגים ולעבור לצי רכבים אוטונומיים.

הנה חמישה תחומי עיסוק שבהם השינוי הזה מתחיל להתרחש בפועל כבר עכשיו.

מלצרים וטבחים: ארוחה טרייה בעזרת רובוטים

המונח "מקג'וב" נטבע ב־1986 על ידי הסוציולוג אמיתי עציוני כדי לתאר עבודה בשכר נמוך, תנאים גרועים ועתיד תעסוקתי מפוקפק, ובמילים אחרות, עבודה כדלפקאי במקדונלד'ס. אבל ייתכן שבקרוב נצטרך לחפש מונח חדש, בהתחשב במהלך שהחברה החלה לבצע בסוף השנה שעברה, עם הצבת עמדות דיגיטליות לשירות עצמי בחלק מסניפיה בארה"ב. בשלב זה היקף העמדות מוגבל ואינו מחליף את כלל עובדי הדלפק בסניף. בחלק מהמקרים המהלך מעביר חלק מעובדי הדלפק למטבח, כדי להאיץ את קצב אספקת המנות.

מכונת הזמנת אוכל במסעדת Eatsa מכונת הזמנת אוכל במסעדת Eatsa מכונת הזמנת אוכל במסעדת Eatsa

לטענת החברה, מדובר בניסיון להתמודד עם עליות השכר המאמירות במדינה, אבל זו עשויה להיות סנונית ראשונה בתהליך אוטומציה שגובר בסניפים, וענקית המזון המהיר כבר בוחנת תוכניות לסניפים הפועלים באוטומציה כמעט מלאה, עם צוות של 1–3 עובדים בלבד.

במקומות אחרים מחליפים דווקא את עובדי המטבח בזרועות רובוטיות, למשל במסעדת הראמן היפנית FuA-Men ובמסעדות אחרות בהודו ובסין מופעלים רובוטים

ממונעים כתחליף למלצרים אנושיים. יש גם מי שלוקח את הקונספט לקצה כבר היום - רשת מזון הבריאות Eatsa, שהחלה לפעול בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס, מציעה ארוחה טרייה שמבושלת ומוגשת ללקוח ללא מגע יד אדם.

קטגוריה נוספת של עובדי מסעדות שהולכים ומאבדים את מקומות עבודתם היא של אלו האחראים על קבלת הזמנות לטייק אוויי. שירותי המשלוחים באינטרנט ואפליקציות המשלוחים אמנם נוגסים כבר לא מעט זמן במשרות שלהם, ועל מה שנשאר מתחילות להתחרות כעת תוכנות מבוססות בינה מלאכותית כמו רובוטי הצ'ט שמאפשרים הזמנה דרך אפליקציות מסרים כלל ללא מגע יד אדם. עם ההכרזה של פייסבוק ומיקרוסופט על פלטפורמות הבוטים שלהן, המבוססות על בינה מלאכותית, התחילו כמה רשתות ומסעדות ברחבי העולם להציע שירות כזה, וגם לישראל מגיע השירות ומתחיל עם ההכרזה של פיצה האט ואגאדיר עם בוט הזמנות מקומי שהתחיל לפעול השבוע.

עורכי דין: בינה מלאכותית מחפשת חוקים

נהוג לחשוב שמקצועות שעלולים להיעלם לטובת רובוטים ותוכנות הם בעיקר כאלו שמבוססים על עבודת כפיים ולא דורשים יותר מדי חשיבה או יצירתיות, אבל עם ההתפתחויות האחרונות בענף הבינה המלאכותית גם העתיד של עיסוקים תובעניים יותר כמו עריכת דין נראה פחות ורוד.

רובוטים שצועקים "אובג'קשן" בבתי משפט כנראה לא נראה בשנים הקרובות, וגם לא כאלו שמנסחים עתירות או מייעצים לחשודים, אבל מערכות מבוססות בינה מלאכותית מסוגלות כבר היום לבצע מטלות משפטיות פשוטות יחסית, שגוזלות זמן מעובדים אנושיים.

חיפוש חוקים ותקדימים משפטיים וסיכום חומרים שדרושים לעבודה על תיק, מהווים חלק ניכר מהעבודה של מתמחים במשרדי עורכי דין, ועתה מתחילים תחליפים ממוחשבים.

אחד המוצרים הללו שיצא לשוק לאחרונה של חברה בשם ROSS, מתבסס על פלטפורמת הבינה המלאכותית ווטסון של IBM, ובחודש שעבר הוא זכה ללקוח משמעותי ראשון — משרד עורכי הדין האמריקאי הגדול והוותיק בייקר־הוסטטלר, שמספק שירותים משפטיים לחברות כמו פורד ומיקרוסופט. ROSS יודע לסייע בתחקיר של חומרים קיימים אך גם גם לספק מעקב בזמן אמת אחר שינויי חקיקה ופסיקות חדשות שרלבנטיות לתיק מסוים. החברה מקדמת אותו באמצעות הסלוגן היומרני "הפרקליט הסופר־אינטליגנטי החדש שלך".

מעצבי אתרים: תוכנה חכמה בונה אתר אינטרנט

עיצוב גרפי לסוגיו הוא אמנם עיסוק מורכב שדורש כמה שנות הכשרה וניסיון לפחות, אבל גם אליו (או לפחות לנישות מסוימות שלו, בשלב הנוכחי) פולשת הבינה המלאכותית ממש בימים אלו.

תוכנת בניית אתרים של WIX תוכנת בניית אתרים של WIX תוכנת בניית אתרים של WIX

דוגמה אחת היא הטכנולוגיה החדשה של חברת וויקס, WIX ADI(בינה מלאכותית לעיצוב), שמנסה להחליף את המעצב ואיש התוכן האנושיים בשלב הסקיצה ובמקרים מסוימים גם מעבר לו, עבור אתרים בסיסיים לעסקים קטנים. עדיין לא מדובר במערכת שניתן לתקשר איתה בשפה טבעית ולבקש שינויים בעיצוב, אבל היא כן יודעת לסרוק את הרשת באופן עצמאי וליצור אתר ייחודי שמותאם לסוג העסק הספציפי, כמו מאמני כושר או רואי חשבון.

מי שעוד פועלת בכיוון הזה היא גוגל, שהכריזה החודש על גרסה מחודשת לשירות Google Sites שאמור להציע פונקציונליות דומה עבור משתמשים בארגונים גדולים. חברה שלישית שעובדת על כלי מבוסס בינה מלאכותית לעיצוב אתרים היא הסטארט־אפ הקליפורני The Grid, שעדיין בוחן אותו בגרסת בטא סגורה.

מאבטחים: מפטרלים ומתריעים על חשודים

כשאנחנו מדברים על רובוטים אנחנו משתמשים במונח במובנו הרחב, זה שכולל גם תוכנות וכל סוג של מכונה בעלת בינה מלאכותית. אבל יש קטגוריה אחת של רובוטים כמעט־הומנואידים למראה שמתחילים לזכות בתעסוקה מעשית והם רובוטי אבטחה כמו ה־K5 של חברת נייטסקופ או הרובוט "סאם" של חברת RSS.

 הרובוט־מאבטח K5 של נייטסקופ. ישלח וידאו בזמן אמת הרובוט־מאבטח K5 של נייטסקופ. ישלח וידאו בזמן אמת  הרובוט־מאבטח K5 של נייטסקופ. ישלח וידאו בזמן אמת

בעלות של כ־6.25 דולר לשעה במקרה של נייטסקופ, הרובוטים־מאבטחים יפטרלו באופן אוטונומי במסדרונות המפעל, הקמפוס או המשרד, יעבירו למוקד האבטחה צילום וידאו בזמן אמת, יתריעו על דמויות והתרחשויות חשודות וירתיעו פורצים בנוכחותם הפיזית.

יש אמנם דברים שרובוטי השמירה לא יכולים עדיין לעשות, כמו להפעיל נשק חם, אבל הלקוחות הפוטנציאליים אוהבים את העובדה שניתן להפעיל אותם 24 שעות ביממה מבלי להידרש למנוחה ומבלי לשלם תנאים סוציאליים. במספר קמפוסים וקניונים בעמק הסיליקון ואלי כבר אפשר לראות כמה מהם בפעולה.

הרובוט־מאבטח "סאם" של RSS. יתריע על דמויות חשודות הרובוט־מאבטח "סאם" של RSS. יתריע על דמויות חשודות הרובוט־מאבטח "סאם" של RSS. יתריע על דמויות חשודות

 

קופאים: סורקים מוצרים ללא מגע יד אדם

מכונות אוטומטיות שמחליפות נציגי שירות לקוחות בחלק מתפקידיהם הן לא דבר חדש, כמו מכשירי כספומט או מכונות להדפסת כרטיסים לסרט בבתי קולנוע, אבל ברוב בתי העסק שמתנהלים באמצעות איסוף מוצרים ממדפים ומעבר בקופה

כמו סופרמרקט, חנויות בגדים, ובתי מרקחת עדיין נדרשים עובדים שיעמדו בקופה, יעבירו את המוצרים מול סורק הברקוד, יארזו אותם בשקית, יסכמו את החשבון, ייקחו מהקונה אמצעי תשלום וידאגו להציע לו מוצרים נוספים שהוא לא צריך וגם כרטיס מועדון מיותר.

בשנים האחרונות מנסות חברות כמו רשת בתי המרקחת האמריקאית CVS, רשת הסופרמרקטים Shaw וסניפי הום דיפו בכמה מדינות בארה"ב לצמצם את מצבת הקופאים שלהן באמצעות מכונות אוטומטיות שאמורות לסרוק את המוצרים ללא מגע יד אדם ולאפשר תשלום דרך מסך מגע.

כרגע הטכנולוגיה עדיין לא שלמה לחלוטין, ו־CVS לדוגמה בחרה להוציא את המכונות מחלק מהסניפים לאחר חודשים ספורים. אבל בכל זאת קשה שלא לראות עתיד בו בתי עסק רבים מחליפים חלק מהקופות בכאלו ממוכנות, לטובת הקונים ששונאים עמידה בתור או אינטראקציה אנושית. 

תגיות